بازگشت اونس از کف 5/ 2 ماهه

بازگشت اونس از کف 5/ 2 ماهه
فلز زرد در نخستین روز هفته جدید کاری با رشدی اندک مواجه شد، اما روند بازار در روز دوشنبه نشان می‌داد که اونس طلا ظرفیت رشد به کمک رفتارهای معاملاتی را دارد. اما علاوه بر رفتارهای معامله‌گران در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه عوامل جدیدی نیز به رشد طلا کمک کردند.
فلز زرد در نخستین روز هفته جدید کاری با رشدی اندک مواجه شد، اما روند بازار در روز دوشنبه نشان می‌داد که اونس طلا ظرفیت رشد به کمک رفتارهای معاملاتی را دارد. اما علاوه بر رفتارهای معامله‌گران در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه عوامل جدیدی نیز به رشد طلا کمک کردند.
روز گذشته در حالی که تشدید احتمال تحریک اقتصاد چین به طلا کمک کرده بود، روند بازارهای ارز و نفت نیز به فلز زرد یاری رساند. روند روزهای دوشنبه و صبح سه‌شنبه به پایان 3 هفته افت پیاپی طلا که اونس را به کف قیمت دو ماه و نیمه رسانده بود منجر شده، اما هنوز تا پایان هفته راه درازی در پیش است. کارشناسان معتقدند اونس این هفته نیز با افت روبه‌رو خواهد بود.
هر اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1172 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه به قیمت 1173 دلار رسید. روز سه‌شنبه تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1180 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه اما اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.
رشد روز دوشنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران بود که قیمت را تا 1176 دلار نیز بالا برد. افرادی که از افت قیمت کالای خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها، دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. این رفتار را «پوشش کوتاه‌مدت» می‌خوانند که دوشنبه در معاملات آنی قابل مشاهده بود. همچنین در بازاری که افزایشی است، برخی معامله‌گران به امید کسب سود وارد بازار می‌شوند. این رفتار را «شناسایی سود» می‌خوانند که دوشنبه در معاملات آنی قابل‌ مشاهده بود. این رفتارها با توجه به ثبت پایین‌ترین قیمت در دو ماه و نیم گذشته در روز جمعه عجیب نبود. با این همه تصویر فنی طلا همچنان مخدوش است.
شاخص دلار روز دوشنبه با افت روبه‌رو شد، امری که در بازار طلا به افزایش قیمت‌ها کمک کرد. البته افت بهای نفت تاثیر معکوسی بر بازار طلا داشت. پیش‌تر روز دوشنبه اخبار بد تازه‌ای از اقتصاد چین منتشر شد. صادرات چین در ماه مه در مقیاس سال به سال 5/ 2 درصد و واردات نیز در همین دوره 6/ 17 درصد افت داشته است. این خبر بازارهای نفت را تحت فشار قرار داد. چین بزرگ‌ترین واردکننده کالاهای خام در جهان است. این خبر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار فلزهای گرانبها نیز اثر داشت.
دیگر خبر مهم روز دوشنبه این بود که یونان اعلام کرد در انتظار پاسخ وام‌دهندگان بین‌المللی به پیشنهادهای خود است. یونان پیشنهاد ساختاربندی مجدد بازپرداخت اقساط خود را مطرح کرده که با مخالفت اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول روبه‌رو شده است. بسیاری از کارشناسان 30 ژوئن را آخرین مهلت دو طرف برای رسیدن به توافق می‌دانند. تلاش‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی یونان در هفته‌های اخیر تشدید شده، اما احتمال این اتفاق بسیار زیاد است.
اونس روز سه‌شنبه را نیز ادامه نگرانی‌ها درباره یونان آغاز کرد، اما این تنها افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن نبود که به فلز زرد کمک کرد. روز گذشته همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام نیز با رشد روبه‌رو شد تا هر دو عامل خارجی مهم بازار فلزهای گرانبها به نفع طلا عمل کرده باشد. پیشتر درصبح سه‌شنبه اعلام تورم 2/ 1 درصدی چین در ماه گذشته میلادی نیز بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده بود. این داده بسیار کمتر از انتظارها بود تا احتمال تقویت سیاست‌های تحریکی در دومین اقتصاد بزرگ جهان به شدت افزایش پیدا کند. سیاست‌های تحریکی در چین به نفع فلز زرد تمام می‌شود؛ زیرا چین بزرگ‌ترین واردکننده طلا در جهان است. بازارهای سهام آسیا به این خبر واکنش مثبت نشان دادند، اما بازارهای سهام اروپا و آمریکا تحت‌تاثیر تشدید احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال جاری میلادی رو به افت گذاشتند. داده‌های خوب از بازار کار آمریکا احتمال بالا رفتن نرخ‌های بهره این کشور تا پایان سال 2016 را افزایش داده است. با این همه اخبار جدید روز سه‌شنبه نتوانست ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۲:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد