رأی بازار جهانی طلا به هیلاری

رأی بازار جهانی طلا به هیلاری
اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1337 دلار ایستاده بود،‌ روز دوشنبه از ترس حاشیه‌های احتمالی مناظره پیش روی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا قیمت 1342 دلار هم اوج گرفت. با این همه، انتظار برای برگزاری مناظره،حجم معاملات را کاهش داد تا اونس در نهایت روی قیمت 1338 دلار بایستد.

اونس طلا که هفته گذشته روی قیمت 1337 دلار ایستاده بود،‌ روز دوشنبه از ترس حاشیه‌های احتمالی مناظره پیش روی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا قیمت 1342 دلار هم اوج گرفت. با این همه، انتظار برای برگزاری مناظره،حجم معاملات را کاهش داد تا اونس در نهایت روی قیمت 1338 دلار بایستد. روز دوشنبه افت شاخص دلار و رشد بهای نفت خام هم به قدرت‌نمایی طلا کمک کردند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «این حس وجود دارد که ترامپ قابل پیش‌بینی نیست و این موضوع در‌صورتی‌که به‌نظر برسد او برنده مناظره بوده، می‌تواند بازارها را عصبی کند. اگر این طور به‌نظر برسد که او برای پیروزی در انتخابات شانس هم دارد، وضعیت مشابه خواهد بود.» در نخستین روز کاری هفته، نشست قریب‌الوقوع اوپک در الجزیره نیز به شدت مورد توجه بود. امید به توافق بر سر حفظ سطح تولید در دیدار اعضای این سازمان بود که دوشنبه به نفع نفت خام عمل کرد.

شان کالو، تحلیلگر ارشد ارز در موسسه «وست پک» سیدنی می‌گوید: «بازارها تنها 15 دقیقه پس از شروع مناظره، کلینتون را برنده دانستند تا پزو مکزیک با جهشی قابل‌توجه روبه‌رو شود.» اما طلا هم نشانگر بسیار خوبی از وضعیت سیاسی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. چهارشنبه هفته گذشته، بیانیه سپتامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا مشخص کرد که فدرال‌رزرو فعلا دست به افزایش نرخ‌های بهره نخواهد زد. این خبر به ضرر دلار و به نفع طلا تمام شد تا اونس فلز زرد بار دیگر از ابتدای کانال فاصله بگیرد. با توجه به تعویق انقباض پولی در آمریکا و ادامه یا تشدید انبساط پولی در دیگر اقتصادهای عمده، احتمال ادامه رشد طلا در هفته جاری نیز وجود داشت. حالا که طلا افت کرده می‌توان فهمید که عملکرد هیلاری کلینتون در مناظره نخست، باعث اطمینان بیشتر به آینده احیای اقتصاد آمریکا شده است. روزنامه وال استریت ژورنال در این باره نوشت: «عملکرد کلینتون در مناظره انتخاباتی نشان می‌دهد که وی حساب‌شده و مطالعه‌شده در این مناظره شرکت کرده است. ترامپ نتوانسته است در این مناظره افکار عمومی آمریکا را نسبت به سیاست‌های مد نظرش راضی کند.» برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا از این نظر اهمیت زیادی دارد که بسیاری از رای‌دهندگان مردد را نسبت به تصمیم‌گیری مطمئن خواهد کرد.  موسسه «کردیت سوئیس» نیز اعلام کرد: «گرچه ترامپ پیش از برگزاری مناظره شانس نسبتا خوبی برای پیروزی داشت، ولی با برگزاری این مناظره مشخص شد که شانس وی در شرایط کنونی بسیار کاهش یافته است.»

بازارهای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که پیروزی ترامپ تاثیر منفی زیادی بر وضعیت سهام خواهد داشت و نگرانی و نااطمینانی زیادی را بر بازارهای بین‌المللی حاکم خواهد کرد.ولی به‌نظر می‌رسد پیروزی کلینتون تاثیر مثبتی بر بازارهای بین‌المللی خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد انتخابات آمریکا در 6 هفته آینده مهم‌ترین تاثیر روانی را بر بازارهای بین‌المللی خواهد داشت. دومین مناظره انتخاباتی آمریکا قرار است 4 اکتبر برگزار شود.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۸:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد