بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان و معروف ترین یاقوت های جهان

بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان و معروف ترین یاقوت های جهان
این‌ سنگ‌ در اروپا در اواخر قرون‌ وسطی ، سنگ‌ مورد علاقه‌ كشیشان‌ بود؛ آن‌ را روی‌ انگشتر می ‌گذاشتند و می‌ گفتند از بهشت‌ آمده‌ است. «یاقوت» بین‌ سنگ‌های‌ قرمز بیشترین‌ خواهان‌ را دارد و با ارزش‌ ترین‌ است.

بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان موضوع این مقاله است که در مورد آن با شما صحبت خواهیم کرد. اما پیش از آن قصد داریم اطلاعات جالب و عجیبی از این سنگ قیمتی را در اختیار شما قرار دهیم. واقعی‌ترین یاقوت و الماسی که در کودکی دیده بودم جواهراتی بودند که رابین‌هود در هنگام بوسیدن انگشتان پرنس جان با دندان‌هایش از روی رکاب انگشترها برداشت. ماری که در کنار پرنس جان و در ظرف خصوص خود نشسته بود متوجه قضایا شد و رابین‌هود با لبخندی رندان نما که بیشتر نگین نما بود، پاسخ مار و پادشاه گیج را با هم داد. شاید تصور کنید که ربط این قضایا به یکدیگر چیست؟ در ادامه مقاله به پاسخ سؤال خود خواهید رسید.

بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان را بشناسیم

یاقوت سرخ یا سنگ روبی گران‌ترین و زیباترین سنگ در میان سنگ‌ها و جواهرات جهان است که از لحاظ سختی بعد از الماس دومین ماده سخت شناخته می‌شود. از جمله خواص این سنگ زیبا می‌توان به انرژی حیاتی بالای آن اشاره کرد. ما در این مقاله قصد داریم تا بیشتر در مورد این سنگ گران‌بها و بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان صحبت کنیم.

تاریخچه و زادگاه یاقوت قرمز

نام دیگر سنگ یاقوت، روبی است که از واژه لاتین روبئوس نشئت گرفته است. در زبان سانسکریت کشور هند باستان، روبی را به‌عنوان راتناراج می‌نامند که به معنای پادشاه سنگ‌های قیمتی است. یاقوت سرخ، سنگی با ارزش و زینتی است که در تخت و تاج پادشاهان از آن استفاده می‌شده. هرچند برخی از سنگ‌های یاقوتی که در تاج پادشاهان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند یاقوت نبوده و اسپینل بودند. یاقوت سرخ پرنس سیاه که جزئی از جواهرات سلطنتی بریتانیا محسوب می‌شود در کنار روبی تیمور که در تاج سلطنتی اسپانیا استفاده شده است هر دو اسپینل بوده‌اند. پیش از این انتقادها بر این بوده است که یاقوت به واسطه تابش خورشید در دل یک سنگ به وجود می‌آید.

سنگ‌های یاقوت قرمز درشت با خلوص بالا، کمیاب هستند و اگر بتوانید آنها را پیدا کنید بدون شک ثروتمند خواهید شد، چون ارزشی بیشتر از الماس دارند. مارکوپولو در یکی از سفرهای خود نقل می‌کند که قوبلای خان که از نوادگان چنگیزخان است  به پادشاه حاکم بر سیلان یا سریلانکای امروزی پیشنهاد می‌کند که در ازای یک یاقوت سرخ، یک شهر را به او بدهد. سریلانکا جزیره سنگ‌های قیمتی است و به واسطه داشتن روبی‌های ملایم و جذاب شهرت فراوانی دارد. مارکوپولو در سفرنامه و کتاب خود این‌گونه نقل می‌کند که یاقوت‌های سرخ که در سریلانکا هستند در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. او در قسمتی از سفرنامه خود به بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان نیز اشاره کرده است.

سرگذشت ياقوت‌ سرخ‌ در تاریخ

این‌ سنگ‌ در اروپا در اواخر قرون‌ وسطی ، سنگ موردعلاقه كشیشان‌ بود؛ آن‌ را روی‌ انگشتر می‌گذاشتند و می‌گفتند از بهشت ‌آمده‌ است. ياقوت‌ سرخ‌ بین‌ سنگ‌های‌ قرمز بیشترین‌ خواهان‌ را دارد و با ارزش‌ترین ‌است. پس‌ از الماس، یاقوت‌ قرمز سخت‌ترین كانی‌ محسوب‌ می‌شود و در سایزهای بالاتر از پنج‌ قیراط ، از الماس‌ باارزش‌تر است. در میان‌ جواهرات‌ به‌ «سلطان‌ سنگ‌ها» شهرت‌ دارد.

یونانیان‌ اعتقاد داشتند كه‌ این‌ سنگ‌ به‌ صاحبش‌ نیروهای خاصی از جمله‌ سلامتی ، دانش ، ثروت‌ و موفقیت‌ در عشق‌ می‌دهد. همچنین‌ آنها معتقد بودند اگر در سمت‌ چپ‌ لباس‌ روی‌ سینه‌ با سنجاق‌ سنگ‌ یاقوتی‌ بگذارند، زندگی‌ آنها همراه‌ با صلح‌ و صمیمیت‌ می‌شود و اگر سربازی‌ آن‌ را با خود داشته باشد شكست‌ناپذیر می‌شود.

فلز رنگ‌ساز یاقوت‌ قرمز، كروم، است. امروزه‌ ذخایر یاقوت‌ در برمه، تایلند ، سریلانكا و تانزانیا و معدن‌ جدیدی‌ در ماداگاسكار وجود دارد. به‌علاوه، یاقوت‌های‌ قرمز را در كشور تولیدکننده تراش‌ می‌دهند. در بازار، انواع‌ یاقوت‌ قرمز بدلی‌ مخصوصاً به‌ شكل‌ شیشه‌ و دوبلت‌ (DOBLET) یافت‌ می‌شود.

سنگ‌های ‌مشابهی‌ نیز وجود دارد كه‌ رنگ‌ آن‌ مثل‌ یاقوت‌ قرمز است، اما در حقیقت‌ آنها سنگ‌های‌ گران‌بهای دیگری‌ هستند؛ از جمله‌ اسپینل(SPINEL)  ، گارنت (GARNET) و نوعی‌ تورمالین‌ قرمز (RED TOURMALINE).

به‌تازگی یاقوت‌های‌ قرمز مصنوعی‌ با خواص‌ فیزیكی‌ واُپتیكی‌ شبیه‌ یاقوت‌ نیز ساخته‌ شده‌ است.

یكی‌ از نشانه‌ها برای‌ تشخیص‌ یاقوت‌ اصل‌ از بدل‌ آن‌ است‌ كه‌ سنگ‌ ِاصل، اشعه‌ فرابنفش‌ را از خود عبور می‌دهد و انواع‌ مصنوعی‌ این‌ ویژگی‌ را ندارند.

ياقوت‌ سرخ‌ یكی‌ از گران‌بهاترین سنگ‌های‌ جواهر محسوب‌ می‌شود.

مشخصات ظاهری و فنی یاقوت سرخ

یاقوت سرخ یا همان سنگ روبی با درجه سختی ۹ در مقیاس موس است که تقریباً تا دویست سال پیش تصور می‌شد از نظر ترکیبات شیمیایی مشابه با اسپینل قرمز باشد. زمانی که سفایر و روبی تشکیل می‌شوند در کنار اکسید آلومینیوم خالص و همین‌طور عناصر رنگ زا،  عناصر دیگری نیز مانند سیلات، سنگ‌ها و مواد مذاب با یاقوت تشکیل می‌شوند یا به دام می‌افتند. عنصری که باعث تفاوت رنگ و شفافیت و در پی آن تفاوت در ارزش یاقوت های مختلف در کشورهای متعدد می‌شود شامل عناصر همراه و ناخالصی‌های درونی است. 

می‌دانید که سنگ میزبان یاقوت، قرمز دولومیت است که به دلیل ایجاد دگرگونی در مجاورت مواد مذاب یا توده‌های گرم درونی در اعماق زمین از سنگ آهک اولیه به وجود آمده است. بعضی از محتویات کانی‌های مهمان باعث یک جلای ابریشمی و ملایم در روتیل می‌شوند. اگر مقدار کانی روتیل در محتویات سنگ زیاد باشد آن را به‌صورت کابوشن می‌تراشند و پدیده زیبای چشم گربه ای یا ستاره شش پر به موجب این اقدام در یاقوت به وجود می‌آید که سبب می‌شود ارزش آن چندین برابر باشد. بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان نیز به همین صورت تشکیل شده است.

معادن سنگ یاقوت قرمز کدام است؟

بدون شک برایتان جالب خواهد بود که بدانید یاقوت اصل مال کجاست و به کدام کشورها تعلق دارد. یاقوت قرمز اصل در کشورهایی مانند برمه، تایلند، تانزانیا، ویتنام، سریلانکا و پاکستان دیده شده‌اند که البته به معنای وجود معادن و ذخایر یاقوت در این کشورها است. اما بد نیست بدانید که مهم‌ترین ذخیره معدن یاقوت قرمز در برمه قرار دارد.

در معدن ذکر شده لایه‌های رسوبی در عمق چند متری زمین و گاها در ۸ متری وجود دارند که حاوی یاقوت قرمز هستند. رنگ این سنگ‌ها بسیار نفیس و چشم‌نواز است که به خون سرخ خون کبوتر مشهور هستند. در زمان استخراج سنگ یاقوت سرخ ممکن است کانی‌های دیگری با این سنگ یافت شوند مانند: یاقوت کبود، گارنت، بریل، اسپینر، توپاز، زیرکن، مون استون و کیانیت.

بزرگ‌ترین یاقوت سرخ در جهان کدام است؟

بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان که گران‌ترین یاقوت جهان نیز محسوب می‌شود در ۱۳ ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی از مجموعه خصوصی کارتیه در حراجی ژنو به مبلغی معادل ۳۰۴۲۰۰۰۰ دلار فروخته شد و برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که تاکنون رکورد این جواهر شکسته نشده است.

برآوردی که کارشناسان برای این انگشتر تخمین زده بودند ۲۰ میلیون دلار بود اما این نگین یاقوت کبود که بزرگ‌ترین یاقوت برمه جهان نیز محسوب می‌شود بدون بهسازی با وزن ۲۵ قیراط و با تراش کوشن به همراه دو الماس دیگر در کتاب رکوردهای گینس ثبت شدند. این قطعه که در حال حاضر بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان نام گرفته است ۱۸۶۹۶ قیراط دارد که هیچ تراشی بر روی آن انجام نشده است.

ارزش‌گذاری سنگ یاقوت به چه صورت است؟

در زمان درجه‌بندی کردن کیفیت یاقوت قرمز فاکتورهای مختلفی را اعمال می‌کنند. اولین فاکتور رنگ است که یاقوت ترکیبی از تیرگی و روشنی رنگ و غلظت رنگ خواهد بود. دوم پاکی یاقوت است یعنی پاک بودن و ناپاک بودن که به معنای ناخالصی موجود در سنگ یاقوت تعبیر می‌شود. از پاکی یاقوت برای ارزش‌گذاری کردن استفاده می‌شود و اهمیت بسیار زیادی دارد. ناگفته نماند که حد تشخیص چشمی برای این امر مد نظر نیست و باید با مطالعات میکروسکوپی نیز سنگ یاقوت عاری از ناخالصی باشد. یادآوری می‌کنیم یاقوت ناپاک و اساساً اوپک هرچقدر که بهسازی شده باشد باز هم ارزش مادی ندارد.

 فاکتور بعدی که در مورد گران‌ترین یاقوت جهان یا به عبارتی بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان نیز صادق است، فاکتور کشور تولیدکننده خواهد بود. برای مثال یک نگین روبی از کشور برمه کیفیت متوسط و وزنی معادل یک قیراط دارد که می‌تواند از یک نگین روبی آفریقایی با وزن ۲۰ قیراط، باکیفیت‌تر و ارزشمندتر در نظر گرفته شود. وزن، فاکتور چهارم است که برای ارزش‌گذاری یاقوت از آن استفاده می‌کنند. وزن یاقوت با قیراط بیان شده و اگر با دو یاقوت یکسان در فاکتورها روبرو شدید باید ارزش وزنی آنها را اعمال کنید. بعد از آن کیفیت تراش اهمیت دارد که سبب می‌شود ارزش افزوده بیشتری به یاقوت تعلق گیرد.

گزینه متفاوت تاریخ برای یاقوت قرمز

روبی بسیار کمیاب است و معادنی که نوع باکیفیت این سنگ را دارند محدود هستند. به همین دلیل شکل‌دهی و تراش دادن اولیه‌ای که برای این سنگ در نظر گرفته می‌شود باید با هدف حداکثر وزن صورت بگیرد. البته همان‌طور که اشاره کردیم بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان هنوز تراش نخورده است. سنگ یاقوت قرمزی که تراشیده نشده باشد و درخشش و جلای کمی نیز داشته باشد بعد از تراش ممکن است درخششی همپای الماس به دست آورد. نکته آخری که در مورد ارزش‌گذاری سنگ یاقوت در نظر می‌گیرند، تاریخ سنگ یاقوت است. به‌عنوان مثال انواع سنگ یاقوت سرخ که در تاج‌ها و نیم‌ تاج‌های پادشاهان مورد استفاده قرار گرفته است می‌تواند تاریخ یک کشور را بیان کند.

تشخیص یاقوت اصلی و تقلبی چگونه است؟

در پایان قرن اخیر سنگ‌های یاقوت غیرطبیعی فراوانی تولید شدند که از ترکیبات  شیمیایی مشابه یاقوت سرخ اصل تشکیل شده بودند. برای تشخیص آن‌ها راه دشواری پیش‌رو قرار داشت. سنگ یاقوت مانند بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان همیشه حاوی ناخالصی نیست و این مورد سبب نمی‌شود که این سنگ نامرغوب شده یا ارزش خود را از دست بدهد. به عبارتی ناخالصی‌ها به‌واسطه لنز بزرگ‌نمایی می‌شوند تا تفاوت یاقوت سرخ بدل و اصل از یکدیگر مشخص شود. البته این نکته نیز قابل توجه است که یاقوت‌های موجود در بازار معمولاً بهینه‌سازی شده هستند.

یاقوت سنگی گران‌بها است که اگر با کیفیت باشد هر قیراط آن کمتر از هزار دلار نخواهد بود. یاقوت سرخی که با شیشه سرب‌دار پر شده است یکی از انواع یاقوت‌های بهسازی شده است که با قیمتی بسیار پایین در بازار عرضه می‌شوند. نکته جالب اینکه افرادی که سنگ یاقوت قرمز را شبیه‌سازی می‌کنند تا به حال نتوانسته‌اند یاقوت طبیعی را با حفظ تمام نکات و فاکتورها خلق کنند. گاهی اوقات سنگ یاقوت سرخ حرارت می‌گیرد تا ناخالصی‌ها و ناپاکی‌هایش کم شود

معروف‌ترین یاقوت های جهان را بشناسیم

این قسمت به معروف‌ترین یاقوت‌های جهان اختصاص داده شده است. در قسمت‌های قبل‌تر در مورد بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان با یکدیگر صحبت کردیم. در این قسمت انواع و اقسام و البته معروف‌ترین یاقوت‌های سرخ جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

سنگ یاقوت ادوارد

این سنگ یاقوت را با نام یاقوت پرنسس سیاه نیز می‌شناسند. وزنی معادل ۱۷۰ قیراط دارد و در لندن، در موزه علوم طبیعی نگهداری می‌شود. البته آزمایش‌های انجام شده نشان دادند که این سنگ اسپینل است اما در هر حال به‌عنوان روبی در تاریخ معرفی شده است.

سنگ یاقوت ریوز

این گوهر گران‌بها تنها ۱۳۸ قیراط وزن دارد و در ایالات متحده در موزه اسمیتسونین نگهداری می‌شود.

سنگ یاقوت لانگ استار

سنگ گران‌بها نیز با وزن صد قیراطی خود در موزه علوم طبیعی نیویورک نگهداری می‌شود.

سنگ یاقوت صلح

این سنگ یاقوت نام صلح را به خود گرفته است چون هم‌زمان با تمام شدن جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ با وزن ۴۳ قیراط، کشف شد. متأسفانه از این گوهر گران‌بها برخلاف بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان، هیچ تصویری در دسترس نیست.

نکاتی جالب درباره یاقوت های معروف جهان:

  1. بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان یاقوت‌ سرخی قابل‌ تراش است‌ كه‌ یافت‌ شده‌  و ۴۰۰ قیراط‌ وزن‌ دارد و در كشور برمه‌ كشف‌ شده است.
  2. یكی‌ از بزرگ‌ترین یاقوت سرخ و مشهور جهان‌ «یاقوت‌ سرخ‌ ادوارد» است‌ با وزن‌ ۱۶۷ قیراط‌ كه‌ در حال حاضر در موزه‌ علوم‌ طبیعی‌ لندن‌ قرار دارد.
  3. یاقوت‌ سرخ‌ ریوز با وزن‌ ۱۳۸ قیراط‌ در ایالات‌ متحده‌ آمریکا است.
  4. یاقوت سرخ‌ لانگ ‌استار با وزن‌ ۱۰۰ قیراط‌ در موزه‌ علوم‌ طبیعی‌ نیویورك‌ نیز از معروف‌ترین ‌یاقوت‌ها هستند.
  5. جالب‌ترین یاقوت سرخ‌، یاقوتی‌ با نام‌ «صلح» به وزن‌ ۴۳ قیراط‌ است‌ كه‌ چون‌ تاریخ‌ كشف‌ آن‌ در سال ۱۹۱۹ میلادی‌ هم‌زمان با پایان ‌یافتن‌ جنگ‌ جهانی‌ اول‌ بوده‌، ‌ آن‌ را به این نام‌ خوانده‌اند.

مشخصات اصلی سنگ یاقوت قرمز (یاقوت سرخ):

در انتهای این مقاله که پیرامون بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهان بود، مشخصات اصلی سنگ یاقوت سرخ را تیتروار می‌آوریم:

  1. وجه تسمیه یاقوت سرخ: از کلمه یونانی روبنوس به معنای سرخ گرفته شده است.
  2. فرمول شیمیایی یاقوت سرخ: AL2O3
  3. رنگ: قرمز (فلز رنگ‌ساز در یاقوت سرخ، کروندوم است.)
  4. جلا یاقوت سرخ: شیشه‌ای
  5. سختی یاقوت سرخ: سختی یاقوت سرخ و کبود به جهت کریستالوگرافی بستگی دارد و در جهات مختلف متغیر می‌باشد از این ویژگی جهت تراش استفاده می‌شود سختی یاقوت ۹ است.
  6. وزن مخصوص یاقوت سرخ:  4
  7. ضریب شکست یاقوت قرمز:  ۱٫۷۶-۱٫۷۷
  8. كليواژ: ندارد
  9. سيستم كريستالي: هگزاگونال
  10. شفافیت یاقوت قرمز: مات، نيمه شفاف، شفاف
  11. پديده چند رنگي: قوي‌، زرد، قرمز، قرمز بي‌رنگ
  12. وزن مخصوص یاقوت قرمز: علت زیاد بودن وزن مخصوص آن این است که یون‌های اکسیژن بسته متراکمی به وجود می‌آورند که در آن یون‌های آلومینیوم در موقعیت اکنائدریک خود با خواص بسیار کم قرار گرفته‌اند.
  13. محل پيدايش یاقوت قرمز: كشور برمه منبع بهترین ياقوت‌ های سرخ‌ دنيا است. در این کشور ياقوت‌ های سرخ‌ در سنگ آهک‌های دگرگونی يافت می‌شود. كشورهاي ديگري مانند كامبوج ، تايلند وسريلانكا ياقوت هايي با کیفیت پایین‌تر از یاقوت های برمه را در رسوبات آبرفتی به دست آورده‌اند.

 

زرد و سرخ و کبود چون یاقوت

برای اطلاع از قیمت سنگ یاقوت سرخ بهتر است به سایت اینترنتی فروشگاه طلا و جواهر زر مراجعه کنید.  این مقاله سنگ یاقوت را به‌صورت کاملاً مفصل مورد بحث و بررسی قرار داد و از تاریخچه، مبدأ، ترکیبات، نحوه تشخیص و انواع آن سخن گفت. همچنین ما از بزرگ‌ترین یاقوت سرخ جهاننیز صحبت کردیم که هنوز همتایی برای آن پیدا نشده است.

اگر به مطالب زیر در مورد یاقوت سرخ (یاقوت قرمز)، نیاز دارید می‌توانید مقاله هرآنچه در مورد خواص و تشخیص سنگ یاقوت سرخ باید بدانید را مطالعه نمایید.

آشنایی با سنگ یاقوت سرخ، ویژگی‌های سنگ یاقوت سرخ کدام است؟ بهترین سنگ یاقوت قرمز متعلق به کجاست؟ خواص سنگ یاقوت سرخ چیست؟ خواص انگشتر یاقوت قرمز (یاقوت سرخ) چیست؟ تشخیص یاقوت قرمز اصل و تقلبی چگونه است؟ مقایسه سنگ یاقوت با شیشه سرخ و نگهداری و شارژ یاقوت قرمز، یاقوت سرخ سنگ متولدین تیرماه است و همچنین نکات مهم خرید زیورآلات یاقوت قرمز چه مواردی می‌باشد؟

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۵۰:۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد