ادامه رشد طلا در نوامبر

ادامه رشد طلا در نوامبر
جهش بهای طلا در نیمه دوم ماه اکتبر، امید علاقه‌مندان فلز زرد به روند ابتدای ماه نوامبر را تشدید کرده است. اونس طلا که در پایان هفته دوم ماه دهم میلادی به بهای 1250 دلار سقوط کرده بود، هفته گذشته تا قیمت 1275 دلار جهش کرد تا کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه رشد ارزش این کالای گرانبها را در هفته جدید کاری داشته باشند.

جهش بهای طلا در نیمه دوم ماه اکتبر، امید علاقه‌مندان فلز زرد به روند ابتدای ماه نوامبر را تشدید کرده است. اونس طلا که در پایان هفته دوم ماه دهم میلادی به بهای 1250 دلار سقوط کرده بود، هفته گذشته تا قیمت 1275 دلار جهش کرد تا کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار ادامه رشد ارزش این کالای گرانبها را در هفته جدید کاری داشته باشند. البته درصد افزایشی و کاهشی‌ها در دسته دوم بسیار نزدیک است. نخستین روز هفته جدید کاری، آخرین روز اکتبر خواهد بود تا بازارهای جهانی از روز سه‌شنبه وارد ماه یازدهم شوند.آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که حاضران و ناظران بازار طلا انتظار دارند اونس در روزهای آینده بازهم به‌سوی مرز کانال بالاتر حرکت کند. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 12 نفر معادل 56 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 5 نفر معادل 28 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 16 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب‌دهنده نگرش سرمایه‌گذاران خرد است، 544 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 237 نفر معادل 44 درصد، افزایش و 237 نفر معادل 43 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 73 نفر معادل 13 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های افزایشی

کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی‌مارکتس» کانادا از افزایشی‌های بازار کوتاه‌مدت است. او می‌گوید: «به‌نظر من، دلار ایالات‌متحده بیش از اندازه رشد کرده است، اما نشست نوامبر می‌تواند سرعت بخش تعدیل روند باشد. اگر فدرال‌رزرو در این نشست نرخ بهره را افزایش دهد، مدتی کاری به نرخ‌ها نخواهد داشت و اگر ندهد، پس از افزایش نرخ‌ها در ماه دسامبر، مدتی دست به انقباض پولی نخواهد زد. به‌نظر من در سال آینده، حداکثر دوبار افزایش نرخ‌های بهره را شاهد خواهیم بود و این باعث تعدیل روند دلار خواهد شد. ضمنا طلا هم با وجود رشد دلار به احیای خود ادامه داده است.»

فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز‌گروپ» هم انتظار رشد قیمت‌ها را دارد: «رشد هفته گذشته اونس طلا به‌رغم تقویت شاخص دلار باید ما را تحت‌تاثیر توانایی طلا قرار دهد.» او می‌افزاید: «تقاضای فیزیکی به‌خصوص از هند به‌نظر در حال حمایت از قیمت‌هاست. همین‌طور رشد تورم آمریکا به نفع طلا خواهد بود. نوسان قیمت‌ها در بازار اوراق قرضه و افت تاریخی نرخ‌های بهره هم حامی طلاست. همه اینها با هم باید به رشد طلا در اولین هفته نوامبر منجر شود.»شان لوسک، مدیر صندوق تجاری موسسه «والش تریدینگ» هم انتظار سرایت رشد هفته گذشته را به هفته جدید دارد. او می‌گوید: «به نظر من فعلا کسی نمی‌خواهد کاهشی باشد. چالش‌های اقتصادی و انتخابات آمریکا پیش‌رو است. طلا احتمالا رشد محدودی خواهد داشت، اما موانع اقتصادی و شرایط ژئوپلیتیک طوری هستند که باعث حرکت طلا به‌سوی قیمت‌های بالاتر می‌شوند.»هنری تو، تحلیلگر «سی‌بی‌کپیتال پارتنرز» هم افزایشی است: «من به چند دلیل ادامه احیای قیمت طلا را پیش‌بینی می‌کنم. افزایش خریدها در چین و هند پس از افت تقاضای آنها در سه فصل اول سال 2016، احتمال افزایش کسری بودجه آمریکا پس از انتخابات و افزایش تورم مهم‌ترین این دلایل هستند.

تحلیل‌های کاهشی

اما رالف پرستون، مدیر موسسه «هریتیج وست فایننشال» از کارشناسانی است که انتظار عقب‌نشینی قیمت‌ها را دارد: «قیمت‌ها فاصله قابل‌توجهی از کف ماه اکتبر نگرفته‌اند و این به معنای ادامه ضعف طلاست. در ماه نوامبر باید انتظار حرکت اونس به سوی بازه 1175-1215 دلار یا حتی پایین‌تر را داشت.» گرگ هارمون، بنیان‌گذار موسسه «دراگونفلای کپیتال» می‌افزاید: «تا وقتی که اونس از مرز 1310 دلار عبور نکند، بازار رو به کاهش خواهد داشت.»افشین نبوی، رئیس بخش بازرگانی موسسه «ام‌کااس سوئیس» جهت‌گیری بازار را در هفته جدید کاری نامشخص می‌داند. او انتظار نوسان قیمت‌ها در بازه 1260 تا 1275 دلار را دارد؛ چراکه در عمده روزهای هفته، بازار در انتظار گزارش اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر خواهد بود که جمعه منتشر خواهد شد. این گزارش اثر مهمی بر تصمیم‌گیری درباره سیاست پولی آمریکا خواهد داشت.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۳۲:۴۷ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد