سیمان بالا رفت، آب در دل مسکن تکان نخورد

سیمان بالا رفت، آب در دل مسکن تکان نخورد
هر سال با آغاز فصل سرما و مدارس، جابه‌جایی اجاره‌نشینان نیز کمتر می‌شود و ساخت و سازها کاهش می‌یابد. کند پیش رفتن مراحل ساخت و ساز در فصل سرما در کنار ثابت شدن خانواده‌ها در نزدیکی محل تحصیل فرزندان از علل افول معاملات خانه‌های اجاره‌ای است.

با چشم‌پوشی از این دوعامل، گاهی تغییر نرخ مصالح ساختمانی نیز تأثیر چشم‌گیری بر بازار مسکن می‌گذارد. به‌عبارت دیگر اگر بخواهیم برای ارتباط میان مسکن و مصالح ساختمانی تعریفی ارائه دهیم باید بگوئیم این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.
«حسین رحمتی‌کیا»، رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در دو ماه گذشته شاهد تغییر چشمگیر نرخ سیمان در بازار مصالح کشور بودیم.

وی ادامه داد: قیمت سیمان در شهریورماه 10 هزار تومان به ازای هر تن افزایش یافت و از پانزدهم مهرماه نیز که کارخانه‌های تولید و پخش سیمان اقدام به اعلام قیمت خود کردند، مجدداً شاهد 10 هزار تومان دیگر افزایش قیمت سیمان بودیم. به‌عبارت دیگر قیمت سیمان در دو ماه گذشته 20 هزار تومان به ازای هر تن افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان کرج علت این افزایش قیمت را ناتوانی کارخانه‌داران در تأمین هزینه‌های کارخانه و کارگران دانست و افزود: صاحبان کارخانه‌های تولید سیمان در روند تولید به مشکل برخوردند و از تأمین هزینه‌های کارخانه و حقوق کارگران برنیامدند و از همین‌رو افزایش قیمت را راهی برای تأمین هزینه‌ها یافتند.
رحمتی‌کیا ادامه داد: سیمان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه ساخت ساختمان است و  پس از مدتی تبعات این گرانی دامن‌گیر مصالح ساختمانی دیگر نیز می‌شود و احتمال افزایش قیمت آن‌ها نیز بالا می‌رود، بازار مصالح این گونه است که هر افزایشی قیمتی غالباً موجب افزایش نرخ سایر مصالح می‌شود.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان کرج یادآور شد: با توجه به رکود حاکم بر بازار مصالح ساختمانی، بعید است افزایش قیمت سیمان کمکی به رونق بازار مصالح کند. هم‌چنین بیم تأثیر منفی این گرانی بر بازار مسکن و ساخت و سازها نیز وجود دارد.
به‌دنبال تسلط رکود بر بازار مصالح ساختمانی، افزایش قیمت سیمان و تأثیر آن بر بازار مسکن، رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج نیز به ایسنا گفت: تورم مصالح ساختمانی بلافاصله بر بازار مسکن تأثیر نمی‌گذارد. چندین ماه یا حتی یک سال زمان می‌برد تا گرانی مصالح شامل حال بازار مسکن هم بشود.

«محمد قمی» افزود: وضعیت خرید و فروش مسکن در سال‌جاری نسبت به سه سال گذشته در بهترین حالت خود بوده است و به‌عبارت دیگر می‌توان گفت شرایط کنونی، بهترین موقعیت برای خرید مسکن است.

وی خاطرنشان کرد: بازار رهن و اجاره ملک نیز از این موقعیت طلایی بی‌بهره نبود و اجاره بهاها نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته و برای املاک مسکونی پنج درصد و تجاری 10 درصد افزایش یافته است و با توجه به آغاز فصل سرما، این مقدار کاهش یافته و شرایط برای اجاره مناسب‌تر است.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج پیشروی روند ساخت و سازها را متوسط و بدون رشد چشمگیر قلمداد می‌کند و با اشاره به قانون جدید پیش‌فروش ادامه داد: برای پیش‌فروش ملک و درج آگهی در روزنامه یا بیلبوردها سازندگان باید از سازمان مسکن مجوز دریافت کرده و دارای پروانه ساخت از شهرداری باشند.
وی یادآور شد: ارائه کد رهگیری نیز ملغی شده است و قانون جدید از قراردادی به نام «پیش مذاکره» صحبت به میان می‌آورد و در قانون مصوب جدید صحبت‌های اولیه میان طرفین معامله در بنگاه‌های معاملات ملکی صورت می‌گیرد، مراتب بعدی و مذاکرات رسمی حتماً باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود. 

منبع خبر: ایسنا
  ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۵:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد