بازار داخلی طلا از روند جهانی تبعیت می‌کند؟

بازار داخلی طلا از روند جهانی تبعیت می‌کند؟
در هفته‌ای که گذشت بازار طلا با نوساناتی همراه بود به طوری که در طول یک هفته گذشته در بازار جهانی هر اونس طلا با افزایش 17/0 درصدی همراه بود.
اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازار جهانی اتفاق افتاد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد عبارتند از: در روز شنبه بیستم فروردین ماه همزمان با آغاز معاملات فلزات گرانبها در بورس نیویورک هر اونس طلای زرد با افزایش بها همراه بود. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی علت افزایش بهای طلا را بحران در برخی کشورهای عربی از جمله لیبی و نگرانی‌های ناشی از وضعیت اقتصادی ژاپن پس از وقوع سونامی در این کشور اعلام کرده‌اند. همچنین کاهش بی‌سابقه ارزش دلار در برابر پول واحد کشورهای اروپایی (یورو) یکی دیگر از علل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شده است.
در بازار داخلی افزایش قیمت طلا به 1470 دلار در هر اونس، به دلیل افزایش قیمت نفت و در نتیجه افزایش قیمت جهانی طلا به 1470 دلار در هر اونس قیمت انواع سکه‌ها در بازار داخلی را افزایش داد، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 450 هزار تومان، طرح جدید 405 هزار تومان، نیم سکه 202 هزار تومان، ربع سکه 117 هزار تومان و سکه یک گرمی 52 هزار تومان معامله شد. در این رابطه بانک کارگشایی به منظور پاسخگویی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات در این روز علاوه برفروش سکه، فروش شمش طلا را نیز از طریق حراج حضوری در محل بانک کارگشایی در همه روزهای هفته به غیر از روزهای تعطیل از ساعت 16 تا 19 بعدازظهر انجام دهد.
در روز یکشنبه بیست و یکم فروردین در بازار جهانی هر اونس طلا با کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی با افزایش 6 دلاری نسبت به روز قبل با 1476 دلار معامله شد. در بازار داخلی در این روز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بالاترین قیمت با 442 هزار تومان، طرح جدید بین 402 هزار تومان و 408 هزار تومان در نوسان بود، نیم سکه در بالاترین قیمت 204 هزار تومان، ربع سکه 120 هزار تومان و سکه یک گرمی 52 هزار تومان معامله شد.
در روز دوشنبه بیست و دوم فروردین ماه اخباری مبنی بر اعلام آتش بس از طرف معمر قذافی رهبر لیبی و پایان دادن به این جنگ‌های داخلی به گوش می‌رسید که همین موضوع تا حدی موجب افت نرخ نفت و بهای طلا در بازار جهانی شد و هر اونس طلا با کاهش 7/3 دلاری نسبت به روز قبل با 1472.3 دلار معامله شد. درحالي كه آمارهاي رسمي بيانگر كاهش قيمت جهاني طلا بود، اما در این روز قيمت‌‌هاي اعلام شده براي فروش سكه در بازارهاي داخلي افزایش قیمت داشتند، به طوری که هر قطعه‌ سکه‌ تمام‌ بهار آزادی‌ طرح جدید در این روز 4 میلیون و 98 هزار ریال فروخته‌ شد. قیمت هر قطعه‌ سکه‌ نیم‌ بهارآزادی نیز 2055000 ریال بود. همچنین هر قطعه‌ سکه‌ ربع بهار آزادی 1198300 ریال فروخته شد‌‌.
در حال حاضر بیشتر متقاضیان خرید سکه را افرادی تشکیل می‌دهند که دارای نقدینگی سرگردان هستند، آنان تلاش می‌کنند تا با حضور در حاشیه بازار وبه کارگیری سرمایه‌های خود از نوسانات قیمتی این فلز گرانبها سود بی زحمتی را نصیب خود کنند .در روز سه شنبه بیست و سوم سیاست حراج سکه و شمش طلا از سوی بانک مرکزی در بانک کارگشایی تنها چند روز روی کاهش ارزش سکه و طلا در بازار آزاد تهران اثر گذاشت و روز گذشته دوباره حباب قیمت به بازار سکه بازگشت و به‌رغم کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی، قیمت انواع سکه در بازار آزاد پایتخت گران شد و رکورد تازه‌ای به ثبت رسید. کاهش بهای انرژی در بازارهای جهانی، منجر به کاهش بهای طلا شد و سرمایه گذاران را وادار به فروش ذخایر طلای خود کرد. در روز گذشته بهای طلا در بازار جهانی با قیمت 1472.3 دلار در هر اونس معامله شد، در حالی که امروز، بهای طلا در همین بازار با کاهش 0/89 درصد به 1459.2 دلار در هر اونس رسید. در واقع بهای طلا در اتحادیه آفریقا در پی اقدامات ایجاد صلح در لیبی، تحت فشار قرار گرفت. وجود جنگ منجر به بالارفتن بازار فلزات گرانبها شده بود، ولی با حدس وگمان‌هایی مربوط به آتش بس در لیبی و تمایل به مذاکره و حل وفصل این مشکلات، حق بیمه نیز با کاهش همراه خواهد بود.
با وجود عرضه سکه و شمش طلا در بانک کارگشایی و کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه هنوز متناسب با قیمت جهانی طلا نشد و حدود هشت هزار تومان گران‌تر معامله می‌شد. در بازار داخلی نیز به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و موضوع حذف سه یا چهار صفر از واحد پول ملی و افزايش ميل خريد طلا و سكه به منظور سرمايه‌گذاري مهم‌ترين دليل رشد قيمت‌هاي طلا در بازارهاي داخلي بود. در روز بیست و چهارم فروردین هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 3/1457 دلار معامله شد. در این روز در بازار داخلی سکه تمام طرح قدیم 460 هزار تومان و در این رابطه قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز 419 هزار تومان و همچنین هر نیم سکه نیز 210 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی 130 هزار تومان، سکه‌های جدید گرمی نیز در روز چهارشنبه 53 هزار و 500 تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز طی روز جاری 40 هزار و 170 تومان معامله می‌شد.
در روز پنج‌شنبه بیست و پنجم فروردین ماه با وجود سقوط نرخ نفت که منجر به افت بهای طلا به زیر قیمت 1445 دلار در هر اونس در دو روز گذشته شده بود، ولی در این روز، نگرانی از گسترش بدهی‌های منطقه یورو و تضعیف سیاست‌های مالی بانک مرکزی ایالات متحده، باعث رشد دوباره بهای این فلز گرانبها شد. در این روز هر اونس طلا با 2/1462 دلار در هر اونس معامله شد. در چند روز گذشته سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دادند در بازار طلا به عنوان معتبرترین کالای تجاری معامله کنند. در این روز معاملات آتی طلا برای تحویل فوری در ماه ژوئن، در بازار آمریکا با افزایش 5 دلار و 60 سنت با نرخ 1459 دلار و 20 سنت در هر اونس معامله شد. یکی دیگر از عوامل رشد بهای نفت در بازار جهانی افزایش تقاضای فیزیکی طلا در هند بود که منجر به تقویت بازار طلا شد. بازار طلا و سکه در بازار داخلی این روزها با نوساناتی همراه بود، به طوری که قیمت‌ها در بازار داخلی بالاتر از بازارهای جهانی حرکت می‌کرد.
به طوری که حراج‌های پی‌درپی سکه و شمش طلا از سوی بانک مرکزی هم نمی‌توانست آن را مهار کند. عرضه روزانه 15 هزار قطعه سكه به بازار هم نتوانسته حباب موجود در بازار را از بین ببرد. اختلاف قيمت واقعي سكه و قيمت بازار آن، در روز گذشته به حدود 28 هزار تومان رسيدکه این امر ناشی از افزایش تقاضای بازار داخلی و هجوم صاحبان نقدینگی به بازار طلا جهت سرمایه‌گذاری بود. در روز جمعه، 26 فروردین به دنبال افزایش نرخ تورم در چین و رشد قیمت جهانی نفت و طلا شاخص سهام در بازارهای آسیایی با کاهش روبه‌رو شد. به اعتقاد فعالان بازار این اقدام بانک مرکزی که به منظور کنترل قیمت‌ها در بازار داخلی صورت گرفته بود در طول یک هفته گذشته نتوانست موثر واقع شود زیراکه حباب همچنان در بازار مشهود است. خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها و وجود سرمایه‌های سرگردان از مهم‌ترین دلایل حباب در بازار طلا در داخل کشور است. در این روز در بازار داخلی هر قطعه سکه طرح جدید421 هزار تومان، نيم سكه 210 هزار تومان، ربع سكه130 هزار تومان و سكه گرمي 54 هزار تومان معامله می‌شد. طی هفته گذشته هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در پایین‌ترین قیمت 402 هزار و 300 تومان و بالاترین قیمت 427 هزار و 200 تومان و ربع سکه در بالاترین قیمت معادل 122 هزار و 600 تومان و نيم سکه در بالاترین قیمت 208 هزار تومان و در پایین‌ترین قیمت 200 هزار تومان فروخته شد. قیمت هر گرم طلای 18 عیار مشابه روزهای قبل 40 هزار تومان معامله شدکه به گفته کارشناسان دلیل اصلی این امر استفاده مردم از سپرده‌های خود در بانک‌ها و وجود سرمایه‌های سرگردان از مهمترین دلایل حباب در بازار طلا در داخل کشور است. به گفته کارشناسان، با وجود شوک‌های نفتی در بازارهای جهانی، رشد نرخ تورم و اثرات جنگ‌های داخلی در خاورمیانه، بهای طلا احتمالا تا پایان سال جاری به سطح 2500 دلار در هر اونس خواهد رسید.
منبع خبر: شرکت کارگزاری مبین سرمایه
  ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۴:۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد