افزايش قيمت جهاني نفت با كاهش ارزش دلار

افزايش قيمت جهاني نفت با كاهش ارزش دلار
دبيرخانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت، اوپك، از افزايش اندك قيمت سبد نفتي اين سازمان در سطح 82 دلار خبر داد.
دبيرخانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت، اوپك، از افزايش اندك قيمت سبد نفتي اين سازمان در سطح 82 دلار خبر داد. دبيرخانه‌ اوپك در گزارش جديد خود عنوان كرد كه سبد نفتي اوپك متشكل از 13 نوع نفت‌ خام، در آخرين روز مورد بررسي به 82 دلار و 59 سنت رسيده و اين در حالي است كه اين شاخص در مقايسه با دوره پيشين معادل چهار سنت افزايش پيدا كرده است.
اين در حالي است كه اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت در آخرين نشست خود كه در وين برگزار شد، درحالي توليد نفت را بدون هيچ تغييري ثابت نگه داشتند كه اوپك در تمام نشست‌هاي خود در سال 2009 هم تصميم تكراري تغيير ندادن سقف توليد را تكرار كرده بود، ولي طي سال 2008 با چند بار كاهش توليد، تصويب كرده بود كه سطح توليد روزانه اين سازمان به 24 ميليون و 845 هزار بشكه كاهش پيدا كند كه هم‌اكنون اين مقدار ثابت باقي مانده است.
همچنين وزيران كشورهاي عضو اوپك را در نشست وين ترغيب كرد كه از شرايط كنوني راضي بوده و در شرايطي كه دنيا هنوز نگاهي بدبينانه به بهبود وضعيت اقتصادي جهان دارد، رويكردي محافظه‌كارانه نسبت به نفت بالاي 75 دلاري داشته باشند. روز گذشته قيمت نفت برنت و آمريكا نيز به سبب كاهش ارزش دلار حدود يك دلار افزايش يافت و به حدود 86 دلار در هر بشكه رسيد.
درباره ميزان مصرف نفت در جهان در ماه‌هاي آينده ديدگاه‌هاي مختلفي مطرح شده است اما نهادهاي تحليلگر معتقدند رشد تقاضا و قيمت نفت تدريجي خواهد بود و به نرخ رشد اقتصادي جهان وابسته است زيرا در باره رشد مصرف در كشورهاي در حال توسعه آسيايي و خاورميانه‌اي ترديدي وجود ندارد. سياست‌هاي دولت چين براي كاستن از مصرف انرژي از عواملي است كه از سرعت رشد تقاضا براي نفت مي‌كاهد. 
منبع خبر: تهران امروز
  ۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۸:۱۴:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد