امکان افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی غرب کارون تا ۲۵درصد

امکان افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی غرب کارون تا ۲۵درصد
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) تاکید کرد که ضریب بازیافت میادین نفتی غرب کارون می‌تواند تا ۲۵درصد هم افزایش پیدا کند.

سید نورالدین شهنازی زاده با بیان اینکه بهره‌گیری حداکثری از مخازن نفتی و داشتن بالاترین ضریب بازیافت از این میادین از اولویت‌های وزارت نفت است، گفت: با توجه به تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های بین‌المللی دنیا در زمینه توسعه میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران امضا می‌کنیم امیدواریم نتیجه مطالعات مقدماتی این شرکت‌های ارائه شود تا بر اساس این نتایج مناقصه میدان‌های نفتی را برگزار کنیم و پیمانکارهای خوبی را دراین مناقصه داشته باشیم و یکی از پیمانکارها بتواند کارهای عملیاتی این دو میدان را آغاز کند.

وی در مورد ضریب بازیافت این میادین نفتی توضیح داد: ضریب بازیافت بستگی به نوع لایه نفتی دارد اما ما انتظار داریم ضریب بازیافت در میادین نفتی غرب کارون تا ۲۵ درصد هم افزایش پیدا کند. ضریب بازیافت ۲۵ درصد در دنیا و تکنولوژی امروز عدد غیرقابل باور و غیرقابل دسترسی نیست.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در مورد پیشرفت عراق در زمینه ضریب بازیافت از میدان‌های مشترک نفتی با ایران اظهار کرد: عراق در این زمینه خیلی از ایران جلو نیست. البته ضریب بازیافت بستگی به نوع نفت دارد. در میدان نفتی آزادگان هم نفت سربرگ وجود دارد و هم لایه فهلیان. ضریب بازیافت برخی لایه‌های نفتی ۱۲ تا ۱۴ درصد است اما ضریب بازیافت برخی دیگر حدود ۵.۵ تا ۶ درصد است. عراق هم همانند ایران قصد دارد برنامه‌هایی را در جهت اجرای EOR  و IOR  به منظور افزایش ضریب بازیافت به کار گیرد.

 شهنازی زاده در ادامه در مورد میدان گازی کیش توضیح داد: فاز نخست توسعه میدان گازی کیش را آغاز کرده‌ایم و فازهای ۲ و ۳ این میدان که در دریا قرار دارد به زودی آغاز خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود گاز موجود در این میدان تقریبا ۵۳   تریلیون فوت مکعب باشد. کیفیت گاز موجود در این میدان خوب است و می تواند مخزن خوب و سوداوری برای کشور باشد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین ایران و شرکت شل برای توسعه میدان‌های نفتی ازادگان، یاداوران و میدان گازی کیش، گفت: امیدواریم  برا اساس اطلاعات خروجی از این تفاهم‌نامه‌ و تفاهم‌نامه‌های دیگری که با شرکت‌های مختلف امضا کرده ایم، بهترین شرکت‌ را برای توسعه میدان‌ها انتخاب کنیم. این تفاهم نامه ها MOU است و شرکت ها مطالعاتی مقدماتی می کنند و خروجی خود را به ما ارائه می کنند.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعات تفاهم‌نامه‌های مذکور، مدارک برگزاری مناقصه‌های نفتی آماده می‌شود اظهار کرد: هرچه اطلاعات اولیه دقیق‌تر باشد پیمانکار بهتری برای امور اجرایی انتخاب می شود.

شهنازی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای توسعه میدان‌های نفتی آزادگان و یاداوران و همچنین میدان گازی کیش تفاهم‌نامه‌ای با دیگر شرکت‌ها امضا شده است یا خیر، گفت: برای توسعه میدان گازی کیش تفاهم‌نامه‌ای به جز تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت شل به امضا رسید، امضا نکرده‌ایم اما بعید نیست که امضا شود. اما برای میدان نفتی آزادگان با توتال و اینپکس مذاکره  کرده‌ایم. اینپکس از قبل مطالعات خود را آغاز کرده و برای ازادگان MDP  تهیه کرده است. توتال هم همینطور و به زودی اطلاعات خود را ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه مجموعه میدان نفتی آزادگان در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به مناقصه گذاشته می شود، اظهار کرد: مخازن همه میادین نفتی یکی است و برای بخش سطح العرضی تقسیم بندی و نام گذاری شده‌اند. ممکن است بعد از برگزاری مناقصه یک کنسرسیوم برای توسعه میدان های نفتی انتخاب شود و همه مجموعه آزادگان را شامل می شود.

منبع خبر: ایسنا
  ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۶:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد