عرضه شمش‌ طلا و سكه از شنبه در اكثر واحدهاي بانكي

عرضه شمش‌ طلا و سكه از شنبه در اكثر واحدهاي بانكي
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به عرضه شمش‌هاي 12.5 كيلوگرمي از امروز در بانك كارگشايي گفت: از شنبه هفته آينده اكثر واحدهاي بانكي به توزيع سكه و شمش براي شكست حباب قيمتي در بازار سكه اقدام خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، محمود بهمني شب گذشته طي سخناني پس از بازگشت از اجلاس بهاره صندوق بين‌المللي پول در واشنگتن به ارائه اخباري براي كاهش التهاب در بازار سكه پرداخت و اظهار داشت: از روز شنبه به ميزان كافي و تعداد قابل توجهي در واحدهاي بانكي سكه و شمش بين مردم توزيع خواهد شد.
وي ادامه داد: ‌كساني كه دنبال خريد طلا هستند شمش‌هاي 12.5 كيلوگرمي را از واحدهاي بانكي خريداري كنند.
رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه از روز جاري (سه‌شنبه) به بانك كارگشايي اعلام شد شمش‌هاي 12.5 كيلوگرمي در اختيار متقاضيان قرار گيرد، تصريح كرد: مردم به قيمت‌هاي واقعي و جهاني سكه توجه داشته باشند و بدون لحاظ اين نرخ‌ها از بازار آزاد طلا نخرند.
بهمني ادامه داد: زماني كه قيمت ربع بهار 160 هزار تومان اعلام شود به معناي رسيدن نيم ‌بهار به 320 هزار تومان و يك بهار 640 هزار تومان است. اما بايد ديد آيا واقعاً در سكه‌هاي يك بهار به ميزان 640 هزار تومان طلا به كار رفته است.
وي ضمن تأكيد بر اينكه به طور حتم قيمت‌هاي مذكور اشتباه و كاذب است، ادامه داد: به طور حتم قيمت يك بهار كمي بالاتر از 400 هزار تومان است.
به گفته بهمني سكه بهار آزادي قيمت ضرب دارد كه اين نرخ مي‌تواند به قيمت سكه اضافه شود اما باز هم قيمت اين سكه به رقم فعلي كه در بازار اعلام مي‌شود نمي‌رسد.
رئيس كل بانك مركزي به تجار و متقاضيان طلا توصيه كرد: اگر دنبال خريد طلا هستند حتماً شمش بخرند.
وي خطاب به مردم و متقاضيان اين روزهاي خريد سكه تأكيد كرد: چرا اين افراد سكه مي‌خرند كه در آينده در ضرب و فروش متحمل ضرر و زيان شوند.
بهمني با اشاره به اينكه پيش‌بيني اين وضعيت از 2 سال قبل در بانك مركزي صورت گرفته بود، تصريح كرد: پيش از اين نيز اعلام كرده بودم كه به ميزان چندصد تن طلا خريداري كرده‌ايم و اگر نياز باشد به بازار عرضه مي‌كنيم.
رئيس كل بانك مركزي تأكيد كرد: كنترل قيمت براي كساني كه از بازار و واسطه‌ها سكه مي‌خرند از بانك مركزي خارج است؛ اين امر به طور كلي اشتباه است.
- حباب سكه فردا شكسته مي‌شود؛ قيمت‌ها را فردا واقعي مي‌كنيم
بهمني در پاسخ به اين سؤال كه افزايش قيمت‌ها در بازار داخلي تا چه زماني ادامه خواهد داشت، تصريح كرد: افزايش قيمت‌ها در بازار داخلي تابع نوسانات جهاني بوده و زماني كه اين قيمت‌ها به دليل بحران‌ها و مسائل جهاني بالا مي‌رود به طور حتم قيمت‌هاي داخلي نيز بالا خواهد رفت.
به گفته اين مقام مسئول در نظام بانكي ورود دلالان به بازار طلا و فروش سكه با قيمت‌هاي بالاتر از بانك مركزي به هيچ وجه توجيه علمي و اقتصادي ندارد.
وي افزود: از فردا حباب قيمت‌هاي سكه در بازار شكسته مي‌شود.
رئيس كل بانك مركزي همچنين در اين سخنان خود با تأكيد بر عرضه سكه و شمش در واحدهاي بانكي گفت:‌ اين اقدام مانع از سفته‌بازي و بورس‌بازي در بازار خواهد شد.
- تحريم‌ها را برندارند چاه نفت‌مان را مي‌بنديم
رئيس كل بانك مركزي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تشريح دستاوردهاي اين بانك در اجلاس بهاره بانك جهاني گفت: بانك مركزي توانست در اين اجلاس فرصت خوبي را براي مذاكره و نشست با مديرعامل بانك جهاني پيدا كند.
بهمني با تأكيد بر ارائه مطالب و گزارش‌هاي كارشناسي خوب در نشست مذكور تصريح كرد: مسئولان اجلاس پذيرفتند كه خيلي از تحريم‌هاي بانك‌هاي ايران و اختلال در نقل‌وانتقالات پولي توسط برخي از كشورها به صورت فراسرزميني انجام شده كه اين امر اشتباه است.
وي با بيان اينكه در اجلاس اخير بانك مركزي به سكوت بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول درباره تحريم‌هاي فراسرزميني توسط برخي از كشورها اعتراض كرديم،‌ گفت:‌ در اين اجلاس به آنها تأكيد كرديم چنانچه اين كار ادامه يابد حتماً در مقابل فروش نفت‌مان قيمت واقعي‌اش را دريافت خواهيم كرد.
رئيس كل بانك مركزي افزود:‌ در صورتي كه نتوانيم پول نفت‌مان را دريافت كنيم حتماً در چاه‌هاي نفت‌مان را خواهيم بست؛ آن وقت قيمت جهاني نفت حتماً بالاي 150 دلار خواهد رفت.
به گفته بهمني دود اقدام مذكور به چشم كشورهاي واردكننده نفت خواهد رفت.
وي همچنين با اشاره به گزارش پولشويي در جلسات اجلاس بهاره افزود: هرسال اجلاس اطلاعيه‌هايي را به بانك مركزي مي‌داد اما امسال با گزارش‌هاي كارشناسي هيئت ايراني مسئولان بانك جهاني و صندوق‌ بين‌المللي پول متقاعد شدند اتهامات پولشويي عليه ايران اصلاً صحت ندارد.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: از آنجايي كه ايران پلي بين افغانستان و كشورهاي اروپا است اگر اين مرزها برداشته شود مواد مخدر اروپا را فرا خواهد گرفت. به همين دليل مسئولان اجلاس را متقاعد كرديم كه تحريم‌ها را عليه ايران بردارند. 
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۵:۱۵:۴۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد