تحویل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به سد عدم تخصیص منابع خورد

تحویل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به سد عدم تخصیص منابع خورد
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار شد امسال هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا بتوانیم تا پایان سال ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل دهیم اما تاکنون این رقم پرداخت نشده است.

قائم مقام وزیر راه و شهر سازی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر از سال 86 آغاز شد، گفت: بر اساس سرشماری سال 85 ، 17 و نیم میلیون خانوار و 16 میلیون واحد مسکن داشتیم بنابراین به یک و نیم میلیون واحد مسکن نیاز داشتیم که بر اساس آن برنامه ریزی شد که این تعداد مسکن ساخته شود.

احمد اصغری مهرآبادی با بیان اینکه طرح مسکن مهر مزایا و معایبی داشته است ،افزود: یکی از معایب بزرگ آن حجم بالا و گستردگی آن در سطح کشور بود.

وی ادامه داد: تا قبل از طرح مسکن مهر، زمین حدود یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی را تأمین کرده بودیم و حدود 300 هزار واحد مسکن هم توسط دولت ساخته شده بود اما یک دفعه طرح ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی، توزیع استانی شد و در ادامه 800 هزار واحد مسکونی به آن اضافه شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به تجربه ای که داشتیم در عمل توان فنّی کافی ، ظرفیت لازم و زمین مناسب را برای ساخت این تعداد مسکن نداشتیم.

اصغری گفت: بانک مرکزی از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر به حدود 84 هزار واحد تسهیلات نداد بنابراین مجموع مسکن مهر، 2 میلیون و 215 هزار واحد است که از این تعداد ساخت حدود 600 هزار واحد در سال 91 آغاز شد.

وی افزود: از جمع 2 میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر، ساخت یک میلیون و 915 هزار واحد به پایان رسیده و حدود یک میلیون و 500 هزار واحد به مردم تحویل داده شده است.

قائم مقام وزیر راه شهرسازی افزود: قراردادهایی که در آغاز مسکن مهر منعقد می شد 15 ماهه و حداکثر 24 ماهه بود اما ساخت برخی از این واحد ها 5 سال طول کشیده و هنوز به پایان نرسیده است که مهمترین علت آن محدودیت منابع مالی بود و همچنین تورم بود.

اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهر سازی با اصلاح آمار گفت: اکنون واحدهای تحویل شده یک میلیون و 498 هزار واحد است.

وی افزود: تعداد واحدهایی که قابل سکونت نبوده بسیار اندک است و عمدتاً تعاونی ها، آن را تحت فشار اعضاء تحویل دادند و ما مخالف این هستیم که واحدی را که آماده نیست تحویل شود.

اصغری گفت: از یک میلیون و 915 هزار واحد مسکن مهر که آماده شده یک میلیون و 700 هزار واحد را افتتاح کردیم و بقیه را به علت نبود زیر ساخت های مناسب به مردم تحویل ندادیم.

وی افزود: وزارتخانه های دیگر از جمله وزارت نیرو، نفت، آموزش و پرورش، دارایی، وزارت بهداشت و ورزش باید به فراهم کردن زیرساخت ها از جمله گاز، آب، مدرسه، بیمه و ورزشگاه کمک کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهر سازی گفت: بانک مرکزی تسهیلات حدود 84 هزار واحد مسکن مهر را که ساخت آن در دولت قبل تعهد شده بود نپرداخته است که پیگیر آن هستیم.

احمد اصغری مهرآبادی افزود: بسیاری از این واحد ها تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مسکن مهر در بیشتر شهرها مشخص است، افزود: بزرگترین مشکل ما در شهر پردیس است که به علت مشکلات مدیریتی قیمت را اعلام نکردند.

اصغری ادامه داد: قیمت فاز 11 پردیس 29 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده و قیمت بقیه فازها حداکثر تا یک هفته آینده اعلام می شود.

وی گفت: قیمت قراردادها از ابتدا مشخص بود امّا به علت مشکلات غیرمترقبه ای که در کشور رخ داد به ویژه تحریم های شدید سال 1391 و تورم، دستمزدها و مصالح ساختمانی 2تا 3 برابر شد و همین موضوع موجب افزایش قیمت شد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، محدودیت های مالی را یکی از مشکلات اجرای طرح مسکن مهر بیان کرد و گفت: بانک ها از جمله بانک مسکن متناسب با پیشرفت کار، تسهیلات پرداخت می کند.

اصغری افزود: قرار شد کارگروهی به محوریت سازمان برنامه و بودجه تشکیل شود تا بسته ای اجرایی را تهیه کند.

وی ادامه داد: قرار شد امسال هزار و 950 میلیارد تومان پرداخت شود تا بتوانیم تا پایان سال 300 هزار واحد مسکن مهر را تحویل دهیم اما تاکنون این رقم پرداخت نشده است.

اصغری افزود: قرار شد 700 میلیارد تومان را از منابع وزارت راه و شهرسازی از محل فروش اراضی به مسکن مهر اختصاص دهیم.

قائم مقام وزیر راه و شهر سازی گفت: در پردیس به علت جانمایی نامناسب واحد ها، 50 میلیون متر مکعب فقط در پردیس عملیات خاکبرداری داریم و 35 کیلومتر دیوار حائل به ارتفاع 6 تا 26 متر و عرض 6 متر نیاز است که باید از جیب دولت هزینه شود.

اصغری گفت: در دولت یازدهم 761 هزار واحد مسکن مهر را تکمیل و افتتاح کردیم و 867 هزار واحد مسکن مهر را تحویل مردم دادیم و سند اعیانی 563 هزار واحد را گرفتیم.

منبع خبر: خبر گزاری تسنیم
  ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۶:۲۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد