تزریق شمش و سکه طلا به بازار

تزریق شمش و سکه طلا به بازار
قيمت سكه طلا كه در روزهاي اخير با شيب تندتري در روند صعودي به حركت درآمده است، ديروز نيز ركوردهاي جديدي را به ثبت رساند كه باعث واكنش بانك مركزي مبني‌بر ضرورت ايجاد تعادل در معاملات سكه شد
قيمت سكه طلا كه در روزهاي اخير با شيب تندتري در روند صعودي به حركت درآمده است، ديروز نيز ركوردهاي جديدي را به ثبت رساند كه باعث واكنش بانك مركزي مبني‌بر ضرورت ايجاد تعادل در معاملات سكه شد
بنابر اعلام خبرگزاري‌هاي داخلي، سكه طرح جديد ديروز ركورد 400 هزار تومان را به ثبت رساند؛ اگرچه برخي از خبرگزاري‌ها نيز از بازگشت قيمت پس از ثبت اين قيمت خبر دادند. قيمت سكه طرح قديم نيز سطح قيمتي 460 هزار تومان را تجربه كرد كه حدود 60 هزار تومان بالاتر از قيمت ابتداي سال 2011 است؛ اين در حالي است كه قيمت جهاني طلا در همين فاصله پس از طي يك مسير نزولي و برگشت از اين مسير با افزايشي مواجه نشده است. همين مساله باعث شده است كه صاحب‌نظران اقتصادي از حباب در بازار سكه سخن بگويند كه با توجه به پيوند بازار طلا و ارز مي‌تواند باعث فشار بر بازار ارز شود و نشانه‌هاي آن در بازار ارز قابل مشاهده است.
سكه و يورو ركورد زدند
تزریق شمش و سکه طلا به بازار
هجوم نقدینگی به بازار‌های طلا و ارز همچنان قیمت‌ها را در  این بازار‌ها بالا می‌برد. سکه بهار آزادي دیروز هم 6000 تومان گران شد تا نرخ آن به 397 هزار تومان به رکورد جدیدی برسد.
بانک مرکزی که تا چندی پیش حباب قیمت در بازار سکه را قبول نداشت در اطلاعیه ای که در آن از لزوم تعادل در معاملات سکه سخن به میان آورده، خبر داده است: به منظور پاسخگویی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات علاوه بر فروش سکه مطابق معمول در محل بانک کارگشایی از تاريخ 11 اسفند در ساعات بین 4 تا 7 بعد از ظهر از طریق حراج حضوری شمش طلا نیز فروخته می‌شود. همچنین بانک مرکزی علاوه بر بانک‌های ملت و صادرات از طریق بانک ملی نیز سکه یک گرمی خواهد فروخت.
سکه طرح قدیم نیز در ادامه افزایش قیمت‌ها 5000 تومان دیگر گران شد و به 460 هزار تومان رسید. نیم‌سکه 3000تومان و ربع سکه 4000 تومان افزایش نرخ را در روز گذشته ثبت کردند و به ترتیب به نرخ 198 هزار تومان و 109 هزار تومان در جدول دادو ستد سکه فروشان درج شد. با ادامه یافتن روند افزایش تقاضای داخلی برای سکه، قیمت سکه از اول اسفند 34 هزار تومان گران شده است. با افزایش بهای سکه طرح قدیم به 460 هزار تومان ، از اول اسفند تا روز گذشته شاهد افزایش 40 هزار تومانی قیمت آن بوده‌ایم. نیم سکه در این میان تا رسیدن به نرخ 198 هزار تومان تقریبا 15 هزار تومان گران شده است. ربع سکه نیز طی این مدت از نرخ 92 هزار و 500 تومانی روز 30 بهمن تا روز گذشته بیش از 16 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.دیروز در بازار نرخ سکه جدید الورود یک گرمی نیز 53 هزار تومان اعلام شد.نرخ سکه دیروز در بانک‌های عامل به ترتیب 380 هزار تومان برای سکه بهار آزادی، 190 هزار تومان برای نیم سکه و 96 هزار تومان برای ربع سکه اعلام شد. تلاش بانک مرکزی(هرچند دیر هنگام) در تزریق سکه به بازار در صورت جدی تر شدن ممکن است به افت و کنترل قیمت‌ها بیانجامد. در بازار ارز دلار آمریکا افت قیمت داشت و با 5 تومان کاهش به نرخ 1140 تومان رسید. در مقابل یورو دیروز هم 25 تومان گران شد و به نرخ 1575 تومان دست یافت. پوند انگلیس و صد ین ژاپن نیز با 30 تومان و 10 تومان افزایش قیمت به ترتیب 1870 تومان و 1390 تومان به خریداران ارائه شدند. پیگیری دنیای اقتصاد از بازار ارز از رفع مشکل حواله ارز حکایت دارد.اگرچه در برخی صرافی‌ها مسیر ترکیه جایگزین دبی شده است. امکان صفر نگاه داشتن نرخ بهره در آمریکا افت ارزش دلار و در مقابل افزایش قیمت طلا را علاوه برسایر دلایل در پی داشته است. تنش‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین احتمال قوی افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا همچنان مهمترین عوامل فوندامنتال در بازار ارز و طلا است. ديروز تا ساعت 17 نرخ جهاني طلا با 10 دلار افزايش به 1421 دلار رسيد.
فروش سکه گرمی با بسته‌بندی امنیتی
روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به منظور تسهیل امکان خرید سکه توسط هموطنان عزیز، علاوه بر شعب منتخب بانک‌های صادرات و ملت، سکه‌های طلای گرمی با بسته‌بندی امنیتی از طریق شعب منتخب بانک ملی نیز از روز چهارشنبه مورخ 11/12/1389 به متقاضیان عرضه خواهد شد. براین اساس، بانک ملی ایران، روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 30/10 لغایت 30/12 و هفته‌های بعد تا اطلاع ثانوی، در همان ساعت با قیمت فروش روزانه که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، آماده فروش سکه به متقاضیان خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در خصوص شعب منتخب و جزئیات فروش از طریق بانک مذکور به اطلاع عموم خواهد رسید.
بالاخره واکنش خبر گزاری‌ها
خبرگزاري فارس نیز به دنبال گزارشات پی در پی دنیای اقتصاد به گرانی بازار سکه واکنش نشان داد و نوشت: درحالي كه قيمت طلا در بازارهاي داخلي رشد قابل توجهي را با وجود ثبات در بازارهاي جهاني نسبت به هفته گذشته داشته سرانجام روز گذشته بانك مركزي با آغاز حراج شمش طلا در بانك كارگشايي براي كنترل قيمت‌ها وارد عمل شد. بنا بر این گزارش، افزايش قيمت طلا در روزهاي اخير موجب بالارفتن تقاضاي كاذب براي خريد طلا و سكه در بازارهاي داخلي شده است تا جايي كه اكثر مردم اين روزها خريد سكه را امن‌ترين و سودآورترين بازار سرمايه‌گذاري مي‌دانند. به گفته فعالان بازار تقاضا براي خريد سكه‌هاي بهار آزادي نيز با بالارفتن قيمت طلا در بازارهاي داخلي نسبت به روزهاي گذشته افزايش قابل توجهي يافته است. اين افزايش قيمت درحالي در بازارهاي داخلي مشهود است كه قيمت‌هاي جهاني در روزهاي اخير از ثبات نسبي برخوردار بوده‌اند. ثبات قيمت طلا در بازارهاي خارجي و افزايش قيمت در بازارهاي داخلي احتمال رشد كاذب قيمت طلا در داخل را افزايش مي‌دهد، اما درحالي كه قيمت‌هاي داخلي همچنان رو به بالارفتن است محمد كشتي‌آراي نوسانات قيمت دلار و نفت را دليل اصلي تغييرات قيمتي طلا در داخل مي‌داند. سكوت بانك مركزي در مقابل نوسانات بازار طلا طي روزهاي گذشته نيز عامل تامل برانگيز ديگري بود؛ چراكه به گفته مقامات اين بانك، بانك مركزي به هيچ وجه اجازه افزايش قيمت كاذب در بازار داخلي را نمي‌دهد. محمد كشتي‌آراي در خصوص اقدام بانك مركزي مبني بر تاثير حراج شمش طلا در كنترل بازارهاي داخلي به خبرنگار فارس، گفت: اين اقدام بانك مركزي بي‌تاثير نيست، ولي براي روشن شدن تاثيرات تصميم اخير اين بانك بايد منتظر آغاز حراج شمش طلا ماند. وي با بيان اينكه بيشتر خريداران شمش طلا واحدهاي توليدي هستند، افزود: فكر مي‌كنم بانك مركزي قصد افزايش عرضه سكه طلا را نيز داشته باشد. رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر بالارفتن قيمت ارز در بازار داخلي را دليل اصلي نوسانات اخير بازار طلا عنوان و تصريح كرد: محدوديت عرضه ارز در بازار و افزايش تقاضا به دليل بالا رفتن سفرهاي خارجي در اين روزها و همچنين تسويه حساب‌هاي ارزي موجب شده كه قيمت طلا نيز بالا برود.
كشتي‌آراي با تاكيد بر افزايش بي‌رويه قيمت طلا در بازارهاي داخلي، اضافه كرد: دیروز هر گرم طلاي 18 عيار در بازارهاي داخلي 40 هزار تومان فروخته مي‌شد. وي همچنين در مورد قيمت فروش سكه در بازارهاي امروز، گفت: سكه بهار آزادي طرح قديم 460 هزار تومان، طرح جديد 398 هزار تومان، نيم سكه 198 هزار تومان، ربع سكه 108 هزار تومان و سكه‌هاي گرمي 53 هزار و 500 تومان فروخته مي‌شوند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۹:۵۰ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد