شرکت مسترلاک (master lock) تولیدکننده انواع زیادی از قفلهای ایمنی با کیفیت بالا است.
شرکت مسترلاک (master lock) تولیدکننده انواع زیادی از قفلهای ایمنی با کیفیت بالا است.
برند این شرکت شناخته شدهترین نام در صنعت قفلهای کلیددار(padlock) و قفلهای رمز دار است. این شرکت برای لوازم ورزشی مانند دوچرخه، اسکی و تفنگ قفل طراحی و تولید مینماید. همچنین قفلهای ضدزنگ برای استفاده در کشتی نیز در سبد محصولات خود دارد. مسترلاک قفلهای ایمنی برای تجارتخانهها، مدارس، بیمارستانها و استفادههای صنعتی تولید مینماید.
این شرکت شهرت خود را از نوآوری فردی به نام هری سورف که قفلساز در میلواکی بود به دست آورد. به عنوان یک مشاور ارتش در جنگ جهانی اول، سورف قفل مخصوصی را برای حفاظت از تجهیزات ارتش ساخت. بعد از جنگ در سال 1919، او قفلی را مشابه قفلهای در بانکها و کشتیهای جنگی، با رویهم قراردادن لایههای استیل ساخت. او بر این باور بود که این قفل سنگین، قفلهای آن زمان را که توخالی بودند و به سادگی شکسته میشدند از دور خارج خواهد کرد. او امیدوار بود که بتواند این طراحی را به یک شرکت تولیدی بفروشد، ولی این قفلها نیازمند طی مراحل مختلفی نظیر مهندسی، ساخت و ثبت اختراع بودند که میتوانستند مراحلی طاقت فرسا باشند. سورف با حمایت مالی دو نفر از دوستانش به نامهای پی. ای. یولس و سام استال شرکت خود را به نام شرکت مستر لاک در سال 1921 راه اندازی کرد. او اولین قفل را در سال 1924 به ثبت رساند و اولین قفلها را با علامت سر شیر روی آنها به بازار شناساند. با داشتن 5 نفر کارمند، یک دریل پرس، یک آسیاب و یک دستگاه پرس پانچ در مغازه کوچکی در میلواکی، مسترلاک بهترین قفل ممکن را در دسترس مردم قرار داد. به نظر مردم سنگینی قفل نکتهای مثبت و دلیلی برای قدرتمند بودن آن بود. شرکت به سرعت رشد کرد و به ساختمانی به نام «پاست بروری» انتقال یافت. ممنوعیتها در اجتماع، نقش مهمی را برای شرکت بازی کرد و دولت از قفلهای ساخت این شرکت برای پلمب کردن در مغازههایی که نوشیدنیهای غیرمجاز میفروختند، استفاده کرد. برای همین منظور در سال 1928 شرکت تعداد 147600 قفل را به نیویورک فرستاد و زمانی که نمایندگان فدرال در سراسر کشور شروع به سفارش دادن این قفلها كردند، شرکت به سرعت ترقی كرد.
سورف به نماینده قفل تبدیل شد. هری هودینی، شعبده بازی که در بازکردن قفلها معروف بود، پس از اینکه در یکی از برنامههایش با شکست روبهرو شد، به سورف مراجعه کرد و او روشهای پنهان کردن کلید را در زیر زبان و مابین انگشتان به او آموزش داد. در سال 1931 اتحادیه قفلسازان آمریکا به سورف به دلیل فعالیتهای سازنده 50 سالهاش در صنعت قفل، مدال طلا اعطا کرد. او تنها فردی است که تاکنون این مدال را دریافت کرده است. سورف در طول سالهاي جنگ جهانی دوم نیز به عنوان مشاور ارتش فعالیت میکرد. در سال 1939 از آنجا که فروش و شهرت مستر لاک افزایش یافت، شرکت به مکان جدیدی نقل مکان کرد. سورف به طراحی قفلهای جدید ادامه داد و برای ساخت مدل جدید، خط مونتاژ کارخانه را تغییر داد. قفل جدید راحتتر ساخته میشد و از کیفيت بالاتری برخوردار بود. مستر لاک به بزرگترین کارخانه تولید قفل تبدیل شد و برند این شرکت شهرتی جهانی یافت. شرکت قفلهای مخصوصی را برای استفاده در مدارس، بیمارستانها و دفاتر کار ساخت. طول عمر برند مسترلاک بیشتر از طول عمر سورف شد و او در سال 1957 چشم از جهان فروبست. سپس هدایت شرکت به یکی از سرمایهگذاران اولیه سام استال سپرده شد که او نیز در سال 1964 چشم از جهان فروبست و در آن زمان خانواده سورف مدیریت شرکت را به عهده گرفتند. در سال 1970 شرکت آمریکن برندز که در سال 1977 به فورچون برندز تغییر نام داد، مستر لاک را خریداری كرد و به شهرت آن افزود. شرکت در سال 1974 در بازیهای سوپربول آگهی تلویزیونی پخش كرد و در چشم عموم مردم شناخته شد. در دهه 1970 شرکت سالهایی پر از رشد را در پی داشت و در سال 1978 برای سیزدهمین سال متوالی رشد، شرکت فروشی معادل 4/62 میلیون دلار و درآمد عملیاتی معادل 7/22 میلیون دلار را گزارش داد. در راستاي آمادهسازی برای رشد بیشتر، شرکت اولین مرحله از توسعه فضای کار را در انباری با مساحت 92000 فوت مربع آغاز كرد.
از آنجا که برندهای جدید در حال ورود به بازار بودند، شرکت مبلغ 25میلیون دلار را برای به روز کردن تجهیزات سرمایهگذاری كرد تا بتواند با رقبا مبارزه نماید. برای اینکه کارآیی خط تولید افزایش یابد، روش تولید تغییر کرد به این ترتیب که قطعات در زمان معین میرسیدند و مونتاژ میشدند و به این ترتیب انبار از بین میرفت.
در اواخر دهه 1990 شرکت تحت فشارهای رقابتی قرار گرفت، زیرا شرکتهای قفل سازی آمریکایی دیگر به تولید کم هزینه در کشورهای آسیایی دست یافته بودند. در سال 1994 شرکت دارای 70 درصد سهم بازار بود ولی در سال 1996 این رقم به 40 درصد کاهش یافت.
برای پاسخ به رقابت قیمتی، شرکت برخی تولیدات خود را به آن سوی آبها منتقل كرد. در سال 1977 شرکت با نیروی کار خود به مذاکره نشست تا 700 شغل را به مکزیک منتقل نماید. در سال 1999 دفتر مرکزی پخش در میلواکی تعطیل شد و کارگاه جدید با مساحت 213000 فوتمربع برای تولید در لوئیزیانا راهاندازی شد.
در همان سال شرکت برند خود را برای نوعی نرمافزار حفاظت اطلاعاتی کامپیوتری استفاده كرد. این نرمافزار به خانوادهها این امکان را میداد که کامپیوتر فرزندان خود و اینترنت را کنترل نماید. در سال 2000 اولین نسخهها از قفلها تیتانیومی و رمز دار تولید شدند. این دو قفل از مدل ساخته شده از استیل ایمنی بیشتری داشتند و قدرتمندتر بودند.
هاله گیوری
۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰:۶:۳۲ قبل از ظهر