عوامل نوسان هيجاني نرخ طلا

عوامل نوسان هيجاني نرخ طلا
در هفته‌اي که گذشت، روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي هيجاني همراه بود، ولي به طور کلي بهاي آن با روندي نزولي همراه بود، به‌طوري ‌که در هفته گذشته روند قيمتي طلا از ميانگين 63/1393 دلار در تاريخ 13 دسامبر، به ميانگين قيمت 63/1371 دلار در تاريخ 17 دسامبر 2010 رسيد.
مهم‌ترين اتفاقاتي که در هفته گذشته در بازارهاي جهاني رخ داد و بازار طلا را نيز تحت تاثير خود قرار داد، به شرح ذيل است:
در هفته اي که گذشت بهاي طلا در ابتداي هفته روندي صعودي داشت و از اواسط هفته روندي نزولي در پي گرفت. به گزارش سايت بلومبرگ (Bloomberg ) در اوايل هفته گذشته تقاضاي خريد طلا در کره‌جنوبي با افزايش همراه شد. بر اساس اين گزارش، افت ارزش واحد پول ملي اين کشور علت اصلي رويکرد معامله‌گران به طلا بوده است. اين افزايش تقاضا به نحوي بوده است که تعداد معاملات فيوچر طلا با افزايشي 2 برابري نسبت به سال 2008 به تعداد 300000 قرارداد در سال جاري ميلادي رسيده است. همين عامل نيز نقش بسزايي در افزايش قيمت طلا تا قيمت 1400 دلار به ازاي هر اونس در اول هفته گذشته در بازارهاي جهاني داشت.
در همين حال در هفته گذشته به گزارش سايت کیتکو (kitco)، بازار طلا به شدت تحت تاثير بحران مالي به وجود آمده در منطقه يورو قرار گرفت. مشکلات بدهي کشور ايرلند و نيز امکان ورشکستگي بانک‌ها در اسپانيا که اقتصادي بسيار بزرگ‌تر از کشورهاي يونان و ايرلند دارد، نگراني‌هايي را در بين سرمايه‌گذاران بين‌المللي نسبت به تشديد بحران مالي و اقتصادي در اين منطقه به وجود آورد. اين احتمال که در صورت از هم پاشيده شدن و سقوط يورو، اقتصاد جهاني با بحراني شديدتر از بحران مالي سال 2009 روبه‌رو خواهد شد، موجب شد تا نرخ برابري ارزش يورو در برابر دلار آمريکا در هفته گذشته کاهش يابد به‌نحوي‌که نرخ برابري يورو در برابر دلار آمريکا از 34/97/1 دلار در تاريخ 14 دسامبر به 3187/1 دلار در تاريخ 17 دسامبر افت نمود. درهمين راستا به دنبال تقويت دلار آمريکا، معامله‌گران و سرمايه‌گذاران به دلار به عنوان ارزي مطمئن براي سرمايه‌گذاري در بازارهاي جهاني اقبال نشان دادند.
در نتيجه اين امر بهاي طلا در بازارهاي جهاني با کاهش مواجه شد. اين در حالي است که در هفته معاملاتي گذشته به گزارش خبرگزاري Reuters، تصويب قانون تخفيف مالياتي توسط اوباما و تاييد آن توسط کنگره آمريکا عاملي بود که موجب افزايش ارزش دلار آمريکا در برابر سبدي رايج از ارزهاي عمده جهان شد. چشم انداز به وجود آمده در اثر تصويب اين طرح مبني بر احتمال افزايش سرمايه‌گذاري و تقويت قدرت خريد مصرف‌کنندگان موجب شد تا اندکي اميدواري نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي در اين کشور به وجود آيد. در نتيجه اين موضوع بهاي طلا نيز در بازارهاي جهاني با کاهش مواجه شد به طوري که بهاي طلا در مقطعي از زمان در روز جمعه هفته قبل به قيمت 1364.70 دلار به ازاي هر اونس نيز معامله شد. اتفاقات فوق در حالي است که ترس سرمايه‌گذاران نسبت به شروع دور جديدي از بحران در اقتصادهاي جهان و افزايش نرخ بيکاري در کشورهاي اروپايي نظير اسپانيا و انگليس، و نيز همزماني با ايام سوگواري محرم و صفر و نيز نزديکي به سال نوي ميلادي، از مهم‌ترين عوامل تعيين‌کننده بهاي طلا در هفته‌هاي آتي خواهند بود.
تحليل تکنيکال طلا
با توجه به گواه‌هاي مشاهده شده در تحليل تکنيکال، همانگونه كه در شکل نيز خط روند بلند مدت طلا مشهود است، روند بلندمدت طلا صعودي رو به پايان به نظر مي‌رسد و ممکن است طلا در اين بين نوساناتي نيز داشته باشد.براي هفته آينده اين پيش‌بيني وجود دارد که با احتمال زيادي طلا روندي نزولي داشته باشد. بنابراين در هفته پيش رو اگر طلا بخواهد نزول پيدا کند، با شکاندن نزديک‌ترين حمايت قيمتي خود که 1350 دلار است، احتمالا تا قيمت 1330 دلار به ازاي هر اونس نيز افت خواهد کرد. در غير اين صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود کند، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتي مهم 1380 دلار، احتمال اينکه بهاي آن تا مقاومت قيمتي 1400 دلار نيز افزايش پيدا کند، وجود خواهد داشت. در همين حال باتوجه به اتفاقات اخير و چنانچه اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ ندهد، پيش‌بيني مي‌شود که روند قيمتي طلا در اين هفته نزولي باشد، هرچند که ممکن است در اين بين با نوساناتي نيز همراه شود و شواهد موجود در تکنيکال نيز از اين پيش‌بيني حمايت مي‌کند.
منبع: كارگزاري سي‌ولكس كالا

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۱۰:۳۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد