روند نزولي طلا متوقف شد

روند نزولي طلا متوقف شد
مسعودرضا طاهری- قیمت سکه بهار آزادی به دنبال افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی 2000 تومان گران شد. روز گذشته سکه در بازار داخلی به نرخ 362 هزار تومان رسید.
سکه طرح قدیم و نیم سکه در این بازار بدون تغییر 407 هزار تومان و 181 هزار تومان فروخته شدند. ربع سکه 500 تومان ارزان شد و 91 هزار و 500 تومان فروخته شد.
سایت اتحادیه طلا و جواهر دیروز در ساعت 21/15 نرخ سکه بهار آزادی را 361 هزار و 500 تومان و نرخ سکه طرح قدیم را 408 هزار تومان اعلام کرد.
نرخ طلا در بازارهای جهانی روز دوشنبه روی رقم1361 دلار بسته شده بود. در حالی که تا غروب روز گذشته در محدوده 1370 دلار نوسان داشت. سرمایه‌گذاران به نتایج اجلاس دو روز اخیر وزرای دارایی کشورهاي عضو یورو در بروکسل خوشبین نبوده‌اند.در بازار‌هاي آسیایی خرید‌هاي عمده طلا انجام شد که موجب افزایش قیمت طلا شد. از سویی ارزش دلار آمریکا در بازار‌هاي ارز جهانی در انتظار اعلام آمار ساخت منازل تازه ساز در آمریکا برای ماه دسامبر 2010، تا سطح 3397/1 به ازای هر یورو افت کرد. در بازار داخلی ارز قیمت یورو و دلار با يك تومان و 2 تومان کاهش به ترتیب 1443 و 1090 تومان فروخته شد.
رییس کل بانک مرکزی روز گذشته در حالی وجود هر گونه حباب در قیمت سکه را تکذیب کرد که بین نرخ 351 هزار تومانی طلای موجود در سکه بهار آزادی با نرخ 362 هزار تومانی بازار آزاد در روز گذشته تقریبا 11 هزار تومان اختلاف وجود داشت.با توجه به نرخ 1090 تومانی دلار آمریکا و 1370 دلاری هر اونس طلا در روز گذشته نرخ واقعی طلای موجود در سکه بهار آزادی (بدون حق الضرب ) 351 هزار تومان بود.
روز گذشته محمود بهمنی در حاشیه همایش ملی بازار سرمایه در جمع خبرنگاران با رد هرگونه حباب قیمت در بازار سکه نوسانات نرخ ارز و طلا در بازارهاي داخلي را طبيعي و مطابق با بازارهاي جهاني عنوان و تصريح كرد: بالارفتن قيمت طلا به اين مفهوم نيست كه سكه‌هاي ضرب شده در بانك مركزي با قيمتي كمتر از بازارهاي جهاني به بازار عرضه شود. وي ادامه داد: سكه طلا در ايران مطابق قيمت جهاني فروخته مي‌شود و بانك مركزي اجازه نمي‌دهد حبابي بين قيمت بازار و قيمت تمام شده ايجاد شود. این در حالی است که بانک مرکزی تا کنون به طور مستدل درباره وجود حباب در بازار سکه توضیحی ارائه نکرده است.
رشد حبابي نداريم؛ مردم از هر جايي سكه نخرند
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر، قيمت‌هاي طلا در ايران را واقعي عنوان كرد و دليل برخي اختلاف قيمت‌ها را كم بودن سكه در برخي مناطق دانست و به مردم توصيه كرد از هرجايي سكه نخرند.
به گزارش خبرگزاری فارس (توانا) همزمان با آغاز فعاليت بازارها و بورس‌هاي جهاني، نوسانات بازار طلا در مسيري جديد البته با اختلاف 2 الي 3 دلاري نسبت به روز شنبه قرار گرفت.
سال نو ميلادي با نزول قيمت‌ طلا در بورس‌هاي بزرگ دنيا شروع شد. البته كاهش قيمت طلا در روزهاي نخست سال نو ميلادي امري طبيعي بود؛ چراكه بازارها و بورس‌هاي جهاني در مقطع مذكور درحال سپري كردن تعطيلات بوده و براي مقطعي كوتاه از معاملات طلا دست كشيده بودند. با پايان يافتن تعطيلات سال نو ميلادي دوره كاهش مقطعي قيمت و نوسانات بي‌پايه طلا نيز به پايان رسيد و آمارهاي جهاني در هفته‌هاي قبل مويد اين مهم است.
پيش فروش اقساطي سكه براي تمام افراد امكان‌پذير شد
مديرعامل بانك ملي ايران گفت: تمام مشمولان دريافت يارانه نقدي مي‌توانند از طرح پيش فروش اقساطي سكه بهره‌مند شوند و اين امر تنها منوط به دريافت كنندگان يارانه از بانك ملي نيست.
محمودرضا خاوري در گفت‌وگو با ايرنا،‌ درباره پيش فروش اقساطي سكه با مبالغ يارانه‌هاي نقدي، افزود: بانك ملي دستورالعمل‌هاي پيش فروش سكه را به شعب ارائه كرده است.
وي اظهار داشت: براساس اين طرح افراد مي‌توانند سكه را با نرخ روز جاري خريداري كرده و سپس در سررسيد با تخفيف مناسب آنها را دريافت كنند، بدين ترتيب ميل به پس انداز در جامعه افزايش مي‌يابد.
خاوري افزود: برهمين اساس كالاهايي كه در پشتوانه نظام پولي و بانكي موثر هستند مي‌توانند نقش خود را در قدرت دهي به جامعه ايفا كنند.
به گفته وي، افرادي كه در بانك ملي ايران داراي حساب يارانه‌اي هستند در طرح پيش فروش سكه از اولويت برخوردارند و مي‌توانند تمام يا قسمتي از مبلغ يارانه‌ها را صرف بازپرداخت كنند.
خاوري ادامه داد: حتي اين امكان وجود دارد كه اين افراد مابه‌التفاوتي را در قالب اين طرح پرداخت كنند تا در آينده داراي پس انداز مناسبي متناسب با تورم باشند.
همچنين «حسين دشتي» سخنگوي بانك ملي نيز پيش از اين علاوه بر اعلام پيش فروش اقساطي سكه از طريق حساب‌هاي يارانه‌هاي نقدي در تمام شعب اين بانك، از ارائه تسهيلات خريد كالا در راستاي هدفمندي يارانه‌ها خبر داده بود.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ دی ۱۳۸۹ ساعت ۷:۴۱:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد