لوتوس، تولیدکننده اتومبیل‌ اسپورت و مسابقه

لوتوس، تولیدکننده اتومبیل‌ اسپورت و مسابقه
لوتوس از تولیدکنندگان اتومبیل‌های اسپورت و مسابقه انگلیسی است و در فرودگاهی متعلق به زمان جنگ دوم جهانی در نورفولک به کار مشغول است.
لوتوس از تولیدکنندگان اتومبیل‌های اسپورت و مسابقه انگلیسی است و در فرودگاهی متعلق به زمان جنگ دوم جهانی در نورفولک به کار مشغول است.
لوتوس متعلق به شرکت پروتون است که به دلیل ورشکستگی صاحب قبلی آن بوگاتی در سال 1994، به آن شرکت واگذار شد. این شرکت ابتدا به صورت شرکت مهندسی سهامی خاص توسط مهندس کالین چاپمن که فارغ‌التحصیل از دانشگاه لندن بود در سال 1952 شکل گرفت. اولین کارخانه در اصطبل‌های قدیمی پشت هتل «ریل وی» در هورنسی در شمال لندن راه‌اندازي شد و او برای ساخت اولین اتومبیل خود 25 پوند از یکی از دوستانش قرض کرد. اولین اتومبیل لوتوس به نام الیت در سال 1957 ساخته شد. این مدل زیبایی و عملکرد را با هم داشت و در طول مدت تولید 5 ساله‌اش تعداد 1000 عدد از آن فروخته شد. جانشین الیت به نام الن، مثالی از اتومبیل‌های اسپرت بود که در سال 1962 به بازار معرفی شد و به بالاترین فروش در مدل‌های لوتوس دست یافت. گروه شرکت‌های لوتوس در سال 1959 شکل گرفت و شامل دو بخش لوتوس کار و لوتوس کامپونت بود که به ماشین‌های جاده‌ای و مشتریان رسیدگی می‌کرد. لوتوس کامپوننت سپس به شرکت سهامی خاص لوتوس ریسینگ تغییر نام داد. شرکت در سال 1959 برای ساخت کارخانه در چشانت تغییر مکان داد و از سال 1966 شرکت کارخانه مدرنی در نزدیکی «ویموندهام» را که به تمامی امکانات برای تست‌های جاده‌ای مجهز بود، تصرف کرد. چاپمن در سال 1982 در54 سن سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت و کسی که در ابتدا تنها مالک یک مسافرخانه بود به عنوان یک مولتی میلیونر چشم از جهان فروبست. او سازنده ده‌ها هزار خودروی موفق مسابقات بود که در رقابت‌های فرمول 1 جهانی هفت بار به عنوان قهرمانی دست یافته بودند.
در سال 1986 شرکت توسط جنرال موتورز خریداری شد. لوتوس امیدوار بود که تحت این نام بزرگ بتواند فروش خود را سه برابر نماید. در سال 1989 لوتوس دوباره اتومبیل محبوب خود الن را با این امید که بتواند فروش را بالا ببرد وارد خط تولید کرد ولی بحران مالی، قوانین جدید مالیاتی برای خودروهای لوکس و تغییر سلیقه افراد، بازار را تغییر داده بود. در سال 1991 لوتوس با مرسدس بنز، جگوار، پورشه، پژو و استرلینگ متحد شد و 20 درصد از نیروی کار 1500 نفری خود را اخراج کرد. عدم موفقیت مورد انتظار لوتوس باعث شد که شرکت برای جمع آوری و شکل دادن ایده‌های جدید 5 هفته تولید را تعطیل کند. در سال 1993 جی ام شرکت را با ارزش 30 میلیون یورو به تاجر ایتالیایی رومانو آرتیولی که مالک هلدینگ A.C.B.N بود و قبلا بوگاتی را تصاحب کرده بود، فروخت. در سال 1996 عمده سهام لوتوس به پوروتون که شرکتی مالزیایی بود فروخته شد.
همچنین لوتوس به شرکت‌های دیگر خودرو ساز مشاوره مهندسی می‌داد. در اوایل سال 1987 حدود 400 نفر در بخش تحقیق و توسعه لوتوس کار می‌کردند و لوتوس توانست قراردادهای مهمی را با شرکت‌های اتومبیل سازی بزرگ نظیر کرایسلر، تویوتا، آستین روور، و ولوو به امضا برساند. در نیمه دهه 1990 یکی از پر سودترین فعالیت‌های شرکت همین مشاوره‌ها بود و با این کار سالانه 50 میلیون دلار وارد شرکت می‌شد. بخش «پاورترین» که کمتر از بقیه بخش‌های شرکت شناخته شده است، مسوول ساخت موتورهای 4 سیلندر Ecotec است که در بسیاری از خودروهای جی‌ام نظیر واکس‌هال، اپل، شورولت، ساتورن وجود دارد. امروزه مدل‌های طراحی شده توسط لوتوس به نام‌های الیس و اکسیژ در اتومبیل‌های مدل سلیکا جی‌تی‌اس و ماتریکس ایکس آر اس استفاده می‌شوند.
شرکت، گروه لوتوس را با دو بخش اتومبیل لوتوس و مهندسی لوتوس مجددا راه‌اندازي نمود. مایکل کیمبرلی از ماه مه سال 2006 مدیرعامل شرکت و گروه انتخاب شد و اکنون به یکی از صاحبان کرسی هیات مدیره گروه شرکت‌های با مسوولیت محدود بین‌المللی لوتوس است که در سال 2006 با مشارکت سید زینال عابدین مدیر عامل پوروتون و بدورال فیسل مدیر اجرایی پوروتون آغاز به کار کرد.
شرکت مشتریان خود را به مسابقه دادن با خودروهایشان تشویق می‌کرد و در سال 1958 از طریق تیم لوتوس وارد مسابقات فرمول یک شد. خودروی فرمول یک لوتوس توسط استرلینگ موس که اولین جایزه grand pix را در سال 1960 در موناکو برنده شد، رانده می‌شد.
بازار عرضه محصولات این شرکت بسیار کوچک است، زیرا این شرکت در واقع خودروهای لوکس مسابقه‌ای را تولید می کند و از سال 1957 تا 1995 تنها حدود 50000 خودرو ساخته است. این شرکت در نمایشگاه 2010 پاریس، 5 مدل جدید خود را برای 5 سال آینده به نمایش گذاشت. 
هاله گیوری
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۴:۳۶:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد