دانستنی های طلایی

دانستنی های طلایی
طلا یکی از کمیاب‌‌ ترین فلزات دنیا با نقطه ذوب ۱۰۶۴ درجه سانتیگراد و نقطه جوش ۲۸۰۸ درجه سانتیگراد است. علامت اختصاری ...

طلا چیست و چرا از آن با علامت اختصاری شیمیاییAU یاد می‌شود؟

طلا یکی از کمیاب‌‌ ترین فلزات دنیا با نقطه ذوب ۱۰۶۴ درجه سانتیگراد و نقطه جوش ۲۸۰۸ درجه سانتیگراد است. علامت اختصاری شیمیاییAU آن است که در واقع اختصار لغت لاتین طلا Gold یعنی Aurum است که معنای ادبی آن درخشندگی فراوان Glowing down است.

طلا به دلیل دارا بودن صفات و ویژگی های متعدد و ذاتی، طی مرور سالیان متمادی به یکی از مفیدترین و ارزشمندترین فلزات تبدیل شده. به علاوه رسانا بودن عالی این فلز و ضدزنگ بودن آن نسبت به آب و اکسیژن جزو مهمترین ویژگیهای حائز اهمیت به‌شمار می‌رود.

 ریشه لغت طلا از کجا آمده؟

چنین به‌نظر می‌رسد که لغت طلا دارای ریشه هند واروپائی از لغت زرد Yellow است که بیانگر یکی از بارزترین ویژگیهای طلا است و نشاندهنده شباهت‌های لغت طلا در زبان‌های مختلف است، برای مثال می‌توانید به موارد زیر توجه نمائید: زبان نروژیGull، زبان دانمارکی Guld، زبان انگلیسیGold، زبان فنلاندیKulta، زبان آفریقای جنوبیGoud، زبان آلمانیGold، زبان هندی .Gulden

از چه زمانی خلوص طلا‌ را با قیراط (عیار ) می‌سنجند؟

ریشه این کار به دوران باستان به‌ مناطق خاورمیانه و حوالی دریای مدیترانه باز می‌گردد، در واقع از همان زمان بود که از قیراط به‌عنوان معیاری برای سنجش درجه خلوص آلیاژ طلا استفاده شد.

 قیراط (عیار) چیست؟

در قدیم از معیار یک قیراط به‌عنوان واحدی برای سنجش لوبیا و یا دانه درخت استفاده می‌شد که توسط تاجران عهد باستان در خاورمیانه به‌کار می‌رفت. یک قیراط معادل۲۰۰ میلی‌گرم است.

با در نظر گرفتن کل طلای موجود در دنیا، طول آن چه اندازه خواهد بود؟

اگر کل طلای تولید شده تا به امروز را به‌صورت یک سیم نازک ۵ میکرونی در نظر بگیریم، می‌توان چنین مفتول نازکی از طلا را ۷۷ میلیون بار دور کره زمین پیچید!

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۸:۱۰:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد