13 درصد گاز کشور در پالایشگاه پارسیان تولید می‌شود

13 درصد گاز کشور در پالایشگاه پارسیان تولید می‌شود
مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان با اشاره به اینکه 13 درصد از گاز کشور در پالایشگاه پارسیان تولید می شود،گفت: به دلیل مرغوبیت میعانات گازی تولیدی در این پالایشگاه ژاپن و کره جنوبی بزرگترین خریداران میعانات گازی این پالایشگاه هستند.

فرشید ابدالی مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان در یک نشست خبری با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز پارسیان در سال 82 و در 2 فاز احداث شده است گفت: مجموع ظرفیت تولید گاز در این دو پالایشگاه 75 میلیون متر مکعب است که 37 میلیون متر مکعب ان متعلق به پالایشگاه پارسیان 2 و 38 میلیون متر مکعب آن نیز متعلق به پالایشگاه پارسیان یک است.

وی با اشاره به اینکه خوراک گاز پارسیان یک از میدان گازی تابناک تامین می شود ادامه داد: گاز میدان گازی وراوری نیز برای تصفیه به پارسیان دو منتقل می شود و به دلیل آنکه گاز این دو میدان شیرین است نیاز به شیرین سازی مجدد در پالایشگاه نیست.

ابدالی در ادامه با اشاره به اینکه فاز نخست این پالایشگاه در سال 82 مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال 85 نیز فاز دوم این پالایشگاه افتتاح شد تصریح کرد: در حال حاضر میانگین تولید گاز در پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر 71 میلیون متر مکعب است که 13 درصد از گاز کشور را تامین و به خط چهارم سراسری (عسلویه، پارسیان، نیزار، ساوه) منتقل می کند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه این پالایشگاه علاوه بر تولید گازشیرین، روزانه 5000 متر مکعب میعانات گازی نیز تولید می کند و از طریق خط لوله 10 اینچ برای انتقال به مقاصد هدف ارسال می شود که عمده ترین خریداران میعانات گازی این پالایشگاه به دلیل مرغوبیت بسیار بالا کشورهای ژاپن و کره جنوبی است.

وی با اشاره به اینکه در طول 8 ماه سال 95 حدود 17.1 میلیارد متر مکعب گاز صورت گرفت ادامه داد: تا پایان سال تولید گاز از این پالایشگاه به 25 میلیارد متر مکعب می رسد.

مدیرعامل پالایشگاه پارسیان با اشاره به تولید میعانات گازی در 8 ماه سال 95 گفت: 6.5 میلیون بشکه تا کنون میعانات گازی در این پالایشگاه تولید شده است که تا پایان سال به 10 میلیون بشکه می رسد.

ابدالی با تاکید براینکه تعمیرات اساسی در این پالایشگاه از 5 مهرماه آغاز و در 6 ابان ماه به اتمام رسید تصریح کرد: هم اکنون پالایشگاه با تمام حداکثر توان و بنابه درخواست شرکت ملی گاز ایران تولید گاز را انجام می دهد اما رکورد تولید گاز در این پالایشگاه نزدیک به 80 میلیون متر مکعب است که در سال 93 محقق شد.

وی با اشاره به طرح توسعه استحصال اتان که در کنار این پالایشگاه در حال احداث است گفت: شرکت پارسیان تدبیر که متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است در حال احداث این واحد است که هم اکنون مراحل مقداماتی خود را سپری می کند اما توان تولید این واحد یک میلیون تن اتان در سال است.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۷:۵۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد