سنگ حدید یا هماتیت چیست؟ معرفی جامع از پیدایش تا خصوصیات آن

سنگ حدید یا هماتیت چیست؟ معرفی جامع از پیدایش تا خصوصیات آن
در این مقاله به این می پردازیم که آیا هماتیت سنگ معدن آهن است و از کانی هماتیت چه استفاده می شود و به بررسی کاربرد و ویژگی سنگ مشکی رنگ هماتیت می‌پردازیم

ما امروز مقاله‌ای تحت عنوان سنگ حدید یا هماتیت به بررسی کاربرد و ویژگی این سنگ زیبا می‌پردازیم. منشأ پیدایش سنگ و همچنین خاصیت‌هایی که دارد را در این مقاله برایتان توضیح داده‌ایم. سنگ حدید یا هماتیت اسامی و پیشینه‌ی تاریخی زیادی دارد که در ادامه‌ی مقاله بیشتر توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید تا با این سنگ بیشتر آشنا بشوید.

سنگ حدید یا هماتیت

هماتیت چیست؟ آیا هماتیت سنگ معدن آهن است؟

سنگ حدید یا هماتیت به دلیل اینکه سنگی برای محافظت از زمین است بسیار محبوب است و به دلیل رنگ مشکی درخشانی که دارد شناخته شده است. این سنگ فوق‌العاده محکم و بسیار بادوام است. ساختار سنگ سنگین و متراکم است. بیشتر در آفریقای جنوبی و برزیل یافت می‌شود. با این حال، می‌توان آن را در کوه‌های سوئیس و سواحل دریاچه سوپریور در کانادا نیز یافت. سنگ حدید یا هماتیت کریستالی است که از اکسید آهن ساخته شده و یک سنگ آهن مهم است. این سنگ به دلیل محتوای آهن و درخشندگی ناشی از آن اغلب شبیه فلز به نظر می‌رسد. رایج‌ترین رنگ برای این سنگ سیاه است. با این حال، در رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز مایل به قهوه‌ای نیز موجود است. شما همچنین می‌توانید رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای را دریافت کنید.

سنگ حدید یا هماتیت چیست

هماتيت به مقدار زياد گسترش داردو همین طور می توان گفت که هماتیت فراوان‌ترین سنگ معدن آهن است و ممكن است در اثر پديده تصعيد از فرايند آتشفشاني حاصل شود. در نهشته‌هاي دگرگوني مجاورتي ديده مي‌شود. نهشته‌هاي بزرگ آن غالباً منشأ رسوبي دارند در اثر فرونشست توده‌هاي سيليسي مجاورتشان توسط آب‌های جوي از هماتيت غني‌تر مي‌شود و عیارشان بيش از 50% آهن مي‌رسد.

نام دیگر کانی هماتیت چیست؟

این سنگ قیمتی در طول قرن‌ها نام‌های مختلفی داشته است. یونانیان باستان از آن به‌عنوان سنگ‌هایما یاد می‌کردند که به معنای خون بود. رز آهنین نیز نامیده می‌شود.
انسان ماقبل تاریخ از هماتیت برای نقاشی کشیدن بر روی دیوار‌های غار استفاده می‌کرد، مصری‌ها از آن برای تزئین در مقبره‌های فراعنه و بومیان آمریکا استفاده می‌کردند.

کاربرد هماتیت چیست؟

این سنگ هزاران سال است که برای درمان استفاده می‌شده است. یکی از کاربرد‌های اصلی که دارد و هنوز هم استفاده می‌شود، درمان خونریزی زیاد است. سربازان و جنگجویان سنگ را در جنگ‌ها با خود حمل می‌کردند و مادران هنگام زایمان آن را در نزدیکی خود نگه می‌داشتند.
با این حال، این سنگ فقط برای محافظت نیست. یک کریستال هماتیت همچنین می‌تواند شما را ثابت نگه دارد و به شما اعتمادبه‌نفس بدهد و همچنین می‌تواند بخشی از پایه‌های شما را تشکیل دهد و به شما در زندگی روزمره ثبات دهد.
پیوند با آهن و محتوای سنگین درون سنگ باعث شده است که هماتیت در ارتباط با خون و سیستم گردش خون ما استفاده شود. مردم از آن برای بهبود گردش خون، کاهش فشارخون بالا، کاهش لخته‌های خون و حتی کاهش دوره‌های سنگین قاعدگی استفاده می‌کنند.
از جنبه متافیزیکی، سنگ حدید یا هماتیت برای بهبود توانایی شما در ایستادن پرقدرت استفاده می‌شود و به شما شجاعت و اراده بیشتری می‌دهد. این سنگ می‌تواند به شما کمک کند تا عادت‌هایی مانند ترس را کنار بگذارید.

کاربرید سنگ هماتیت یا حدید

سنگ هماتیت در جذب انرژی مثبت اطراف شما و کمک به شما برای تمرکز بر روی کار فوق‌العاده است. سنگ حدید یا هماتیت باعث نشاط و همچنین دریافت احساس بزرگی می‌شود. همچنین باعث بالابردن قدرت حافظه‌ی شما می‌شود. این سنگ نه تنها باعث می‌شود تا کمتر انرژی منفی را از اطرافتان دریافت کنید بلکه با انرژی مثبت موجود در محیط بیشتر ارتباط خواهید گرفت.
برخی از افراد آن را به‌عنوان جواهرات نزدیک خود استفاده می‌کنند، برخی دیگر حتی هنگام ورزش آن را در جیب خود حمل می‌کنند.
مسئله این است که شما باید اطمینان حاصل کنید که هماتیت خود را به طور منظم تمیز می‌کنید در غیر این صورت برای شما کار نخواهد کرد. همان‌طور که با انرژی منفی پر می‌شود، در نهایت به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر نمی‌تواند جذب کند.

مصرف عمده هماتيت براي استخراج آهن مورداستفاده قرار مي‌‌گيرد. همچنين خاك سرخ آن به‌صورت رنگ‌دانه قرمز مصرف مي‌شود. به‌عنوان پودر ساينده نيز مصرف مي‌شود. بلورهاي سياه آن به‌صورت جواهر برش داده می‌شوند.

چگونه از هماتیت استفاده کنیم؟

بهترین راه برای استفاده حداکثری از هماتیت این است که آن را در تماس مستقیم با پوست خود قرار دهید. اغلب در جواهرات، به‌ویژه دستبند‌ها و گردنبند‌های مهره‌دار استفاده می‌شود. این به شما امکان می‌دهد تا بدون هیچ‌گونه مزاحمتی خواص سنگ را دست آورید. حلقه هماتیت نیز راه خوبی برای نزدیک نگه‌داشتن سنگ به بدن است.
هماتیت همچنین یک سنگ عالی برای استفاده در فنگ شویی و برای ایجاد تعادل در خانه است. قرار دادن آن در اتاقی که در آن درس می‌خوانید یا کار می‌کنید به آن اجازه می‌دهد تا انرژی‌های منفی را جذب کرده و آن‌ها را از شما دور نگه دارد.

دستبند هماتیت

چگونه می‌توان تشخیص داد که هماتیت واقعی است؟

هماتیت یک سنگ سنگین است که به طرز شگفت‌انگیزی چنین است. همچنین در ابتدا وقتی لمس می‌کنید خنک است و با استفاده از گرمای بدن شما هنگام نگه داشتن یا پوشیدن آن گرم می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص واقعی بودن آن، انجام تست خط یا خراش است. آزمایش خراش زمانی است که سنگ را با یک سطح ساینده مانند سنباده مالش دهید که در نهایت باید پودر قرمزی را نشان دهد. تست رگه زمانی است که با سنگ به سطحی مانند چینی بدون لعاب برخورد می‌کنید. رگه باقی مانده باید به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای باشد.
یکی دیگر از مسائلی که اخیراً مطرح شده است، هماتیت مغناطیسی است. این سنگ به طور طبیعی مغناطیسی نیست، نه در حدی که به یک سطح فلزی یا به سنگ دیگری بچسبد. جواهرات هماتیت مغناطیسی زیادی وجود دارد و مهم است که توجه داشته باشید که این سنگ‌ها همگی ساخته دست بشر هستند و طبیعی نیستند.

آیا می‌توانید با هماتیت بخوابید؟

سنگ حدید یا هماتیت را زمان خواب در اطراف خود نگه ندارید. این سنگ به شما انرژی می‌دهد، به این معنی که شما را بیدار نگه می‌دارد. بهتر است قبل از ورود به اتاق‌خواب، جواهراتی را که دارید درآورید. در واقع، خوب است که سنگ‌های هماتیت را به طور کامل از اتاق‌خواب خود دور نگه دارید.

کانی هماتیت چیست؟ کانی هماتیت چگونه تشکیل میشود؟

سنگ هماتیت کانی اکسیدی سنگین و نسبتاً سخت، اکسید آهن (Fe۲O۳) که به دلیل داشتن آهن بالا (۷۰ درصد) و فراوانی، مهم‌ترین سنگ آهن را تشکیل می‌دهد. نام آن از کلمه یونانی \"خون\" گرفته شده است که کنایه از رنگ قرمز آن است. بسیاری از اشکال مختلف هماتیت نام‌های جداگانه‌ای دارند. کریستال‌های خاکستری فولادی و انواع دانه درشت دارای درخشش فلزی هستند و به‌عنوان سنگ آهن specular شناخته می‌شوند. به پوسته نازک هماتیت می‌سی می‌گویند.
مقدار زیادی هماتیت به شکل نرم، ریزدانه و خاکی به نام اخرای قرمز یا رادل وجود دارد. مهم‌ترین نهشته‌های هماتیت منشأ رسوبی دارند. بزرگ‌ترین تولید جهان (نزدیک به ۷۵ میلیون تن هماتیت سالانه) از یک کانسار رسوبی در ناحیه لیک سوپریور در آمریکای شمالی حاصل می‌شود. سایر ذخایر مهم شامل ذخایر میناس گرایس، برزیل (جایی که هماتیت در رسوبات دگرگون شده وجود دارد). سرو بولیوار، ونزوئلا؛ و لابرادور و کبک، کانادا. هماتیت به‌عنوان یک ماده معدنی کمکی در بسیاری از سنگ‌های آذرین یافت می‌شود. معمولاً به‌عنوان محصول هوازدگی سیدریت، مگنتیت و سایر مواد معدنی آهن و تقریباً به طور جهانی به‌عنوان عامل رنگ‌دانه سنگ‌های رسوبی و سایر سنگ‌ها می‌باشد.

آیا هماتیت سنگ معدن آهن است؟

هماتیت مهم‌ترین سنگ معدن آهن است. اگرچه زمانی در هزاران نقطه در سرتاسر جهان استخراج می‌شد، امروزه تقریباً تمام تولید از چند ده ذخایر بزرگ حاصل می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در تجهیزات به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به طور کارآمد سنگ معدن را استخراج و فرآوری کنند. بیشتر سنگ معدن در حال حاضر در چین، استرالیا، برزیل، هند، روسیه، اوکراین، آفریقای جنوبی، کانادا، ونزوئلا و ایالات متحده تولید می‌شود.

کاربرد هماتیت در صنعت

هماتیت کاربرد‌های بسیار متنوع دیگری دارد، اما اهمیت اقتصادی آن‌ها در مقایسه با اهمیت سنگ آهن بسیار ناچیز است. این ماده معدنی برای تولید رنگدانه‌ها، آماده‌سازی برای جداسازی رسانه‌های سنگین، محافظ اشعه، بالاست و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌شود.

کاربرد هماتیت

هماتیت ظاهر بسیار متغیری دارد. درخشش آن می‌تواند از زیر فلزی تا فلزی متغیر باشد. اگرچه هماتیت ظاهر بسیار متغیری دارد، اما همیشه رگه‌ای مایل به قرمز ایجاد می‌کند. هماتیت مغناطیسی نیست و نباید به آهنربای معمولی پاسخ دهد. با این حال، بسیاری از نمونه‌های هماتیت حاوی مقدار کافی مگنتیت هستند که به یک آهنربای معمولی جذب می‌شوند. این می‌تواند به یک فرض نادرست منجر شود که نمونه مگنتیت یا پیروتیت ضعیف مغناطیسی است. محقق باید سایر اموال را برای شناسایی مناسب بررسی کند. اگر نمونه مغناطیسی باشد و دارای رگه‌های قرمز باشد، به احتمال زیاد ترکیبی از هماتیت و مگنتیت است.

سنگ‌های آهن برزیل عمدتاً هماتیتیک هستند و ممکن است بافت‌های متفاوتی داشته باشند. در صنعت معدن، مشخصات ریزساختاری آن‌ها به‌صورت دستی و با تجزیه‌وتحلیل نمونه‌ها در زیر میکروسکوپ نوری برای شناسایی بافت‌های هماتیت و تخمین کسر و اندازه کریستال آن‌ها انجام می‌شود. این روش ذهنی است و در نتیجه مستعد خطا‌های تصادفی است.

سنگ حدید یا هماتیت عموماً کانی‌شناسی ساده‌ای دارند که شامل هماتیت، گوتیت، مگنتیت و برخی کانی‌های دیگر به نام کوارتز است. بااین‌وجود، آن‌ها می‌توانند بافت‌های معدنی متنوع (پارچه)، مورفولوژی و توزیع فضایی متفاوت را ارائه دهند.

هماتیت یک کانی به‌شدت ناهمسان‌گرد است. بازتاب دوطرفه را نشان می‌دهد یعنی بازتابش و در نتیجه روشنایی آن در تصاویر با جهت‌گیری‌های مختلف شبکه کریستالی تحت نور پلاریزه تغییر می‌کند. این تغییر روشنایی ضعیف است. علاوه بر این، استفاده ترکیبی از یک پلاریزه و یک آنالایزر در میکروسکوپ نوری بازتابی، روشنایی و تغییرات رنگ را به دلیل ناهمسانگردی افزایش می‌دهد.

مشخصات اصلی سنگ حدید یا هماتیت

  1. فرمول شیمیایی: Fe2So4
  2. سيستم تبلور : هگزاگونال
  3. رنگ: قهوه‌اي مايل به قرمز تا سياه
  4. خاصيت مغناطيسي : گرد آن اين خاصيت را دارد.
  5. واكنش با اسيد : در اسيدكلريدريك حل مي‌شود.
  6. علت نام‌گذاری آن :در لغت يوناني به علت قرمزي رنگ نمونه‌ خاكي آن از معني خون گرفته شده است.

مشخصات سنگ حید یا هماتیت

به فرمول شيميايي Fe2SO3 و در سيستم هگزاگونال متبلور مي‌شود. و ممكن است ورقه‌اي و جهت‌يافته باشد كه اسپيكولار ناميده مي‌شود. معمولاً خاكي است. در حاليكه به صورت پزودومرف بجاي مگنتيت ايجاد مي‌شود که به نام مارتيت خوانده مي‌شود و به رنگ سياه تا خاكستري فولادي تغيير مي‌كند.

انواع خاك مانند آن سرخ رنگ است كه خاك اخرا ناميده مي‌شود. جلاي نيمه فلزي دارد. سختي آن 5/5 تا 6 است براي همين شكننده است. معمولاً به صورت خالص ديده مي‌شود. در دماي بالاي ۹۰ درجه يك سري كامل محلول جامد بين ايلمنيت و هماتيت وجود دارد و ساختمان آن شبيه به ساختمان كرندوم است. 

ويژگي شاخص هماتیت یا حدید این است که اين كاني را از رنگ خاكه آن و از عدم گدازش آن تشخيص مي‌دهد. پودر آن خاصيت مغناطيسي داشته و در اسيد كلريدريك حل مي‌شود.

سخن پایانی

سنگ حدید یا هماتیت کاربردها و خصوصیات زیادی دارد که ما در بالا بخشی از آن‌ها را برایتان توضیح دادیم. درصورتی‌که قصد خرید سنگ ارزشمند و از طرفی مفید برای جسم و روح خود دارید بهترین خرید سنگ حدید است. این سنگ علاوه بر زیبایی و درخشندگی که دارد می‌تواند روی انگشت یا دور گردنتان از هر جواهری جذاب‌تر و درخشان‌تر باشد. ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.

منبع خبر: اختصاصی سایت زر
  ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲:۳۵ بعد از ظهر
نظرات (1)

Rouzbeh  ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲:۵:۴ قبل از ظهر

فرمول شیمیایی هماتیت Fe2O3

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد