سقوط طلا به تهران رسيد

سقوط طلا به تهران رسيد
مقاومت بازار داخلي طلا در برابر كاهش قيمت‌ها سرانجام با تداوم سقوط قيمت جهاني شكسته شد و روز گذشته سكه طرح جديد پنج هزار تومان ارزان‌تر از روز پنج‌شنبه به فروش رفت، اما سكه طرح قديم همچنان در برابر كاهش قيمت مقاومت كرد و با نرخ سابق (405 هزار تومان) به فروش رفت.
مقاومت بازار داخلي طلا در برابر كاهش قيمت‌ها سرانجام با تداوم سقوط قيمت جهاني شكسته شد و روز گذشته سكه طرح جديد پنج هزار تومان ارزان‌تر از روز پنج‌شنبه به فروش رفت، اما سكه طرح قديم همچنان در برابر كاهش قيمت مقاومت كرد و با نرخ سابق (405 هزار تومان) به فروش رفت. بازار جهاني طلا هفته پيش را همچنان با سير نزولي قيمت سپري كرد و با نرخ 1361 دلار براي هر اونس بسته شد كه 60 دلار از آخرين قيمت سال 2010 پايين‌تر است. فعالان بازار معتقدند قيمت سكه نسبت به قيمت جهاني حباب دارد، اما بانك مركزي به وجود حباب معتقد نيستند.
آيا سكه هنوز حباب دارد؟
سقوط بازار طلا به تهران رسيد
مسعودرضا طاهری- افت 5000 تومانی قیمت سکه بهار آزادی و افزایش  14 تومانی قیمت یورو مهمترین اخبار روز گذشته بازار سکه و ارز بود.
این در حالی است که با وجود تکذیب مقامات بانک مرکزی، حباب قیمت همچنان در بازار سکه مشاهده مي‌شود و نوسان قیمت سکه تناسبی با افت قیمت طلا در جهان ندارد. به دنبال کاهش قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح 7 هفته اخیر، سکه بهار آزادی دیروز 5 هزار تومان ارزان شد و به نرخ 360 هزار تومان رسید. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات هفتگی به 80/1361 دلار رسید. قیمت جهانی طلا در پایان سال 2010 در سطح 1421 دلار متوقف شد. بنا براین قیمت طلا طی 14 روز اول سال میلادی تقریبا 60 دلار افت داشته است در حالی که قیمت سکه بهار آزادی در این مدت تنها 6 هزار تومان افت داشته که 5000 تومان از این میزان مربوط به روز گذشته است. در همین مدت دلار آمریکا در بازار آزاد از 1075 تومان تا 1110 تومان نیز در نوسان بود که روز گذشته تا 1090 تومان کاهش یافت. کاهش 2/4 درصدی قیمت طلا در بازارهاي جهانی طی 14 روز اول 2011 در حالی است که قیمت سکه بهار آزادی در این مدت فقط 64/1 درصد کاهش داشته است. این اعداد نشان مي‌دهد که نوسان قیمت سکه در بازار داخلی تناسب چندانی با قیمت جهانی طلا نداشته است.با در نظر گرفتن قیمت 1361 دلاری قیمت اونس طلا و نرخ 1090 تومانی دلار در بازار آزاد در روز گذشته، قیمت واقعی طلای 6/21 عیاری (900 در هزار) سکه بهار آزادی بدون حق‌الضرب 348 هزار تومان بوده است. تفاوت 12 هزار تومانی رقم مذکور با قیمت 360 هزار تومانی دیروز مفهومی جز حباب قیمت یا افزایش بیش از حد تقاضا در بازار ندارد. این در حالی است که قیمت سکه طرح قدیم که جز تصویر، مشخصه‌ای متفاوت از سکه بهار آزادی جدید ندارد، بیش از 40 هزار تومان گران‌تر است. روز گذشته نیم سکه و ربع سکه با 3 هزار تومان و 2000 تومان افت قیمت به ترتیب 180 هزار تومان و 91 هزار تومان به فروش رسیدند.
بازار ارز
قیمت یورو در بازار روز گذشته ارز داخلی 14 تومان گران شد و 1444 تومان فروخته شد. در مقابل دلار آمریکا 2 تومان افت قیمت را ثبت کرده و 1090 تومان فروخته شد.
به دنبال فروش موفقیت‌آمیز اوراق قرضه اروپایی و حمایت صدر اعظم آلمان، برابری یورو در مقابل دلار آمریکا از سطح 34/1 فراتر رفت. آنگلا مرکل روز گذشته در سخنانی گفته بود که برای حمایت از یورو هر چه لازم باشد انجام خواهد داد. رییس بانک مرکزی اروپا نیز افزایش نرخ بهره یورو را محتمل دانسته است. از سویی نرخ سپرده قانونی بانک‌های چین در 2 ماه گذشته برای چهارمین بار با نیم درصد افزایش مواجه شده است که بر بی‌ثباتی بازار ارز افزوده است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۸:۲۳:۱۲ قبل از ظهر
نظرات (1)

ابراهیم توکلی  ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۳:۹:۵ بعد از ظهر

مروتریدش قطعاً ژاپنیه ، بیشتر این سبک ها برای خانومهای بالای 40 ساله ، دوستان موافقند ؟؟

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد