واردکنندگان بنزین و قاچاقچیان از حذف کارت سوخت نفع می‌برند

واردکنندگان بنزین و قاچاقچیان از حذف کارت سوخت نفع می‌برند
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تعدادی از بازنشسته‌های شرکت پخش و پالایش فرآوردهای نفتی با تاسیس شرکت‌های کاغذی در صدد شکل دهی حلقه‌ای واسط بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و جایگاه داران تحت عنوان جذاب برندینگ‌اند

هدایت الله خادمی در خصوص دلایل موافقت با طرح حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت گفت: این سامانه با گذشت نزدیک به یک دهه از راه اندازی با ایجاد شفافیت در فرآیند سوخت‌رسانی در طی این سال‌ها توانسته است یکی از فساد خیزترین بخش‌های اقتصاد کشور یعنی بخش سوخت را مدیریت و کنترل کند.

دستاوردهای سامانه هوشمند کارت سوخت

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای سامانه هوشمند کارت سوخت گفت: نخستین دستاورد مهم جلوگیری از قاچاق سازمان یافته سوخت در سطح کشور بوده است. دستاورد مهم دوم مدیریت افزایش مصرف بنزین و در نتیجه آن کاهش  واردات بنزین به کشور بوده است.

خادمی اضافه کرد: سامانه پر دستاورد و با مزیت کارت سوخت توانست میزان افزایش مصرف غیر واقعی را کنترل کند؛ چنانکه اگر این سامانه نبود اکنون باید روزانه 90 میلیون لیتر سوخت وارد کشور می‌کردیم این در صورتی است که در حال حاضر روزانه 9 میلیون لیتر واردات بنزین ثبت شده است.

این نماینده مجلس سومین دستاورد مهم سامانه هوشمند کارت سوخت را اینگونه برشمرد: دو نرخی بودن نرخ بنزین و سامانه هوشمند کارت سوخت توانستند توامان شرایطی را فراهم آورند که بتوانیم از بحران اویل دهه هشتاد با همه سختی‌ها عبور کنیم و در ادامه و پس از سال‌های اجرای این سامانه، با توجه به افزایش سالیانه خودروها مصرف سوخت کشور افزایش پیدا نکند.

نماینده مردم ایذه و باغملک درمجلس شورای اسلامی چهارمین دستاورد مهم سامانه هوشمند کارت سوخت را ایجاد اطلاعات روزآمد مصرف سوخت خودروها برای سازمان‌ها جهت تحلیل داده‌ها و نظارت مستمر دانست.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: اکنون این ادعا می‌ِشود که قیمت عرضه بنزین به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شده است و دیگر استفاده از سامانه کارت سوخت توجیه عقلی و اقتصادی ندارد.

خادمی توضیح داد: در پاسخ به این ادعای سطحی باید گفت در حال حاضر به دلیل پایین بودن قیمت نفت، به تبع آن قیمت فوب خلیج کاهش قیمت داشته است و درنتیجه قیمت عرضه سوخت در کشور کاهش پیدا کرده است اما اگر بنا به هر دلیلی با افزایش قیمت نفت مواجه شدیم که در پی آن نیز قیمت فوب نیز افزایش خواهد یافت، مخالفان حفظ کارت سوخت پاسخ دهند چه باید کرد؟

وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت مجبور خواهد شد سوبسید و یارانه به بنزین اختصاص دهد و دقیقا مانند قبل از راه اندازی سامانه هوشمند کارت سوخت که ناراضایتی از نحوه توزیع یارانه پیش خواهد آمد که چرا پر مصرف‌ها بیشتر از این یارانه‌ها استفاده می‌کنند؟ اما چون زیر ساخت‌های سامانه هوشمند کارت سوخت به صورت تدریجی برچیده شده است دیگر امکان شناسایی پر مصرف‌ها و کم‌مصرف‌ها را نخواهیم داشت.

این نماینده مجلس بیان کرد: سوال دیگری که مخالفان ماندن سامانه هوشمند کارت سوخت باید به آن جواب دهند این است که اختلاف بین قیمت عرضه سوخت در کشور با کشورهای همسایه را که حاشیه سود مناسبی برای قاچاقچیان ایجاد می‌کند چگونه باید نظارت کرد؟

قاچاقچیان و واردکنندگان دو گروهی که از نبود کارت سوخت منتفع می‌شوند

خادمی با بیان اینکه از حذف سامانه هوشمند سوخت دو گروه سود خواهند برد یکی قاچاقچیان و دیگری وارد کنندگان بنزین، گفت: نباید به سمت برچیدن زیر ساخت‌های سامانه‌ای که دولت‌ها سالها کار کارشناسی بر روی آن انجام داده‌اند،برویم.

«برندینگ» معضل جدید و حاد نفتی

مرادی با بیان اینکه در حال حاضر مسئله حاد دیگری موجب نگرانی شده است موضوع برندینگ است، توضیح داد: براساس طرح برندینگ قرار است جایگاه داران سوخت زیر سلطه تعدادی واسطه و دلال که هیچ تخصصی ندارند، قرار گیرند.

وی ادامه داد: تعدادی از بازنشسته‌های شرکت پخش و پالایش فرآوردهای نفتی با تاسیس شرکت‌های کاغذی در صدد شکل دهی حلقه‌ای واسط بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و جایگاه داران تحت عنوان جذاب برندینگ‌اند و باید یادآوری کرد که شرکت‌های صفر کیلومتری ایجا شده توسط آنها امکان دادن هیچ نوع خدماتی نیز ندارند.

افزایش بحران امنیتی پیامد اجرای طرح «برندینک»

وی با تاکید بر اینکه بنزین کالای استراتژیک است، خاطر نشان کرد: این طرح علاوه به خطر انداختن وضعیت جایگاه داران سوخت، امکان ایجاد مشکل امنیتی را افزایش خواهد داد؛ به عبارتی تعطیلی جایگاه‌های سوخت حتی در یک شهر کوچک امکان بروز پیامدهای امنیتی را در پی خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم  با بیان اینکه وزارت نفت واژه‌ای را اقتباس کرده تحت عنوان برندینگ یعنی اینکه شرکت پخش و پالایش نفت تصمیم گرفته است به جای آنکه با همه جایگاه‌داران سراسرکشور به طور مستقیم سر و کار داشته باشد، با ایجاد ساز و کار برندینگ ارتباط با شرکت‌هایی به عنوان پیمانکار را در طرح برندینگ در الویت قرار داده دهد تا آن شرکت‌ها به طور مستقیم با جایگاه‌داران در ارتباط باشند.

این نماینده مجلس گفت: وزارت نفت مدعی است که این شرکت‌های برندینگ را  با دادن مجوز به آنان قرار است، ارتقا دهد تا به عنوان یک برند در حوزه نفت و انرژی مطرح شوند.

شرکت کاغذی برندینگ بدون سرمایه صاحب جایگاه‌های سوخت خواهند شد

وی تاکید کرد: برندینگ در هر حوزه‌ای به ویژه در حوزه انرژی نیازمند سابقه‌ای طولانی است نه اینکه برخی بازنشسته‌های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با ایجاد شرکت های کاغذی بخواهند اختیارات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را در اختیار بگیرند و بدون ارائه خدمات کسب سودهای هنگفت نفتی را برای خود محقق کنند.

وی اضافه کرد: با اجرا شدن این طرح شرکت‌های برندینگ بدون سرمایه‌گذاری عملا صاحب جایگاه داران مردم خواهند شد و حاکمیت صاحبان جایگاه داران با اجرای این طرح تغییرخواهدکرد.

عضو کمیسیون انرژی در پایان گفت: شرکت‌های برندینگ در تعاریف بین المللی یعنی اینکه آن شرکت دارای پالایشگاه باشد تا بتواند سوخت تولیدکند در ادامه سوخت تولید پالایشگاه خود را در جایگاه شرکت عرضه کند تا به مصرف کننده نهایی بفروشد؛ با این تعریف درست هر پالایشگاهی قیمت‌های متغیر و کیفیت‌های متفاوتی را روانه جایگاه سوخت خواهد کرد تا مردم حق انتخاب در نوع سوخت مصرفی خود داشته باشند.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۲:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد