تثبیت تولید؛ تصمیم تکراری اوپک؟!

تثبیت تولید؛ تصمیم تکراری اوپک؟!
صد و پنجاه و هشتمین نشست اعضای سازمان اوپک برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های تولید نفت امروز در محل دبیرخانه این سازمان در کیوتو ـ ‌پایتخت اکوادور‌ـ آغاز می‌شود.
صد و پنجاه و هشتمین نشست اعضای سازمان اوپک برای تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های تولید نفت امروز در محل دبیرخانه این سازمان در کیوتو ـ ‌پایتخت اکوادور‌ـ آغاز می‌شود. وزیران نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درحالی امروز در کیوتو به دیدار هم می‌روند که بازهم مانند چند نشست اخیر می‌توان نتیجه این دیدار را پیش‌بینی کرد که از «تثبیت تولید نفت» حکایت می‌کند. البته این درحالی است که نشست امروز اوپک با جلسات قبلی از یک نظر متفاوت است؛ بیش از یک ماه است که قیمت نفت خود را از محدوده قیمتی
75 دلاری جدا کرده و با عبور از سطوح بالای 80 دلار، اکنون در بالاترین سطوح 2 سال اخیر خود قرار دارد؛ اتفاقی که از همین الان نگرانی کشورهای مصرف‌کننده از 3 رقمی شدن قیمت طلای سیاه را دامن‌زده و باعث می‌شود فشار کشورهای مصرف‌کننده بر اوپک
برای عرضه نفت بیشتر به بازار بالا بگیرد. با این‌حال، باوجودی که پیش‌بینی در بازار نفت به طور کلی کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد، این‌بار هم مانند چند نشست قبلی اوپک تقریبا قطعی به نظر می‌رسد که اعضای این سازمان در نشست خود، باز هم تغییری در میزان تولید نفت ایجاد نخواهند کرد. نمونه این نظرات را می‌توان در نماینده ایران در اوپک پیدا کرد؛ محمدعلی خطیبی که نماینده یکی از بانفوذترین اعضای اوپک است، این بار اعلام کرده است عرضه نفت با قیمت 100 دلار در کوتاه مدت یک موضوع کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.
وی با بیان اینکه در تعیین قیمت نفت باید بهای واقعی این کالای استراتژیک را در نظر گرفت، اظهارداشت: در تعیین قیمت نفت در بازارهای جهانی معمولا قیمت اسمی آن مورد توجه قرار می‌گیرد، این در حالی است که در ارزشیابی قیمت طلای سیاه باید ارزش واقعی آن مد نظر قرار داده شود.سازمان اوپک اکنون بیش از یک‌سال است که سطح تولید خود را تغییر نداده و درحالی که هنوز اقتصاد جهانی دوران نقاهت خود را پس از عبور از دوران توفانی بحران اقتصادی می‌گذراند،‌ اعضای اوپک نمی‌خواهند تصمیمی داشته باشند که با این وضع اقتصادی دست‌ به گریبان شوند.
این درحالی است که قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی در یک‌سال گذشته نوسانات غیر‌قابل انتظاری را پشت‌سر گذاشته است. در نهایت می‌توان پیش‌بینی کرد که این‌بار هم در حالی که قیمت‌های نزدیک 90 دلار برای اعضای اوپک بسیار راضی کننده و برای مصرف‌کنندگان در حدی است که هنوز اعتراضشان را درپی نداشته، احتمالا شاهد نشستی با نتیجه از پیش تعیین‌شده خواهیم بود که از حالا می‌توان گفت نتیجه آن چیزی جز تصمیم تکراری «تثبیت تولید نفت» نخواهد بود. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۲:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد