كاهش نرخ سود فرصتی برای خرید بیمه‌‌ نامه‌های عمر

كاهش نرخ سود فرصتی برای خرید بیمه‌‌ نامه‌های عمر
در شرایط كنونی كه نرخ سود بانكی رو به كاهش است، برای افراد به ویژه آنهایی كه دارای سرمایه‌های اندكی هستند بهترین راهكار می‌تواند خرید بیمه ‌نامه عمر و پس‌انداز باشد.
طی سال‌های گذشته هر گاه با مردم در خصوص خرید بیمه‌نامه عمر به خصوص عمر متصل به پس‌انداز صحبت می‌شد، همگی سرمایه خریداری شده در بیمه عمر و پس‌انداز را با سود بانكی مقایسه می‌كردند و ترجیح می‌دادند به جای خرید بیمه‌نامه عمر كه دارای مزایای زیادی است پول خود را هر چند اندك در بانك‌ها سپرده‌گذاری كنند.
در شرایط موجود كه دولت مصمم است نرخ سود بانكی را تا مرز تك‌رقمی شدن كاهش دهد، چنانچه نرخ سود سپرده‌ها نیز كاهش یابد شاید بهترین زمان برای خرید بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز باشد.
بیمه‌نامه‌ای كه بیمه‌گذار با پرداخت اقساط ماهانه متناسب با درآمدش طی ۵ تا ۱۵ساله سرمایه‌ای از ۵ تا ۵۰میلیون كه از مالیات معاف نیز هست را خریداری می‌كند. ضمن آنكه در طول مدت قرارداد تحت پوشش حوادث قرار دارد و در صورت وقوع حوادث به ارزش چند برابر سرمایه خریداری‌شده غرامت به وارث آن پرداخت می‌شود.
در شرایط كنونی كه نرخ سود بانكی رو به كاهش است، برای افراد به ویژه آنهایی كه دارای سرمایه‌های اندكی هستند بهترین راهكار می‌تواند خرید بیمه‌نامه عمر و پس‌انداز باشد.
حمید بایگان مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه ایران در این خصوص گفت: كاهش نرخ سود بانكی مشروط بركنترل تورم اثر مثبتی بر صدور بیمه‌نامه‌های عمر و پس‌انداز خواهد داشت.
او با اشاره به اینكه كنترل نرخ تورم و تثبیت آن در گسترش بیمه‌های عمر الزامی است، افزود: در كشورهایی كه دارای سود بانكی اندكی هستند شركت‌های بیمه در فروش بیمه‌های عمر موفق‌تر عمل كرده‌اند و كاهش نرخ سود بانكی اشكالی در توسعه بیمه‌های عمر ایجاد نمی‌كند.
بایگان در پاسخ به این سوال كه شركت‌‌های بیمه بخشی از حق بیمه‌های عمر و پس‌انداز را باید در بانك‌ها سرمایه‌گذاری كنند، آیا كاهش نرخ سود بانكی بیمه‌گران را با مشكل روبه‌رو نخواهد كرد؟ گفت: شركت‌های بیمه می‌‌توانند در بخش‌های دیگری مانند بازار سرمایه، مسكن و... سرمایه‌گذاری كنند و از كاهش نرخ سود بانكی برای جذب بیمه‌گذار استفاده كنند.
با توجه به گفته‌های بایگان می‌توان امیدوار بود كه بالاخره شورای‌عالی بیمه در آیین‌نامه‌های سرمایه‌گذاری تجدیدنظر كند و دست شركت‌های بیمه را برای مشاركت در سایر بخش‌ها بازگذارد.
شركت‌‌های بیمه بازرگانی می‌توانند برای بیمه شدگان عمر خود اقدام به برنامه خانه‌‌سازی كنند و به جای وعده پرداخت سرمایه از پیش تعیین شده، نوید خانه‌دار شدن را بدهند. به این ترتیب ضمن افزایش تعداد خریداران انواع بیمه‌های عمر مردم دیگر سرمایه خریداری شده سال‌های آتی را با نرخ تورم و انواع سودهای بانكی و اوراق مشاركت نمی‌سنجند. در واقع یقین دارند در مقابل پرداخت اقساط بلندمدت بیمه‌های عمر، ضمن تحت پوشش بودن بیمه حوادث در پایان دوره قرارداد خانه‌ای را از خود خواهند داشت.
آیت كریمی، معاون سابق طرح و توسعه بیمه مركزی در این خصوص گفت: بیمه‌های عمر و پس‌انداز از كاهش نرخ سود بانكی متاثر می‌شوند.
او افزود: براساس مصوبات شورای عالی بیمه شركت‌های بیمه باید ۴۰درصد از حق بیمه بخش پس‌اندازی بیمه‌های عمر را در سیستم بانكی سپرده‌‌گذاری كنند كه كاهش نرخ سود بانكی قطعا برروی سرمایه‌گذاری‌ها تاثیر خواهد داشت.
آیت كریمی در مورد راهكار مقابله با كاهش نرخ سود بانكی تاكید كرد: شركت‌های بیمه از فروش بیمه‌های بلندمدت خودداری كنند و بیمه‌نامه‌ حداكثر با مدت ۱۰سال صادر كنند.
رویكرد بیمه مركزی در خصوص بیمه‌های عمر طی سال‌های گذشته نیز بدین ترتیب بود با آغاز برنامه چهارم توسعه و تصویب تك‌نرخی شدن سود بانكی در پایان سال ۸۸ شورای‌عالی بیمه نرخ فنی بیمه‌های عمر و پس‌انداز ۱۵ساله را از ۱۵ به ۱۰درصد كاهش داد و متذكر شد كه شركت‌های بیمه حتی‌الامكان بیمه‌نامه ۱۵ساله صادر نكنند.
این در حالی بود كه بیمه مركزی تصمیم داشت بار دیگر نرخ فنی بیمه‌های عمر ۱۰ساله را نیز كاهش دهد كه با وساطت سندیكای بیمه‌گران ایران این نرخ كماكان ۱۰درصد ماند و رییس كل بیمه مركزی به منظور تشویق بیمه‌گذاران برای خرید انواع بیمه‌های عمر بر تثبیت این نرخ رای مثبت داد.علیرضا بیانیان مدیرعامل بیمه توسعه نیز درخصوص بیمه‌های عمر و پس‌انداز گفت: بیمه‌نامه عمر و پس‌‌انداز علاوه‌بر سرمایه‌گذاری مطمئن، بیمه‌گذار را در تمام مدت تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌دهد.
او افزود: سپرده‌گذاری در بانك‌ها با خرید بیمه‌نامه عمر قابل مقایسه نیست چرا كه در سپرده بانكی تنها نرخ سود محاسبه می‌شود و تعهد ریسك‌پذیری روی آن نیست.
بیانیان یادآور شد: حق بیمه‌های عمر و پس‌انداز و سرمایه تعهدی آن از مالیات معاف هستند كه یكی از امتیازهای مثبت آن به شمار می‌رود.
حسن صدریه مدیر بیمه‌های عمر و تشكیل سرمایه بیمه سامان نیز گفت: بیمه‌های عمر و پس انداز در شرایطی كه نرخ سود بانكی كاهش یابد جذاب‌تر خواهند شد.
او افزود: در حالی كه بیمه‌های عمر دارای نرخ ضمانت بالاتری است داوطلبان بی‌شماری برای خرید پیدا خواهند كرد و مردم این اجازه را می‌دهند شركت‌های بیمه به جای آنها سرمایه‌هایشان را در جاهای بهتری سرمایه‌گذاری كنند.
منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد
  ۲۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۳۸:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

  •  آخرین مطالب همین گروه

نتایج یافت شده: 0 مورد