نگاهي به مزايا و معايب كارت‌هاي پرداخت

نگاهي به مزايا و معايب كارت‌هاي پرداخت
كارت‌هاي پرداخت خصوصيات متفاوتي دارند كه باعث شده است به عنوان يك روش مناسب و مفيد در معامله‌هاي آنلاين و آفلاين استفاده شوند. اين كارت‌ها مانند تمام روش‌هاي پرداخت مزايا و معايبي دارند كه با شناخت و آگاهي مي‌توان از آسيب‌هاي احتمالي ناشي از استفاده از آن‌ها پرهيز كرد و از مزاياي مناسب آن‌ها نيز بهره جست.
مزاياي كارت‌هاي پرداخت:
عدم نياز به حمل پول فيزيكي
يكي از خطراتي كه همواره خريداران و فروشندگان را در حمل پول فيزيكي تهديد مي‌كند خطر دزدي و سرقت وجه نقد است. طبيعي است كه با استفاده از كارت‌هاي پرداخت خطر سرقت وجه نقد منتفي مي‌شود و طرفين معامله در آسودگي خيال قرار مي‌گيرند. از سويي حمل پول به شكل فيزيكي در مقدار زياد، با مشكلات و سختي‌هايي همراه است كه استفاده از كارت‌هاي پرداخت اين مشكل را نيز برطرف خواهد كرد. همچنين امكان كلاه‌برداري با استفاده از وجه نقد تقلبي كه يكي ديگر از خطرهاي استفاده از پول فيزيكي است در اين روش منتفي مي‌شود.
رسميت جهاني
يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي كارت‌هاي پرداخت رسميت جهاني آن است. هر چند كارت‌هاي پرداخت صادر شده از سوي ايران فقط كاربرد داخلي دارند اما كارت‌هاي پرداخت بين‌المللي همچون Visa و Master Card در هر جاي دنيا در صورت نياز به تبديل به واحد ديگر، مي‌توانند استفاده شوند. اين وظيفه را معمولا موسسات گشايشگر (موسسات صادركننده كارت مانند Visa و Master card ) برعهده مي‌گيرند. اين خصوصيات در خصوص معاملات آنلاين كه از وب‌سايت‌هاي شركت‌هاي مختلف با مليت‌ها و واحدهاي پولي متفاوت خريد شكل مي‌گيرد بسيار پراهميت و به عنوان يك مزيت تسهيل‌كننده موثر در معاملات قابل ذكر است. از آنجا كه در يك پرداخت الكترونيكي طرف‌ها و سيستم‌هاي متعددي درگيرند بنابراين امكان نفوذ به اين سيستم‌ها به‌‌رغم احتمال بسيار كم آن‌ها همواره وجود دارد.
سرعت نقل و انتقال وجوه
در يك فرآيند خريد به شكل فيزيكي پروسه صدور صورتحساب (invoice processing) و ارسال آن براي مشتري و در نهايت ارسال وجه خريد از طرف خريدار براي فروشنده در خريدهاي بزرگ و معاملات B2B -كه بين دو شركت انجام مي‌شود- يك پروسه طولاني و وقت‌گير است. اين در حالي است كه در يك پرداخت به وسيله كارت‌هاي خريد اين عمليات در كمتر از يك دقيقه انجام مي‌شود. مشتري كافي است شماره كارت خود و اطلاعات مربوط به قبض را وارد كند تا عمليات معامله با سرعت انجام گيرد. در اين فرآيند، مشتري نيازي به سخت‌افزار يا نرم‌افزار خاصي ندارد.
قوانين حمايتي از مصرف‌كنندگان
در بعضي از كشورها مانند آمريكا قوانيني در حمايت از مصرف‌كنندگان اين‌گونه كارت‌ها تحت عنوان Consumer credit protection act وجود دارد. اين قوانين مجموعه تعهدهاي مالي دارندگان كارت را هنگام دزدي در يك حد محدود ثابت نگه مي‌دارد. اين تعهدها توسط شركت گشايشگر مانند Visa و Master card انجام مي‌شود. بر اساس اين قوانين در صورت مفقود شدن كارت، از لحظه اعلام مفقودي توسط صاحب آن به بانك، در صورت استفاده از كارت توسط رباينده، مجموع تعهداتي كه از حساب صاحب كارت كسر مي‌شود حداكثر 50 دلار است. مابقي توسط موسسه گشايشگر تامين مي‌شود كه امتياز مهمي براي استفاده از اين كارت‌ها به شمار مي‌رود.
معايب كارت‌هاي پرداخت:
هرچند كارت‌هاي پرداخت مزيت‌هاي با ارزشي دارند كه به عنوان يك گزينه مناسب در پرداخت‌ها در حيطه وسيعي استفاده مي‌شوند اما بايد توجه داشت كه نقاط ضعفي نيز در استفاده از اين كارت‌ها وجود دارد. توجه به اين ضعف‌ها براي استفاده‌كنندگان به منظور جلوگيري از تحمل خسارت‌هاي مالي لازم است.
سرقت اطلاعات كارت
اگرچه كارت‌هاي پرداخت در درون خود از امنيت بالايي برخوردارند و سيستم SSL نيز مي‌تواند امنيت مبادله‌ها را بين جست‌وجوگرها و سرويس‌هاي web برقرار كند اما نمي‌تواند خطرات سرقت اطلاعات كارت‌ها را كه توسط هكرها انجام مي‌شود به صفر برساند. بنابراين يكي از خطراتي كه همواره دارندگان كارت‌هاي اعتباري را تهديد مي‌كند خطر هكرها و حمله‌هاي امنيتي است.
هزينه‌هاي ناشي از نقل و انتقال وجوه
در هر نقل و انتقال مالي، بانك‌ها و شركت‌هايي كه خدمات كارت‌هاي پرداخت را انجام مي‌دهند هزينه‌اي به حساب فروشنده منظور مي‌كنند. در مجموع اين هزينه‌ها مي‌تواند براي فروشندگان مبلغ قابل ملاحظه‌اي باشد. براي مثال، در يك معامله 100 دلاري در آمريكا معمولا فروشنده 98 دلار از اين پول را دريافت مي‌كند. 2 دلار كسر شده از اين معامله كه به عنوان كارمزد عمليات نقل و انتقال وجه به طور الكترونيكي از حساب فروشنده برداشت شده است به اين شكل به مجموعه‌هاي درگير تعلق مي‌گيرد. بانك فروشنده حدود 67 و موسسه صادركننده كارت (مانند visa) 8 سنت و بانك خريدار 25/1 دلار حق‌الزحمه دريافت مي‌كنند. در اين فرآيند هر چند به طور مستقيم خريدار هيچ‌گونه وجه اضافي به عنوان كارمزد يا حق‌الزحمه پرداخت نمي‌كند اما معمولاً فروشندگان كارمزد پرداختي را به شكل غيرمستقيم روي قيمت كالاي خريدار اضافه و به شكل غيرمستقيم از خريدار دريافت مي‌كنند. فروشندگاني كه از قبول كارت‌هاي پرداخت خودداري كنند عملا حجم بزرگي از فروش خود را از دست مي‌دهند.
بانكداري الكترونيك و تقويت و حفظ سلامت نظام پولي
مريم عمادي- در اين صفحه تا به حال در خصوص مزايا و فوايد سرويس‌ها و خدمات بانكداري الكترونيك مفصل سخن گفته‌ايم. در اين شماره قصد داريم شما را با نقش نظام بانكداري الكترونيك در حفظ سلامت مالي و پولي آشنا كنيم. ترديدي وجود ندارد كه افزايش دقت و سلامت كاري را مي‌توان از ويژگي‌هاي بانكداري الكترونيكي برشمرد و جلوگيري از اختلاس يكي از پديده‌‏هايي است كه با استفاده از اين سيستم راحت‌تر انجام خواهد شد. تمامي كارشناسان بر اين باورند بانكداري الكترونيكي پديده‌‏اي است كه به كارگيري آن براي همه منفعت دارد و مي‌‏تواند در جهت كاهش هزينه‌‏هاي دولت قدم‌‏هاي موثري بردارد. براي مثال، هزينه‌‏هاي فراوان چاپ اسكناس با وجود بانكداري الكترونيكي كاهش مي‌‏يابد. اين در حالي است كه پرداخت قبوض آب، برق،‌‏ تلفن و گاز به‌‌رغم توسعه سيستم تلفن بانك و خودپردازهاي بانكي همچنان با مراجعه مردم به بانك‌‏ها با مشكلاتي مواجه است كه با وجود بانكداري الكترونيكي برطرف مي‌‏شود. بديهي است كه حل اين مشكل به فرهنگ‌سازي نياز دارد. بايد توجه داشت كه كاهش نقل و انتقال اسكناس به شكل مستقيم به ارتقاي بهداشت عمومي نيز كمك مي‌كند و طبق آمار به دست آمده، در ايران سالانه 3/7 ميليارد برگ اسكناس در جريان است. با توجه به جمعيت 70 ميليوني در كشور، سرانه هر نفر شهروند معادل 100 برگ اسكناس در نظر گرفته شده و اين رقم در بين كشورهاي صنعتي براي هر نفر 12 تا 16 برگ اسكناس و در كشورهايي مانند هند و پاكستان بين 40 تا 50 برگ اسكناس است. وجود تعداد برگ‌‏هاي زياد اسكناس در كشور نشان‌دهنده نبود بانكداري الكترونيك است و بايد اين پديده جدي گرفته شود.
بايد توجه داشت كه سالانه حدود 120 ميليارد ريال بابت تفكيك و جمع‌آوري اين اسكناس‌‏ها در كشور هزينه مي‌‏شود كه اگر بخشي از آن صرف توسعه بانكداري الكترونيك شود بسياري از مشكلات رفع خواهد شد. منافع بانكداري الكترونيكي تنها مربوط به دولت‌ها نيست و بانك‌‏ها نيز با كاهش مراجعان، كاهش هزينه‌هاي سربار، اداري و كاهش عمليات بانكي مي‌‏توانند در سرويس‌‏دهي مناسب به مشتريان قدم‌‏هاي بسياري بردارند و در عين حال از مشكلات خود نيز بكاهند.
افزايش دقت و سلامت كاري از ديگر ويژگي‌هاي بانكداري الكترونيكي محسوب مي‌شود و جلوگيري از اختلاس يكي از پديده‌‏هايي است كه با اين سيستم حل خواهد شد. ايجاد بانكداري الكترونيكي يكي از مسائلي است كه در كاهش هزينه‌‏ها و سرعت عمل رسيدگي به ارباب رجوع موثر واقع مي‌شود و ارتقاي فرهنگ بانكداري الكترونيكي با استفاده از ابزارهاي اطلاع‌رساني و آموزشي جهت شناسايي سيستم‌هاي نوين بانكي مي‌‏تواند در اين ميان بسيار تاثيرگذار باشد.
وجود قوانين و مقررات حقوقي نيز در پيشبرد بانكداري الكترونيك ضروري است و بايد با جدي گرفتن امضاي ديجيتالي به منظور رسيدگي به شكايت‌ها و تخلف‌هاي الكترونيكي، تدابيري اتخاذ شود تا امنيت لازم در اين سيستم‌‏ها به وجود آيد. آموزش و اتخاذ شيوه‌‏هايي كه منجر به تامين نرم‌افزارهاي لازم شود نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و علاوه بر اين ضروري است زيرساخت‌‏هاي مخابراتي با همكاري وزارت ICT متناسب با نياز جامعه توسعه يابد.
تربيت نيروي متخصص و اختصاص بودجه مناسب توسط دولت براي توسعه سيستم بانكي امر مهم ديگري است كه به توسعه بانكداري الكترونيك كمك مي‌كند. بر طبق برنامه‌ريزي انجام شده و بر اساس برنامه چهارم توسعه تا پايان سال 88 تعداد دستگاه‌‏هاي خودپرداز كشور به 30 هزار عدد خواهد رسيد و اين مسئله به گسترش بانكداري الكترونيك كمك زيادي خواهد كرد.
بر اساس آنچه گفته شد پديده بانكداري الكترونيك ضرورتي است كه بانك‌‏هاي دولتي و خصوصي بايد در جهت تقويت و گسترش آن بكوشند.
اگرچه در سال‌هاي آغازين دهه 80 بانك‌هاي خصوصي كشور در اين زمينه فعال‌تر از بانك‌هاي دولتي بودند، اما به تدريج بانك‌هاي دولتي نيز در اين زمينه فعال شدند و اكنون شاهد بهبود خدمات بانكداري الكترونيك آن‌ها نيز هستيم.
اخبار شركت‌ها
غوغاي اسپاركل در كامپيوتكس!
وقتي نام شركت اسپاركل به ميان مي‌آيد اولين چيزي كه در ذهن هر كاربر علاقه‌مند به كامپيوتر نقش مي‌بندد كارت‌هاي گرافيك مناسب اين شركت است كه ساليان سال است در بازار كشور عرضه مي‌شود. از آن‌جايي كه شركت تايواني اسپاركل نمي‌خواهد فقط يك توليد‌كننده كارت‌گرافيكي باشد، امسال در نمايشگاه كامپيوتكس غوغايي به پا كرد. با ارايه چند محصول جديد نشان داد كه تواناييش بيشتر از توليد كارت گرافيك است.
تقويت‌كننده اسپاركلي
اولين محصولي كه توسط اسپاركل در نمايشگاه كامپيوتكس معرفي شد يك تقويت‌كننده حرفه‌اي صدا بود. اين تقويت‌كننده جديد به صورت يك كارت مجزا طراحي شده است كه روي رابط PCI-E x1 نصب مي‌شود. بر اساس اطلاعات ارايه شده توسط شركت اسپاركل توان مورد نياز اين كارت از طريق يك كانكتور چهار پين كه روي آن تعبيه شده است تأمين مي‌شود. اين تقويت‌كننده پيشرفته از طريق كابل HDA به مادربرد متصل و اطلاعات مورد نياز براي پردازش را دريافت مي‌كند. اسپاركل براي ساخت اين تقويت‌كننده صدا از چيپ‌ست DAE-3 (Digital Audio Engine3) شركت معروف Intersil استفاده كرده است. اين چيپ‌ست جديد‌ترين توليد اين شركت است كه باعث بهبود طيف وسيعي از فركانس‌هاي محدوده شنوايي انسان مي‌شود. به گفته مديران شركت اسپاركل اين تقويت‌كننده صدا بهترين گزينه براي كاربراني است كه به دنبال خريد يك سيستم HTPC مناسب براي تماشاي فيلم و پخش موسيقي هستند.
n تعداد مانيتور!
محصولي بعدي كه توسط اسپاركل در نمايشگاه كامپيوتكس معرفي شد و توجه بسياري از افراد را به خود جلب كرد X-Link بود. اين دستگاه ساده و در عين حال كاربردي چيزي نيست جز يك DVI Hub كه توسط شركت اسپاركل معرفي شده است. براي استفاده از اين دستگاه كافي است كه DVI Hub جديد اسپاركل را از طريق USB به كامپيوتر نصب كنيد. در اين حالت پس از نصب برنامه مي‌توانيد همزمان شش مانيتور را به كامپيوتر خود وصل كنيد و از يك محيط چند منظوره‌اي مناسب لذت ببريد. بنا به اطلاعات ارايه شده اين هاب قابليت پشتيباني از حداكثر دقت 1200×1600 پيكسل را دارد و به راحتي نياز يك كاربر امروزي را بر‌آورده مي‌كند. علاوه بر اين كاربراني كه علاقه خاصي به تماشاي فيلم در تلويزيون دارند مي‌توانند با استفاده از تبديل DVI به HDMI كامپيوتر را به تلويزيون وصل كنند. اين DVI Hub قابليت نصب در سيستم‌عامل‌هاي ويندوز و Mac را دارد.
خنك‌‌تر از قبل!
سومين محصول ارايه شده در نمايشگاه، سيستم خنك‌كننده IDF بود. در مجموع استفاده از كلمه IDF كه مخفف سه كلمه Intelligent Dual Fly است نشان مي‌دهد كه كاربر با يك خنك‌كننده هوشمند طرف است. اگر يادتان باشد مدتي پيش شركت اسپاركل خنك‌كننده Dual Fly خود را معرفي كرد و با طراحي خاص خود توانست كارت گرافيكي Calibre 9600GT اين شركت را در رده بهترين كارت‌هاي گرافيكي دنيا قرار دهد. اكنون پس از گذشت زمان نه‌چندان طولاني، اين شركت با بهبود اين خنك‌كننده، نسخه جديد آن را با نام IDF به بازار ارايه كرده است كه امكان مديريت هوشمند دور فن از طريق GBOX براي كاربر وجود دارد. GBox يك كنترلر است كه در بعضي از كارت‌هاي سري Calibre اسپاركل ارايه مي‌شود و امكان اوركلاك كردن پردازنده و حافظه گرافيكي را به صورت سخت‌افزاري به كاربر مي‌دهد. اين خنك‌كننده مانند گذشته از جنس آلياژ مس و آلومينيوم است كه باعث انتقال سريع حرارت پردازنده و حافظه‌هاي كارت گرافيكي مي‌شود.
براي خانه‌هاي ما!
آخرين محصولي كه توسط اسپاركل در نمايشگاه كامپيوتكس معرفي شد، Calibre Cuti بود. در زبان ساده Cuti يك كامپيوتر رژيمي است كه براي استفاده در خانه‌هاي 30 تا 40 متري طراحي شده. در اصل Cuti محصولي است كه بر اساس فناوري ION شركت nVIDIA ارايه شده است. اين محصول مجهز به پردازنده فوق كم مصرف Atom و پردازنده گرافيكيGeforce 9400M است كه امكان تماشاي فيلم‌هاي HD، پخش موسيقي و كاربرد‌هاي ديگر را با حداقل اشغال فضا به كاربر مي‌دهد. براي استفاده از اين محصول كافي است cuti را با استفاده از پورت D-Sub به تلويزيون متصل و به راحتي از طريق صفحه‌كليد بي‌سيم آن را مديريت كنيد.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱:۸:۵۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد