سقوط آزاد طلا در بازار‌های جهانی

سقوط آزاد طلا در بازار‌های جهانی
بهای طلا در بازار‌های جهانی سقوط کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری، روز پنج‌شنبه پس از ثبت محدوده 1465 دلار، در سطح 10/1473 دلار بسته شد که نسبت به نرخ بسته شده 5/1516 دلار روز چهارشنبه تقریبا 4/43 دلار افت کرده است.
مسعود رضا طاهری:
بهای طلا در بازار‌های جهانی سقوط کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری، روز  پنج‌شنبه پس از  ثبت محدوده 1465 دلار، در سطح 10/1473 دلار بسته شد که نسبت به نرخ بسته شده 5/1516 دلار روز چهارشنبه تقریبا 4/43 دلار  افت کرده است.
کاهش 15 درصدی بهای نفت در بازار‌های جهانی و بالا رفتن ارزش دلار آمریکا از مهم‌ترین دلایل کاهش ارزش طلا در بازار‌های جهانی بوده است. در عین حال خرید‌های عمده توسط بانک‌های مرکزی جهان، بهای طلا را مجددا در پایان معاملات هفتگی تا 40/1495 دلار بالا برد که این رقم نسبت به نرخ 1473 دلاری پایان معاملات روز پنج‌شنبه بیش از 22 دلار افزایش و نسبت به نرخ 1539 دلاری بعد از ظهر چهارشنبه بیش از 44 دلار افت داشته است.
به دنبال واکنش مثبت بازار‌های مالی جهان به مرگ بن لادن، قیمت نفت تا 97 دلار کاهش یافت. روز جمعه با اعلام گزارش آمار مشاغل در آمریکا، نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا 4317/1 افت کرد. این رقم پیش از این تا 4814/1 بالا رفته بود. در گزارش دپارتمان اشتغال آمریکا، میزان حقوق‌بگیران ماه آوریل تا 244 هزار نفر افزایش داشت. کارشناسان رقم185 هزار نفر را برای این ماه پیش‌بینی کرده بودند که وضعیت موجود حکایت از رضایت مقامات آمریکایی دارد. در عین حال رییس بانک مرکزی اروپا گفت که تا ماه ژوئن امکان افزایش نرخ بهره یورو از حد فعلی 25/1 درصد وجود ندارد. با انتشار این خبر ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد 4 ماهه خود رسید. تهدید به خروج یونان از اتحادیه پولی یورو نیز بر نگرانی‌های موجود در افت ارزش یورو افزود.
بازار داخلی ارز و طلا
قیمت انواع سکه و ارز در بازار روز پنج‌شنبه مصادف با ایام سوگواری فاطمیه، تاثیر متناسبی از افت قیمت‌های جهانی نپذیرفت. با این حال سکه بهار آزادی با 2000 تومان کاهش نرخ تا 420 هزار تومان کاهش یافت که با نرخ سکه در بانک ملی تفاوتی نداشت. سکه طرح قدیم در عین حال 3000 تومان گران شد و دوباره به نرخ 460 هزار تومان بازگشت.تا ظهر پنج‌شنبه نیم سکه و ربع سکه هر یک با 1000 تومان افت قیمت به ترتیب 210 هزارتومان و 121 هزارتومان فروخته شدند. انتظار می رود امروز سکه به شرط ثبات نرخ دلار آمریکا به نرخ 408 هزار تومان برسد.
در بازار ارز قیمت دلار آمریکا روز پنج‌شنبه 2 تومان کاهش داشت. در مقابل یورو با 5 تومان افزایش قیمت تا 1710 تومان بالا رفت.
روز پنج‌شنبه شعب سکه فروش بانک ملی نیم سکه را با نرخ 210 هزار و 500 تومان و ربع سکه را به نرخ 120 هزار تومان به متقاضیان فروختند.
بانك‌هاي مركزي سه كشور 121 تن طلا خريدند
در همين حال صندوق بين‌المللي پول با اشاره به ورود دولت‌ها به بازار طلا اعلام كرد بانك‌هاي مركزي سه كشور مكزيك، روسيه و تايلند از ابتداي سال 2011 تاكنون 121 تن طلا خريده‌اند. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بلومبرگ، صندوق بين‌المللي پول در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرد به دنبال كاهش ارزش دلار بانك‌هاي مركزي سراسر جهان مثل روسيه، مكزيك و تايلند طي ماه‌هاي فوريه و مارس ذخاير طلاي خود را بيش از 6 ميليارد دلار افزايش داده‌اند. براساس اين گزارش، بانك مركزي مكزيك از ماه ژانويه تا كنون بيش از 3/93 تن طلا خريداري كرده است.
ميزان ذخاير طلاي روسيه نيز تا پايان ماه مارس با 8/18 تن افزايش به بيش از 811 تن رسيده است. ميزان ذخاير طلاي بانك مركزي تايلند نيز با 3/9 تن افزايش در اين مدت به بيش از 9/108 تن رسيده است. بانك‌هاي مركزي جهان طي ماه‌هاي اخير به علت رشد فزاينده قيمت طلا و كاهش ارزش دلار تمايل زيادي براي افزايش ذخاير طلاي خود داشته‌اند. براساس گزارش صندوق بين‌المللي پول كشورهاي هند، سريلانكا و موريتاني از پايان سال 2009 تا كنون اقدام به خريد طلا كرده‌اند. طلا هم اكنون 0/2 درصد ذخاير بانك مركزي مكزيك و 2/6 درصد ذخاير بانك مركزي تايلند را تشكيل مي‌دهد. براساس گزارش شوراي جهاني طلا، طلا بيش از 70 درصد ذخاير فدرال رزرو آمريكا و بانك مركزي آلمان را تشكيل مي‌دهد.
ماليات بر ارزش افزوده بايد از اجرت كار گرفته شود
رييس اتحاديه طلا و جواهرات تهران نيز در واكنش به تعيين ماليات بر ارزش افزوده براي سكه طلا اظهار كرد: براي سكه در حالتي ماليات گرفته مي‌شود كه سود فروشنده براي فروش هر سكه تمام 500 تومان و براي نيم سكه 200 تومان است.
احمد وفادار در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌كه در حال حاضر قيمت سكه در بانك‌ها بيش از نرخ مسكوكات در بازار است، تصريح كرد: بانك بايد قيمت سكه را شناور كند و هر روز سكه را با يك قيمت عرضه كند تا مردم پول‌هاي خود را از بانك‌ها خارج نكنند و سكه بخرند. رييس اتحاديه طلا، جواهرات و نقره، سكه و صراف تهران با بيان اين‌كه اگر مردم طلا بخرند، كارگر نيز دستمزد ساخت مي‌گيرد و در اجتماع كاري انجام مي‌شود، تصريح كرد: سكه‌ها در خانه‌ها مي‌ماند و سودي براي جامعه ندارد.
رييس اتحاديه طلا، جواهرات و نقره، سكه و صراف تهران با تاكيد بر اين‌كه ماليات بر ارزش افزوده در قيمت سكه‌هايي كه توسط بانك مركزي عرضه مي‌شد، در نظر گرفته نشده بود، گفت: گويا از اين پس چهار درصد ماليات برارزش افزوده نيز بر قيمت سكه در بانك‌ها افزوده مي‌شود.
قيمت سكه در حراج آخر بانك كارگشايي
در آخرين عرضه بانك كارگشايي در روز پنج‌شنبه هفته گذشته سكه بهار آزادي 416 هزار تومان، نيم سكه 208 هزار و 500 تومان و ربع سكه 105 هزار تومان قيمت پايه داشتند كه در طي حراج اين اعداد از سوي مشتريان كمي بالاتر رفت.
همچنين با وجود كاهش قيمت جهاني طلا، بانك ملي قيمت سكه‌هايي كه با محدوديت پنج عدد در روز عرضه مي‌كند را پايين‌تر نياورده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۶:۲۰:۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد