عوامل رشد قیمت طلا در هفته گذشته

عوامل رشد قیمت طلا در هفته گذشته
در هفته‌اي که گذشت، روند قيمت طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي هيجاني همراه بود، ولي به طور کلي بهاي آن با روندي صعودي همراه بود، به‌ طوري‌ که در هفته گذشته روند قيمتي طلا از ميانگين 50/1358 دلار در تاريخ 29 نوامبر، به ميانگين قيمت 25/1397 دلار در تاريخ 3 دسامبر 2010 رسيد. اين در حالي است که طلا در روز جمعه با رشدي تقريبا 2 درصدي به قيمت‌هاي بالاي 1410 دلار به ازاي هر اونس نيز رسيد.
مهم‌ترين اتفاقاتي که در هفته گذشته در بازارهاي جهاني رخ داد و بازار طلا را نيز تحت تاثير خود قرار داد، به شرح ذيل است:
در هفته‌اي که گذشت بهاي طلا با رشدي 3 درصدي همراه شد که اين بيشترين ميزان افزايش يک هفته‌اي در طول يک ماهه اخير براي اين فلز قيمتي در بازارهاي جهاني است. در همين حال در هفته گذشته به گزارش سايت kitco، بازار طلا به شدت تحت تاثير بحران مالي به وجود آمده در منطقه يورو قرار گرفت. احتمال گسترش بحران بدهي و کسري تجاري ايرلند به ساير کشورهاي اروپايي، مانند پرتغال و اسپانيا نگراني‌هايي را در بين سرمايه‌گذاران بين‌المللي نسبت به تشديد بحران مالي و اقتصادي در اين منطقه به وجود آورد.
همچنين تداوم طرح نقدينگي نامحدود بانک مرکزي اروپا (ECB) براي خريد اوراق قرضه دولتي، به منظور مقابله با بحران بدهي و کسري تجاري، موجب بروز تشويش‌هايي در بين معامله‌گران نسبت به عمق بحران شد و اين احتمال که اقدامات صندوق بين‌المللي پول و اتحاديه اروپا براي کمک به ايرلند ناکافي باشد، موجب شد تا نرخ برابري ارزش يورو در برابر دلار آمريکا در هفته گذشته کاهش يابد، به‌ نحوي ‌که نرخ برابري يورو در برابر دلار آمريکا از 3785/1 دلار در تاريخ 22 نوامبر به 3243/1 دلار در تاريخ 26 نوامبر افت پيدا کرد.
به دنبال آن نيز، معامله‌گران و سفته‌بازان در هفته اخير، به طلا به عنوان کالايي ريسک‌زدا براي سرمايه‌گذاري در بازارهاي جهاني اقبال نشان دادند. در نتيجه اين امر، بهاي طلا در بازارهاي جهاني با افزايش مواجه شد. اين در حالي است که در هفته معاملاتي گذشته به گزارش خبرگزاري رویترز Reuters، بر اساس آخرين گزارش منتشر شده توسط اداره کار آمريکا، تعداد مشاغل غيرکشاورزي ايجاد شده در ماه نوامبر 39000 نفر بوده است، در حالي که پيش‌بيني کارشناسان از اين رقم برابر با 140000 نفر برآورد شده بود. انتشار اين گزارش نااميدکننده اشتغال موجب به وجود آمدن چشم اندازي منفي نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي در اين کشور شد. بر اين اساس بهاي طلا در مقطعي از زمان در روز جمعه هفته قبل به قيمت 70/1415 دلار به ازاي‌ هر اونس نيز معامله شد.
علاوه بر موارد فوق، ترس سرمايه‌گذاران نسبت به شروع دور جديدي از بحران در اقتصادهاي جهان و افزايش نرخ بيکاري در کشورهاي اروپايي نظير اسپانيا و انگليس و نيز رشد نرخ بيکاري آمريکا به بيشترين ميزان در 7 ماه اخير يعني 8/9 درصد، از ديگر مواردي بود که تقاضاي فيزيکي براي خريد طلا را در هفته گذشته افزايش داد که متعاقبا افزايش قيمت آن را نيز در بازارهاي جهاني، به دنبال داشت.
اتفاقات فوق در حالي است که وضعيت بحران بدهي و بيکاري در منطقه يورو و نيز نزديکي به ماه محرم و صفر و سال نوي ميلادي، از مهم‌ترين عوامل تعيين‌کننده بهاي طلا در هفته‌هاي آتي خواهند بود.
تحليل تکنيکال طلا
با توجه به مواردي كه ذكر شد روند بلند مدت صعودي طلا رو به پايان به نظر مي‌رسد و ممکن است طلا در اين بين نوساناتي نيز داشته باشد.
البته براي هفته آينده اين پيش‌بيني وجود دارد که با احتمال زيادي طلا روندي صعودي داشته باشد. بنابراين در هفته پيش رو اگر طلا بخواهد صعود نمايد، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتي مهم1424/40 دلار، که رکورد قيمتي طلا نيز مي‌باشد، احتمال اينکه بهاي آن تا محدوده مقاومتي 1500-1450 دلار نيز افزايش پيدا کند، وجود خواهد داشت و در غير اين‌صورت، چنانچه طلا بخواهد نزول پيدا کند، با شکاندن نزديک‌ترين حمايت قيمتي خود که 1380 دلار مي‌باشد، احتمالا تا قيمت 1360 دلار به ازاي هر اونس نيز نزول پيدا خواهد کرد.
در همين حال باتوجه به اتفاقات اخير و چنانچه اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ ندهد، پيش‌بيني مي‌شود که روند قيمتي طلا در اين هفته صعودي باشد، هرچند که ممکن است در اين بين با نوساناتي نيز همراه شود و شواهد موجود در تکنيکال نيز از اين پيش‌بيني حمايت مي‌‌کند.



منبع:كارگزاري سي‌ولكس‌كالا 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۲۹:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد