تحلیلگران طلا: به ترامپ توجه نکنید

تحلیلگران طلا: به ترامپ توجه نکنید
بعد از شوک روزهای اول تقریبا تمام وقت و انرژی فعالان بازار طلا در دنیا برای زیر و رو کردن اظهارات و موضعگیری های ترامپ در موارد مختلف صرف شد.

آنچه در میان سخنان ترامپ توجه ها را به خود جلب کرده، انتقادات رئیس جمهوری آینده آمریکا به سیاست های فدرال رزرو است.

گرچه اغلب کارشناسان معتقدند پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب افزایش ریسک و نااطمینانی در بازارهای بین المللی  شده است اما تحلیلگران به فعالان بازارهای جهانی طلا هشدار می دهند بیش از اندازه وقت خود را تلف ترامپ نکنند و حواسشان را به حرکتها و سیاست های فدرال رزرو جمع کنند.

قیمت طلا که لحظاتی پس از اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به بیش از 1337 دلار رسیده بود با افت شدیدی روبرو شده و حتی تا مرز 1200 دلار در هر اونس طلا نیز کاهش یافت.افزایش نرخ بهره اوراق قرضه دولت آمریکا نیز تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشته است.

با این حال تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سرمایه گذاران باید تمرکز خود را روی روندهای بلندمدت قیمت طلا و سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا قرار دهند و به هیچ وجه به نوسانات شدید در کوتاه مدت که تحت تاثیر سیاست های مالی و اقتصادی دولت ترامپ است، توجهی نکنند.

در این هیاهو اما اغلب پیش بینی ها می گوید سیاست های اقتصادی و مالی و ارزی ترامپ به نفع قیمت طلا و نقره خواهد بود و قیمت طلا را در میان مدت به بیش از 1500 دلار افزایش خواهد داد. قیمت هر اونس نقره نیز تا سطح 24 دلاری افزایش می یابد.

بررسی های نشان می دهد قیمت طلا همواره رابطه ای تاریخی در حدود 90 درصد با رشد بدهی های ملی آمریکا داشته است. با توجه به اینکه میزان بدهی های ملی آمریکا به بیش از 20 هزار میلیارد دلار رسیده است، قیمت طلا باید اکنون بیش از 2000 دلار در هر اونس باشد.

از سوی دیگر سیاست ترامپ مبنی بر کاهش مالیات و افزایش هزینه ها موجب رشد فزاینده بدهی های ملی آمریکا خواهد شد و این مساله در نهایت می تواند به نفع قیمت طلا باشد.

 تحلیلگران چه پیشنهادی دارند؟

در چنین شرایطی تحلیلگران اقتصادی به سرمایه گذاران و فعالان بازارهای بین المللی توصیه می کنند که به جای تمرکز روی سیاست های مالی و اقتصادی دونالد ترامپ طی ماه های آینده، بر سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا تمرکز داشته باشند.

قیمت جهانی طلا که روز دوشنبه به پایین ترین سطح در 5 ماه اخیر رسیده بود، بار دیگر با افزایش نسبی روبرو شده و به 1225 دلار در هر اونس طلا رسیده است.بر اساس این گزارش تقویت ارزش دلار و گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر و همین طور سیاست های مالی و اقتصادی ترامپ تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا در روزهای گذشته داشته است.

تردیدی نیست که سیاست های ترامپ در بلندمدت به شدت تورمی خواهد بود ولی فدرال رزرو آمریکا نمی تواند هماهنگ با افزایش نرخ تورم در اقتصاد، نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله در نهایت موجب کاهش نرخ بهره واقعی خواهد شد و افزایش چشمگیر قیمت طلا را در پی خواهد داشت.

هنوز واقعا به درستی معلوم نیست که تاثیر افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر درباره نرخ بهره تصمیم گیری می کند و هنوز مشخص نیست تغییر احتمالی نرخ بهره چه تاثیری بر قیمت های جهانی طلا خواهدداشت. گرچه به نظر نمی رسد نیروهای ساختاری و کلان اقتصادی تغییر نکرده باشد و بازارهای بین المللی تنها یکی دو روزی تحت تاثیر آثار روانی انتخاب ترامپ قرار گرفتند.

منبع خبر: خبر آنلاین
  ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰:۵۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد