ناشناخته بودن ترامپ علت واکنش منفی بازارهای جهانی به نتایج انتخابات آمریکا بود

ناشناخته بودن ترامپ علت واکنش منفی بازارهای جهانی به نتایج انتخابات آمریکا بود
یک کارشناس ارشد استراتژی اقتصادی گفت: واکنش منفی بازارهای جهانی به انتخاب دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری آمریکا به دلیل ناشناخته بودن رفتار و برنامه های وی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی بوده که همین ابهام در بازار ریسک آفرین است.

«محمدرضا بابایی» روز شنبه در تحلیل اُفت شاخص بورس های آسیایی، افزایش قیمت اونس جهانی طلا و کاهش نرخ نفت در پی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار داشت: ناشناخته بودن ترامپ و برنامه هایش برای بازار ریسک تولید می کند و تا چند هفته آینده که وزیران و ترکیب تاکتیکی کابینه وی مشخص شود، نمی توان تحلیل دقیقی از آینده بازارهای جهانی ارایه کرد.
وی افزود: البته برخی بازارها همچون صنایع سنگین برخلاف صنایع تکنولوژیک در آمریکا واکنش مثبت به این انتخابات داشتند زیرا ترامپ بر توسعه این صنایع تاکید کرده بود، ضمن آنکه شاخص کل بعد از مدتی از اعلام نتایج روند افزایشی به خود گرفت.
بابایی ادامه داد: به دلیل دیدگاه های ترامپ در حوزه همکاری با شرق آسیا و اجرای تفاهم نامه های همکاری اقتصادی با این منطقه، بازارهای آسیایی اُفت شاخص ها را تجربه کردند.
این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه طلا نسبت به ارزها و نفت سرمایه گداری مطمئنی برای فعالان اقتصادی در شرایط ریسک به شمار می رود، افزود: بخشی از آنچه که با روشن شدن نتایج انتخابات در بازارها شاهد بودیم، به رفتارهای هیجانی بازارها باز می گردد و البته موضوعات ژئوپولتیک(جغرافیای سیاسی) هم در این بازارها اثرگذار است.
بابایی تاکید کرد: در بازار ایران که به سختی ارتباط سیستماتیک با بازارهای جهانی دارد، این رفتارهای احساسی نمود بیشتری داشت.
وی در پاسخ به اینکه آیا می توان گفت که ترامپ دیدگاه های اقتصادی جمهوری خواهان را پیاده خواهد کرد، گفت: حتی به سختی می توان گفت که ترامپ نماینده جمهوری خواهان است زیرا سخنانی که وی در ایام تبلیعات انتخاباتی بیان کرده نه تنها با دکترین این حزب بلکه با اسناد بالادستی امریکا نیز همخوانی نداشت.
این کارشناس ارشد استراتژی اقتصادی تاکید کرد: رویکرد اقتصادی ترامپ با توجه به پیشینه او که یک تاجر در یک عرصه پرسود بوده، بیش از هر چیز به انتخاب تیم اقتصادی و سیاست خارجی وی بازمی گردد تا دیپلماسی اقتصادی، تجاری و فایننشیال (امور مالی) دولت ترامپ را مشخص کند.
بابایی یادآور شد: ترامپ در وعده های انتخاباتی خود بر ملی گرایی در عرصه اقتصاد تاکید فراوان داشت و می گفت تولید کالای آمریکایی را به داخل کشور باز می گرداند در حالی که این کشور سردمدار اقتصاد آزاد در جهان به شمار می رود.
کارشناس ارشد استراتژی اقتصادی افزود: هرچند انتقال تولید به داخل آمریکا می تواند در رشد شاخص های اقتصادی یا اشتعال این کشور موثر باشد اما نیازمند تغییرات در نظام تعرفه گذاری و تنظیم تعرفه های جدید با هدف حمایت از تولید داخل است.
به گفته این استاد دانشگاه، امروز آمریکا موافقتنامه های بین المللی و دوجانبه فراوانی با کشورهای مختلف دنیا دارد که بر هم زدن آنها تعییرات بزرگی را در بازارهای پولی و بانکی دنیا به همراه خواهد داشت و وضعیت دلار و یورو را با تغییرات جدی مواجه خواهد کرد.
بابایی افزود: برای نمونه امریکا موافت نامه های متعددی با چین یا اروپا دارد یا در قبال امتیازاتی که به برخی کشورها در تجارت با خود داده، امتیازاتی هم گرفته است.
وی تاکید کرد: درست است که ترامپ به عنوان رییس جمهوری امریکا انتخاب شده است، اما نه فقط قوانین این کشور بلکه قوانین بین الملل از جمله سازمان تجارت جهانی یا صندوق بین المللی پول به نحوی است که نمی توان انتظار داشت این وعده ها و حرف های انتخاباتی عملیاتی شود.
این استاد دانشگاه با یادآوری نطق پیروزی ترامپ اظهار داشت: وی با بکار بردن کلماتی چون «ظرفیت یابی، بازسازی و احیا» نشان داد که قصد دارد تغییرات محیطی و اقتصادی را در قالب آمایش سرزمین شکل دهد.
بابایی افزود: ترامپ در جایی گفته که می خواهد رشد اقتصادی این کشور را دو برابر کند که این کار تابع افزایش بخش صادرات و مصرف، سرمایه گذاری شرکت ها و نیز طراحی استراتژی ها و برنامه ریزی مدون است.
وی افزود: جمهوری خواهان و ترامپ برای همراه کردن بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) که خود را نهادی مستقل می داند، باید مذاکرات زیادی را با این نهاد مرجع پولی ایلات متحده ترتیب دهند.
این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه برخی تغییرات در بازارهای جهانی از پیش از موضوع انتخابات آمریکا آغاز شده بود، گفت: برای نمونه چین جراحی اقتصادی بزرگی را آغاز کرده که بر عملکرد بازارها اثرگذار است ضمن آنکه برگزیت و یا افزایش تولید نفت روسیه نیز موضوعات با اهمیت و موثر بر بازارهای جهانی هستند.
بابایی افزود: در چنین شرایطی باید احتمال روی کار آمدن راست گرایان در انتخابات سال آینده در فرانسه و آلمان را نیز در نظر بگیریم که در این صورت، تغییرات استراتژی اقتصادی اروپا و دگرگونی در سیاست های ترانس آتلانتیک و فراپاسفیک سبب تداوم تغییر ساختاری در بازارهای جهانی خواهد شد.
این کارشناس ارشد استراتژی اقتصادی، دو شاخص رشد اقتصادی و نیز رایزنی برای تعیین نرخ بهره در کشورهای صنعتی از جمله آمریکا را بر تغییر بازارها موثر دانست که روی شناوری پول بویژه دلار اثرگذار است.
بابایی با تاکید بر اینکه بازارها به ریسک نشناختن ترامپ واکنش نشان دادند، گفت: با توجه به برنامه ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی بخصوص در حوزه های انرژی و امور زیربنایی، این کشور نیازمند بازنویسی سناریوهای خود با توجه به تحولات بازار است.

لزوم تعیین منش اقتصادی آمریکا در دوره جدید
این کارشناس ارشد استراتژی اقتصادی می گوید، به نظر می رسد آمریکایی ها باید در دوره جدید راه خود را در مرز بین لیبرالیسم اقتصادی و ناسیونالیسم اقتصادی پیدا کنند، زیرا هر کشوری می تواند ادعای مباحث ملی گرایانه در اقتصاد را داشته باشد اما این موضوع برای آمریکا که خود را اساس تجارت آزاد می داند، متفاوت است.
بابایی اظهار داشت: اگر آمریکا به این اتفاق اهمیت ندهد، تغییرات ناموزونی در وضعیت ژئوپولیتیک جهان شکل خواهد گرفت.
وی افزود: ترامپ بر این باور است که به دنبال کنار آمدن با کشورهاست و در عین حال ابتدا منافع آمریکا را دنبال می کند که نتیجه انتخابات نشان داد این رویکرد خواسته اکثر جامعه آمریکاست.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: بعید است که آمریکا در این دوره به تجارت آزاد که خود بانی آن بوده، پشت کند از این رو آمریکا باید بیشتر از کنش های سیاسی به واقعیت های اقتصاد رجوع کند.
به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه گذشته (نوزدهم آبان ماه) همزمان با اعلام پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، قیمت هر اونس طلا تقریبا پنج درصد نسبت به دیروز (سه شنبه) افزایش یافت که بالاترین قیمت در شش هفته گذشته بود.
رسانه های غربی خروج سرمایه گذاران از بازار دارایی های ریسکی و ورود آنها به بازار مطمئن طلا برای محافظت از دارایی خود را عامل افزایش چشمگیر قیمت طلا اعلام کردند.
این بیشترین افزایش قیمت یک روزه طلا از 24 ژوئن 2016 (چهار تیر) بود، روزی که قیمت طلا به دلیل رای مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا، هشت درصد بالا رفت.
تحلیلگران می گویند، پیروزی ترامپ که خیلی ها معتقدند می تواند منجر به بی ثباتی اقتصادی در جهان شود، ممکن است بانک مرکزی این کشور را ترغیب به متوقف کردن اجرای برنامه افزایش نرخ بهره در ماه آینده کند، تصمیمی که افزایش بیشتر قیمت طلا را در پی دارد.
قیمت تحویل فوری یا نقدی طلا روز چهارشنبه در بازار لندن با 4.9 درصد افزایش نسبت به روز گذشته به یک هزار و 337 دلار و 40 سنت رسید که بالاترین قیمت از 27 سپتامبر 2016(6 مهر) است. قیمت طلا سپس در ساعت 07:04 همان روز به وقت گرینویچ اندکی کاهش یافت و با 3.5 درصد افزایش نسبت به دیروز به یک هزار و 319 دلار در هر اونس رسید.
در معاملات آتی بازار کامکس نیویورک نیز هر اونس طلا در ساعت یاد شده با 3.5 درصد افزایش نسبت به دیروز به یک هزار و 319 دلار و 40 سنت رسید.
روز چهارشنبه گذشته همچنین همزمان با اینکه سرمایه گذاران پیروزی ترامپ را نزدیک تر دیدند، شاخص بورس و دلار نیز سقوط کردند، اما سپس شاخص های بورس اندکی بالا رفت.
شاخص داو جونز در ساعت یاد شده با 0.4 درصد افزایش نسبت به دیروز به 18332.74 و اس اند پی 500 با 0.4 درصد افزایش به 2239.56 رسید. اندازه شاخص نزدک تغییری نکرد و در سطح 5193.49 قرار گرفت.
نرخ نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار نایمکس نیویورک با 1.4 درصد کاهش به 44 دلار و 36 سنت رسید و اندازه شاخص دلار با 0.6 درصد کاهش به 97.28 رسید.
خبرگزاری رویترز درباره تحولات بازارهای بورس نوشت، «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا با پیروزی بر «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات این کشور، جهان را شگفت زده کرد، به هشت سال زمامداری دموکرات ها پایان داد و آمریکا را در مسیری نامطمئن قرار داد.
پس ازگذشت چند ساعت از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاخص های بازار بورس صعودی و مثبت شد.

منبع خبر: ایرنا
  ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۸:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد