ایران به هدف ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش انرژی می‌رسد؟

ایران به هدف ۱۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش انرژی می‌رسد؟
سایت تحلیلی اویل پرایس در گزارشی به قراردادهای جدید نفتی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی و میزان جلب سرمایه‌گذاری خارجی در میدان‌های نفتی جنوب ایران پرداخته است.

به نقل از اویل پرایس، آمارهای منتشرشده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که میزان تولیدات نفتی ایران در ماه سپتامبر سال جاری به میزان ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز رسیده است که این نشان‌دهنده فاصله چندهفته‌ای ایران تا رسیدن به مرز ۴ میلیون بشکه در روز است.

اگر همه‌چیز طبق نقشه پیش برود و مانع دیگری در مسیر ایران برای دستیابی به صادرات ۴ میلیون بشکه در روز نباشد، به گفته امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت ایران، تهران تا پایان سال جاری شمسی یعنی تا پایان ماه مارس میلادی، ۱۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی امضا خواهد کرد و این گام مهمی برای رسیدن به میزان دلخواه این کشور در تولید و صادرات نفت و گاز است.

میدان نفتی وسیع آزادگان در جنوب ایران که در مرز ایران و عراق قرار دارد، منجر به بازگشت سرمایه‌گذاری‌های خارجی به بخش انرژی این کشور خواهد شد و آن‌طور که مقامات ایرانی گفته‌اند، «این اقدام موجب می‌شود که حرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی به سمت پتروشیمی بسیار سریع‌تر از حوزه‌های جدید نفتی و گازی باشد.»

از روز دوشنبه وزارت نفت ایران فرم‌های جدیدی را برای جلب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی و گازی در ایران منتشر کرده است. شرکت‌های چندملیتی تا ۱۹ نوامبر باید مدارک خود را برای ارائه پیشنهادهای تجاری با ایران ارائه دهند و تا ماه دسامبر، شرکت‌هایی که واجد شرایط شرکت در دوره جدید سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران هستند، اعلام می‌شوند.

منصور معظمی رییس سازمان نوسازی و توسعه صنایع ایران و معاون سابق وزیر نفت ایران، به شیکاگو تریبیون گفت: «چین به‌اندازه کافی در ایران حضورداشته و سرمایه‌گذاری کرده است و ما در حال حاضر، فرصت‌ها و شانس‌های زیادی را برای دیگران و شرکت‌های بین‌المللی فراهم کرده‌ایم.»

به نظر می‌رسد که رسیدن به قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز ایران، تا حد زیادی مشکل باشد اما سرمایه‌گذاری در زمین‌های نفت‌خیز ایران برای چند سال متوقف‌شده بود این ماشین در حال آغاز به کار و رسیدن به هدف‌های بالایی است. این سرمایه‌گذاری‌ها در بعد داخلی نیز با شکوفایی زیادی همراه شده است. شرکت صنعتی توسعه نفت و گاز پرشیا که یکی از شرکت‌های تابعه ستاد اجرایی فرمان امام است، از اولین شرکت‌های داخلی ایران بوده که توانسته قراردادهای جدید دولت ایران یا IPC را با دولت امضا کند. این شرکت قرار است سه میدان نفتی متوسط ایران را در منطقه خوزستان توسعه دهد.

اوایل سال جاری مقامات نفتی ایران صلاحیت همکاری ۱۱ شرکت داخلی ایرانی را با شرکت‌های بین‌المللی برای پروژه‌هایی که قرار است اعلام شوند، تأیید کرد. رهام قاسمی، مدیرعامل شرکت پترو ایران یکی از شرکت‌های مورد تأیید وزارت نفت ایران اعلام کرده است که شرکت او «به توافقی اولیه با شرکت‌های خارجی برای امضای قراردادهای نفتی جدید یا IPC رسیده است.» به‌علاوه، رویال داچ شل، و یک شرکت آلمانی – ایتالیایی که نامش فاش نشده است برای انجام مطالعات امکان‌سنجی درسایتی که هنوز مشخص نشده است، تأییدشده‌اند.

همان‌طور که توسعه میدان‌های نفتی ایران ادامه دارد، وزارت نفت ایران می‌گوید که اولویت را به طرح‌های اکتشافی و تولید در زمین‌هایی می‌دهد که با همسایگان خود در آن‌ها شریک است. لس‌آنجلس تایمز تعداد این میدان‌های نفتی در دریا و خشکی را در حدود ۲۸ میدان عنوان کرده است و همه این میدان‌های نفتی می‌توانند تا یک‌میلیون بشکه در روز به میزان تولیدات نفت ایران بیفزایند.

زمانی که کابینه روحانی در ماه اوت سال جاری میلادی این قراردادهای جدید را به تصویب رساند، دولت برای جذب ۵۰ میلیارد دلار سرمایه در هرسال برنامه‌ریزی کرده بود. در مقایسه با این رقم، به نظر می‌رسد رسیدن به قراردادهایی با مبلغ ۱۰ میلیارد دلار، هدفی متوسط و قابل‌دستیابی‌ برای ایران باشد.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۸:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد