آغاز ژوئن با تضعیف فنی طلا

آغاز ژوئن با تضعیف فنی طلا
اونس فلز زرد در هفته کاری گذشته از قیمت 1190 دلار به بهای 1172 دلار رسید تا طلا به کمترین ارزش خود در حدود 2 ماه و نیم گذشته برسد.
اونس فلز زرد در هفته کاری گذشته از قیمت 1190 دلار به بهای 1172 دلار رسید تا طلا به کمترین ارزش خود در حدود 2 ماه و نیم گذشته برسد.
 این اتفاق در حالی افتاد که کارشناسان برای هفته کاری گذشته رشد طلا را پس از دو هفته افت پیش‌بینی کرده بودند. به این ترتیب هفته گذشته که نخستین هفته ماه ژوئن بود سومین هفته پیاپی افت طلا شد تا پیش‌بینی‌ها برای هفته جدید این بار کاهشی شود. این به آن معنا است که تضعیف چهره فنی طلا که در ماه مه تجربه شده بود، در نخستین هفته ماه ژوئن نیز ادامه پیدا کرد. اونس روز دوشنبه با 2 دلار افت به قیمت 1188 دلار رسید، افتی که عمدتا ناشی از تضعیف طلا با فشار عوامل خارجی بود. دو عامل خارجی تقویت شاخص دلار و افت بهای نفت خام در نخستین روز هفته به افت فلز زرد کمک کردند. تصویر فنی طلا نیز در این روز ضعیف شد. دلیل رشد دلار در این روز تشدید نگرانی‌ها درباره آینده یونان بود. در این روز اخباری رسیده بود مبنی بر اینکه یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی در جریان مذاکرات خود به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. دیگر خبر مهم روز اعلام رقم 2/ 50 برای شاخص خرید مدیران چین بود. همین شاخص برای بخش تولید اتحادیه اروپا نیز 2/ 50 اعلام شد.
روز سه‌شنبه روز رشد 4 دلاری بود، رشدی که عمدتا ناشی از تشدید فشار فروش در بازار دلار بود. در این روز «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران نیز به کمک طلا آمد. در این روز همزمان با افت دلار، بهای نفت خام نیز با افزایش روبه‌رو شد تا طلای سیاه هم به فلز زرد کمک کرده باشد. یونان در این روز اخبار متفاوتی داشت. روز سه‌شنبه اخباری درباره پیشرفت در مذاکرات این کشور مخابره شد. اونس طلا در روز چهارشنبه با 7 دلار افت مواجه شد، افتی که عمدتا ناشی از فشار فروش بود. طلا روز چهارشنبه بار دیگر خود را با نوسان‌های دلار هماهنگ کرد تا رشد شاخص دلار در این روز فشار روی طلا را حفظ کند. بازگشت شاخص دلار در روز چهارشنبه در پی تشدید فشار فروش دلار در روز سه‌شنبه اتفاق افتاد. تصویر فنی کاهشی نیز بار دیگر علاقه‌مندان به فلز زرد را در موضع دفاعی قرار داد. بانک مرکزی اروپا نیز در این روز نرخ بهره خود را دست‌نخورده نگه داشت. در سومین روز کاری هفته همچنین اخبار تازه‌تری منتشر شد مبنی بر اینکه یونان و وام‌دهندگان بین‌المللی در مذاکرات خود پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. بازارهای جهان در این روز به نشست اوپک در وین نیز توجه داشتند. نفت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روند کاهشی داشت. روند افت طلا روز پنج‌شنبه نیز با افت 9 دلاری اونس ادامه پیدا کرد. افت روز پنج‌شنبه که اونس را به پایین‌ترین قیمت‌ها در 5 هفته پیش از آن رساند، عمدتا ناشی از غلبه ترس در بازار بود. این ترس علاقه‌مندان طلا تا حدی بود که حتی تضعیف شاخص دلار هم کمکی به فلز زرد نکرد. بازار روز پنج‌شنبه تا حدی نیز به سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا در روز چهارشنبه واکنش نشان داد. روز پنج‌شنبه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که پیش‌بینی خود از رشد ایالات‌متحده را از 1/ 3 درصد به 5/ 2 درصد کاهش داده است. 
اونس روز جمعه نیز در بیشتر مقاطع با افت روبه‌رو بود، افتی که با رسیدن داده‌های خوب از بازار کار آمریکا تشدید شد. با این حال طلا تا پایان ساعات کاری آخرین روز هفته، بخشی از ارزش از دست رفته خود را بازپس گرفت. اونس که در این روز تا قیمت 1161 دلار هم پایین آمده بود، در نهایت روی قیمت 1172 دلار بسته شد. به این ترتیب هر اونس طلا در 5 روز کاری گذشته 18 دلار افت کرد. این در حالی است که اونس در دو هفته پیش از آن نیز 15 و 18 دلار افت کرده بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۴:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد