حضور بانک های خارجی و چالشی به نام اقتصاد ایرانی

حضور بانک های خارجی و چالشی به نام اقتصاد ایرانی
باید در انتظار بود تا نظام بانکی با یک تحول بزرگ مواجه شود. بدون شک این مساله می تواند اتفاق خوبی برای جریان پولی کشور باشد.
«بانک های خارجی به ایران می آیند». این شاید داغ ترین خبر بانکی در ایران طی چند وقت گذشته باشد یا به عبارتی آن طور که برخی از نمایندگان مجلس می گویند تا یک ماه دیگر دولت لایحه ورود بانک های داخلی به ایران و همچنین واگذاری سهام بانک های داخلی به متقاضیان خارجی را راهی مجلس می کند.
باید در انتظار بود تا نظام بانکی با یک تحول بزرگ مواجه شود. بدون شک این مساله می تواند اتفاق خوبی برای جریان پولی کشور باشد.
ورود بانک های خارجی تا حد زیادی فضای رقابت را تشدید می کنند و این مساله معنایی ندارد جز اینکه بانک ها می توانند با کارایی بیشتری به کار خود ادامه دهند، منتها در این میان تنها این پرسش ورود خارجی ها را با چالش مواجه می کند و آن هم اینکه آیا واقعاً خارجی ها می پذیرند که در اقتصادی با مشخصات اقتصاد ایران به فعالیت بپردازند؛
جایی که دولت تمام اقتصاد را در آغوش دارد و برای تمام فعالان اقتصادی نیز تعیین تکلیف می کند. کاهش دستوری نرخ سود بانکی در این راستا قابل ارزیابی است و به طور حتم بانکداران خارجی نمی پذیرند منابع خود را با نرخ سودی کمتر از تورم در اختیار متقاضیان قرار دهند.
● زنگ خطر برای بانک های داخلی
در صورت فراهم شدن زمینه حضور بانک های خارجی در کشور، زنگ خطری برای بانک های داخلی به دلیل پایین بودن خدمات بانکی و ضرورت اصلاح قوانین اقتصادی بانک ها به صدا در خواهد آمد.بیژن بیدآباد در خصوص حضور بانک های خارجی در ایران با بیان این مطلب گفت؛ بازار بانکی ایران تبدیل به یک بازار انحصاری دو قطبی شده که در یک قطب آن بانک های دولتی و در قطب دیگر صندوق های قرض الحسنه بدون ضوابط نظارتی فعالیت شدیدی را دنبال می کنند.
وی با اشاره به قدرت عملیاتی تشکیلات بانکی در کشور، اظهار داشت؛ تشکیلات به وجود آمده به دلیل قدرت عملیاتی حتی در مواردی از پذیرفتن مصوبات مجلس و دولت شانه خالی می کنند و از طریق کانال های فشار خود سیاست های مطروحه را اجرایی نمی کنند.
بیدآباد با بیان آنکه اجازه ورود بانک های جدید به صحنه خدمات بانکی به دلیل بسته بودن شبکه بانکی در کشور داده نمی شود، افزود؛
این در حالی است که حتی دستورالعمل ها و بخش نامه ها از قدرت کافی برای تمکین بانک ها برخوردار نیستند، لذا در این شرایط اصلاح سیستم بانکی و ایجاد رقیب در بازار خدمات بانکی امری ضروری و الزام آور است.
وی تصریح کرد؛ شرایط بانک مرکزی به گونه یی است که رقبای داخلی به سادگی نمی توانند وارد صحنه بازار بانکی کشور شوند، لذا بانک های خارجی که دارای پیشینه مالی و تجربی قوی هستند، می توانند به عنوان رقبای اقتصادی بانک ها به فعالیت در ایران بپردازند.
به گفته دکتر بیدآباد، بانک های خارجی می توانند عاملی در فراهم کردن شرایط رقابت در بازار پولی و مالی کشور باشند.
کارشناس مسائل اقتصادی به فعالیت بانک های خارجی در شرایط بازارهای بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت؛بانک های خارجی در بازارهای بین المللی با نرخ بهره های نزدیک به صفر درصد فعالیت و با ارائه خدمات بانکی عملاً شرایط رقابتی را احراز کرده اند.
وی تصریح کرد؛ فعالیت بانک های خارجی در ایران از یک سو خدمات مالی ارزان به متقاضیان منابع مالی اعطا می کند و از سوی دیگر با آوردن منابع مالی ارزی خود سبب تقویت ریال و عرضه منابع ارزی می شوند.
بیدآباد با بیان آنکه کیفیت خدمات بانکی بانک های خارجی راهنمای حرکت سایر بانک های داخلی است، بیان کرد؛ پایین بودن خدمات بانکی عملاً زنگ خطری برای بانک های ایرانی در جهت اصلاح سازمان اقتصادی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد؛ سهیم شدن بانک های خارجی در فعالیت های بانکی کشور سبب می شود، خدمات مالی ارزان تر در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان آنکه حضور بانک های خارجی در کشور به پایین آمدن نرخ بهره بانکی می انجامد، افزود؛ نقل و انتقالات پولی و نیز دریافت و پرداخت ارزی که در ایران کند و گران انجام می شود، با آغاز فعالیت بانک های خارجی در کشور سریع و ارزان خواهد شد.
وی اعلام کرد؛ تاثیرات حضور بانک های خارجی در کشور در نهایت سبب اصلاح سیستم بانکی کشور می شود، زیرا سیستم بانکی ما در مقایسه با بانک های خارجی پرهزینه و رانت جویانه است.
● بانک های خارجی و نرخ تورم
چنانچه بانک های خارجی در کشور حضور یابند و در صورتی که نرخ تورم ۱۲ تا ۱۴ درصد باشد، این بانک ها به دلیل تبعیت از بازار، پایین تر از نرخ تورم منابع خود را عرضه نخواهند کرد.
مرتضی الله داد در خصوص حضور بانک های خارجی در کشور گفت؛ اجابت دعوت وزارت امور اقتصادی و دارایی در رابطه با حضور بانک های خارجی در کشور در گرو ایجاد تغییراتی در قوانین بانکداری است، البته هم اکنون بسیاری از بانک های خارجی از جمله بانک های کشورهای حاشیه خلیج فارس، مالزی و حتی انگلیس خدمات بانکداری اسلامی به مشتریان ارائه می دهند.
وی اظهار داشت؛ به طور مسلم بانک های خارجی با انجام مطالعات گسترده وارد بازار می شوند و چنانچه شرایط برای آنان ناهمگن باشد، از حضور در کشور ما امتناع می کنند.
کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تاثیر حضور بانک های خارجی در بهبود ارائه خدمات بانکی در کشور، عنوان کرد؛ انتقال بانکداری دولتی به بانکداری خصوصی در میان مدت بانک ها را به سه دسته تقسیم می کند، به طوری که یک دسته طی روند خصوصی شدن بخشی از سهام خود را به بانک های بین المللی واگذار می کنند و دسته دوم بانک هایی که در گستره خصوصی سازی کاملاً خصوصی می شوند و دسته سومی که دولتی باقی می مانند.
منبع خبر: سازمان خبری اقتصاد ایران
  ۱۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱:۳۱:۳۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد