سیگنال هشدار بازار طلا به نظام بانکی

سیگنال هشدار بازار طلا به نظام بانکی
هنوز تعداد بانک‌هایی که نرخ سود بانکی را به 16 درصد کاهش داده‌اند به تعداد انگشتان دست نرسیده است اما اثرات این اقدام خود را در بازارهای دلالی به نمایش گذاشته است.

هنوز تعداد بانک‌هایی که نرخ سود بانکی را به 16 درصد کاهش داده‌اند به تعداد انگشتان دست نرسیده است اما اثرات این اقدام خود را در بازارهای دلالی به نمایش گذاشته است.
 دغدغه کاهش نرخ سود بانکی تبدیل به معضلی پیچیده در اقتصاد کشور شده است. از طرفی با تداوم رکود سنگین، بخش تولید و کلیت اقتصاد در فشار مضاعفی قرار گرفته‌اند. سرعت گردش پول در اقتصاد به حداقل رسیده است و حتی کسب‌و‌کارهای خدماتی هم با حداقل بازدهی به فعالیت می‌پردازند. در چنین شرایطی ضرورت کاهش نرخ سود بانکی بیش از پیش احساس می‌شود. مسئولان مختلف از وزیر اقتصاد گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی هم بارها بر این امر صحه گذاشته‌اند اما وجود موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز و بازارهای دلالی موجب شده است که ریسک کاهش نرخ سود بانکی برای اقتصاد کشور افزایش یابد.
در یک هفته گذشته پس از آنکه شورای پول و اعتبار از کاهش نرخ سود بانکی جا ماند و بانک‌ها خود راسا اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کردند، این در حالی بود که براساس خبرهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار بنا دارد تا پس از بررسی گزارش وضعیت اقتصاد کلان در مورد نرخ سود بانکی تصمیم بگیرد، در این میان زمزمه‌هایی در مورد کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد هم به گوش می‌رسد.
درست در وسط این تحولات بود که بازار طلا و سکه سیگنال‌های خطرناکی را برای اقتصاد کشور صادر کردند و روند صعودی را در پیش گرفتند. این در حالی بود که به‌طور سنتی بازار ماه رمضان، بازار کم رمقی در این بخش است اما انگیزه پول‌های سرازیر شده به این بازار دلالی به اندازه‌ای بود که فلز زرد را به مسیر صعودی کشاند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به این موضوع گفت: معامله‌گران داخلی باوجود فرا‌رسیدن ماه رمضان و انتظار رکود در بازار سکه و طلا، به دلیل افزایش قیمت جهانی این کالا و کاهش نرخ بهره بانک‌های داخلی، توجه بیشتری به این بازار نشان دادند.
محمد کشتی‌آرای با یادآوری وضعیت بازار طلا و سکه، افزود: هفته گذشته قیمت جهانی طلا افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد به‌طوری که فقط در یک روز 35 دلار افزایش یافت. به گفته وی، این افزایش قیمت ناشی از چند عامل اصلی و اساسی از جمله بدون تغییر ماندن نرخ بهره در آمریکا، احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و شاخص نرخ مشاغل در آمریکا بود.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان ساخت: هفته گذشته هر اونس طلا در مجموع افزایش 25 دلاری را به ثبت رساند و روز شنبه قیمت آن به یک هزار و 299 دلار رسیده است. وی ادامه داد: این افزایش قیمت به افزایش حدود 130 هزار ریالی نرخ سکه در هفته گذشته منجر شد.
کشتی‌آرای اضافه کرد: درحالی‌که در ماه مبارک رمضان کاهش دادوستد طلا و سکه انتظار می‌رفت، اما دوباره با افزایش قیمت جهانی طلا و به دنبال آن افزایش قیمت سکه و همچنین کاهش نرخ بهره در بانک‌ها، معامله‌گران داخلی توجه بیشتری به طلا و سکه نشان دادند. وی گفت: با شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان، وضعیت بازار سکه و طلا در هفته پیش رو غیرقابل پیش‌بینی است.
این در حالی است که تحلیلگران تکنیکال معتقدند طلا در کوتاه‌مدت به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.
محمد‌پور آریان، فعال بازار طلا در این باره گفت: طلا و انواع سکه نمودارهای نسبتا مشابهی دارند و با برخورد به میانگین متحرک در روند صعودی قرار گرفته‌اند. ابتدای این حرکت صعودی در نمودار همزمان شد با تحرک قیمت جهانی طلا که بازار داخلی را تحریک کرد اما ادامه این افزایش توام شد با موضوع کاهش نرخ سود بانکی که این افزایش را ادامه‌دار کرده است. از نظر تحلیل امواج الیوت این خیزش موج پنج صعودی قیمت طلا است و تا یک یا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت.
این تحلیلگر بازار طلا گفت: البته تداوم صعود قیمت طلا بسته به بازار جهانی و تحولات نرخ بهره در بانک‌ها است. در بازار جهانی طلا گزارش وضعیت اقتصادی آمریکا و گزارش‌هایی که بانک مرکزی این کشور منتشر می‌کند اهمیت بسزایی دارد. از سوی دیگر بازار طلا موضوع کاهش نرخ بهره را هم رصد می‌کند. وی افزود: شورای پول و اعتبار کاهش نرخ سود بانکی را در دستور جلسه دارد و بنا دارد تا به بررسی آن بپردازد، بنابراین خروجی این شورا می‌تواند بر سرنوشت موج پنج قیمت طلا و سکه تأثیر بگذارد.
 

منبع خبر: فرصت امروز
  ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۷:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد