شرکت سمات اعلام کرد معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می شود.
همچنین مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی ( سمات) درهفته گذشته بیش از 710 میلیارد ریال سود به 8591 سهامدار پرداخت کرد.
همچنین پرونده نهایی حق تقدم شرکت های شهرسازی و خانه سازی باغمیشه و شیرپاستوریزه پگاه اصفهان به امور ناشرین این شرکتها ارسال و تعداد 34 وکالت نامه مورد تایید مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک سمات قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی هم از رونمایی سامانه اطلاع رسانی پیام کوتاه در آینده ای نزدیک خبر داده است.
محمدرضا محسنی اظهار داشته است : این خدمت تازه در چارچوب اطلاع رسانی تغییرات دارایی سهامداران به صورت روزانه طراحی شده است.
وی گفت: در سه هفته گذشته این سامانه به صورت آزمایشی آغاز به فعالیت کرده است و 30 هزار سهامدار برای دریافت این سرویس ثبت نام کرده اند و در حال حاضر این سرویس برای کلیه سهامداران آماده استفاده است.
محسنی گفت : اگرچه برای فعال سازی این سرویس باید احراز هویت سهامداران نهایی شده تا داده های هر سهامداری به تلفن همراه شخصی آن فرد ارسال شود.
وی با تاکید بر اینکه پیش نیاز استفاده از این سرویس بحث احراز هویت است، درباره مزایای سامانه اطلاع رسانی پیام کوتاه، اظهار داشت: شفافیت، تسهیل در اطلاع رسانی و جلوگیری از سوء استفاده از دارایی سهامداران که در قوانین مبارزه با پولشویی به آن اشاره شده از جمله مهم ترین مزایای این سرویس است.
مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت : در حال حاضر درباره راه های احراز هویت 5 راه در نظر گرفته شده که سه راه آن اکنون فعال است. اولین راه داشتن دسترسی، IPS است که افراد می توانند با مراجعه به سایت IPS ان را فعال کنند.
وی افزود: علاوه بر این سهامدارانی که اطلاعات انها از جمله شماره همراه آنها در شرکت سپرده گذاری مرکزی ثبت شده است می توانند راه دوم یعنی ارسال عدد یک به شماره پیام کوتاه سمات 10007274 را انجام دهند تا راهنمای کد فعال سازی به شماره آنها ارسال شود.
به گفته دکتر محسنی، همچنین سهامدارانی که شماره تلفن همراه شان نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی ثبت نشده است باید از روش سوم یعنی مراجعه به دفاتر پیشخوان مبادرت به فعال سازی این سرویس کنند.
وی با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا 2 راه آسان تر را نیز برای احراز هویت سهامداران فعال کنیم، خاطرنشان کرد: یک راه از طریق دستگاه های ATM بانک هاست که به همین منظور با یکی از بانک ها نیز وارد مذاکره شده ایم و قرار است بحث خدمات بورس روی دستگاه ATM این بانک راه اندازی شود.
محسنی اظهار داشت : با توجه به اینکه بین بانک ها بحث احراز هویت انجام شده و شماره همراه هم موجود است می توان از این راه بهره گرفت.
مدیر عامل شرکت سمات گفت : راه دیگر مذاکره با یکی از اپراتورهای تلفن همراه است که در صورت امکان برای احراز هویت اشخاص و تطبیق کد ملی و شماره ایشان سرویسی را به ما ارایه کنند که در صورت تحقق آن قطعا دریافت این سرویس برای سهامداران تسهیل خواهد شد.
وی درباره سامانه های در دست اقدام و برنامه های استراتژیک شرکت سپرده گذاری مرکزی اظهار داشت: سهامداران به دو دلیل عمده تغییر قیمت سهام و کسب بازدهی و سود تقسیمی وارد بازار سرمایه می شوند اما متاسفانه در ایران به دلیل عدم دسترسی آسان به سود تقسیمی شرکت ها، انگیزه سهامداران را برای ورود به بورس کاهش داده است.
محسنی ادامه داد: به این ترتیب شرکت سپرده گذاری مرکزی قصد دارد، سامانه ای طراحی کند که بتواند وظیفه تقسیم سود سهام شرکت ها را برعهده گیرد و به عبارت دیگر توزیع سود در شرکت سمات متمرکز شود.
بنابراین وجود سامانه ای با سازوکار جدید نیاز بود که این شرکت با استفاده از بسترهای وب سرویس های بانکی و احراز هویت مانند ثبت احوال و ثبت شرکت ها و سامانه های پرداخت این سامانه را در دو ماه گذشته به صورت آزمایشی عملیاتی کرده است.
محسنی گفت: سامانه دانش طی این مدت در زمینه تقسیم سود سهام و ابزارهای نوین مانند اسناد خزانه اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده که در این فاصله 76 سررسید اوراق ابزار جدید و بازخرید انجام شده و 3200 میلیارد ریال تقسیم سود در قالب حدود 15 هزار تراکنش صورت گرفته است.
محسنی خاطرنشان کرد: سیاست مجموعه سپرده گذاری مرکزی بر این است که دیگر عملیات های شرکتی که در امور سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس در حال انجام است به صورت متمرکز توسط این شرکت ارایه شود چراکه این روند کار سهامداران را تسهیل خواهد کرد.