سرگیجه طلابازان پس از ترامپ

سرگیجه طلابازان پس از ترامپ
ظاهرا آمدن ترامپ همه را دچار سرگیجه کرده. دیروز کیتکو مانند هر هفته نظرسنجی خود را منتشر کرد. در این نظرسنجی کارشناسان و سرمایه‌گذاران دچار اختلاف‌نظر درباره مسیر حرکت طلا در هفته جاری شدند.

در نظرسنجی این هفته ١٨ کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کرده‌اند که ٥٠ درصد آنان به افزایش قیمت طلا رأی داده‌اند.
سرمایه‌گذاران بین‌المللی هم در این نظرسنجی شرکت کردند. از ٦٨٩ نفر شرکت‌کننده، ٤٤ درصد اعلام کردند که قیمت طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.
جالب آنکه در نظرسنجی هفته گذشته ٥٠ درصد کارشناسان اقتصادی و ٥٢ درصد سرمایه‌گذاران بین‌المللی همسو با هم پیش‌بینی کرده بودند که اونس طلا با افزایش روبه‌رو خواهد شد؛ هرچند قیمت طلا در هفته گذشته با افت شدید همراه شد. اما بلومبرگ پیش‌بینی بلندمدت‌تری را ارائه ‌کرده است. این خبرگزاری به اظهارات جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا، مبنی بر اینکه احتمال افزایش نرخ بهره «به‌زودی» تأثیر زیادی بر ادامه روند نزولی قیمت جهانی طلا خواهد داشت، اشاره کرد.
با همه اینها طلا تحت تأثیر عوامل متعددی است. مؤسسه مالی اچ‌اس‌بی‌سی در تازه‌ترین گزارش خود ضمن اشاره به کاهش شدید قیمت طلا در روزهای گذشته اعلام کرد که هنوز عوامل مهمی برای افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی وجود دارد.  مؤسسه مالی اچ‌اس‌بی‌سی اعلام کرد مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در شرایط کنونی موجب افزایش قیمت طلا شود، تقاضا از سوی بازارهای نوظهور و درحال‌توسعه، به‌ویژه چین و هند است.  کاهش شدید قیمت طلا پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند موجب افزایش چشمگیر تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند شود.
دیگر عامل مهمی که می‌تواند موجب افزایش قیمت جهانی طلا شود، نگرانی‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود. افزایش احتمالی نرخ تورم در اقتصاد آمریکا با اجرای سیاست‌های مالی ترامپ نیز می‌تواند موجب افزایش قیمت جهانی طلاشود.

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۳:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد