سازمان حسابرسی

سازمان حسابرسی
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امور مربوط به حسابرسی و بازرسی قانونی شرکتهای سهامی عام(ماده۶۱ق.ت توسط حسابداران رسمی عضو کانون حسابداران رسمی صورت می گرفت.
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امور مربوط به حسابرسی و بازرسی قانونی شرکتهای سهامی عام(ماده۶۱ق.ت توسط حسابداران رسمی عضو کانون حسابداران رسمی صورت می گرفت.در پی افزایش تعداد شرکت ها و موسسات انتقاعی دولتی در سال ۱۳۵۰ شرکت سهامی حسابرسی که سهام آن تماماً متعلق به دولت بود به منظور انجام خدمات حسابرسی شرکت های دولتی تشکیل شد.
همچنین تعدادی از بزرگترین موسسات حسابرسی خارجی با انتخاب حسابداران رسمی ایرانی به عنوان شریک،شعبه هایی را در ایران دایر کرده و کارحسابرسی شرکت های بزرگ را در اختیار و یا در واقع در انحصار خود گرفته بودند.
اما با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ که به انتخاب مدیران دولتی برای تعدادی از شرکت ها،مصادره شرکت های متعلق به تعدادی از سرمایه داران و ابسته به رژیم گذشته و ملی کردن تعدادی از صنایع و واحدها انجامید،ادامه فعالیت موسسات حسابرسی موجود و بخصوص شعب موسسات حسابرسی خارجی (که عملاً به حالت تعطیل درآمده بودند)با اشکالات جدی مواجه شد تا اینکه رسماً در سال ۱۳۵۹ موارد راجع به حسابداران رسمی لغو و کانون حسابداران رسمی نیز منحل اعلام گردید.
اما کنترل و مالکیت بخش عمومی بر تعداد زیادی از شرکت ها و سایر واحدهای اقتصادی و مصادره تعداد دیگری از شرکت ها که به ایجاد سازمانها و نهادهای اداره کننده انجامید، تشکیل موسساتی را برای حسابرسی شرکت های فوق ضروری ساخت.تشکیل موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی و سازمان برنامه،موسسه حسابرسی نبیاد مستضعفان، و موسسه حسابرسی بنیاد شهید در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ ناشی از این نیاز بود.
در سال ۱۳۶۲ موضوع ادغام موسسات حسابرسی بخش عمومی مطرح و قانون تشکیل سازمان حسابرسی به تصویب مجلس رسید،همچنین اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی نیز در سال ۱۳۶۶ به تصویب رسید.
موضوع سازمان حسابرسی عبارتست از تأمین نیازهای اساسی دولت در زمینه حسابرسی و ارائه خدمات تخصصی مالی به بخش های دولتی و تحت نظارت دولت،تدوین وتعمیم اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی با نظر جامعه حسابداران رسمی ایران و آیین رفتار حرفه ای منطبق با موازین اسلامی و تحقیق و تتبع در روش های علمی و عملی به منظور اعتلای دانش تخصصی منطبق با نیازهای کشور.
شایان ذکر است که سازمان حسابرسی ،حسابرسی کلیه موسسات دولتی و بازرسی و حسابرسی شرکتهایی که صد درصد سرمایه آنها متعلق به دولت،وزارتخانه ها،موسسات و شرکتهای دولتی است را بر عهده دارد،ضمن اینکه به تشخیص وزارت اموراقتصادی و دارایی، سازمان حسابرسی می تواند شرکت هایی را که بیش از پنجاه درصد سرمایه آنها متعلق به وزارتخانه ها موسسات و شرکت های دولتی است،مورد بازرسی و حسابرسی قرار دهد.
منبع خبر: -
  ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۹:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد