دومین نمایشگاه بین المللی طلاوجواهر زیر سایه بی‌مهری مسئولان کیش

دومین نمایشگاه بین المللی طلاوجواهر زیر سایه بی‌مهری مسئولان کیش
سلیمان مددپور مدیرعامل شرکت تولید و صادرات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی میهن گفت: اطلاع رسانی برای برپایی دومین نمایشگاه طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی از سوی مسئولان منطقه آزاد کیش کمرنگ بوده است.

سلیمان مددپور مدیرعامل شرکت تولید و صادرات طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی میهن با بیان اینکه اطلاع رسانی برای برپایی دومین نمایشگاه طلا، جواهر، نقره و سنگهای قیمتی از سوی مسئولان منطقه آزاد کیش کمرنگ بوده است گفت: اگر اطلاع رسانی برای برپایی یک چنین نمایشگاه هایی به صورت بین المللی صورت می گرفت قطعا تجار و فعالان این بخش از این نمایشگاه بازدید بیشتری می کردند و به دنبال آن نه تنها بحث گردشگری برای جزیره کیش، پویاتر می گردید بلکه ارز قابل توجهی در سالی که مزین به سال «اقتصاد مقاومتی» است وارد کشور می شد، موضوعی که به دلیل بی مهری مسئولان منطقه آزاد کیش، محقق نشد.

دومین نمایشگاه بین المللی طلاوجواهر، نقره وسنگهای قیمتی ایران در حالی به آخرین روز خود نزدیک می شود که بخش دولتی حمایت چندانی از آن نکرده است؛ اهمیت حمایت دولت از یک چنین نمایشگاه هایی تا به آنجاست که می تواند علاوه بر اشتغال زایی، برای دولت درآمدزایی هم داشته باشد که نتیجه ای بجز شکوفایی اقتصادی را برای ایران اسلامی ندارد؛ عباداله محمد ولی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا و جواهر و سنگ‌های قمیتی با اشاره به اهمیت این صنعت در بحث اقتصاد مقاومتی و غیر نفتی افزود: طلا و جواهر صنعتی است که بیش از 7 هزار سال در کشورمان قدمت دارد اما همیشه تمام نگاه ها متوجه نفت بوده و در تعریف بودجه نیز اقتصاد کشور بر این اساس برنامه ریزی می شود.

وی با گلایه از بی مهری مسئولان دولتی در برگزاری و حضور در یک چنین نمایشگاهی اظهار کرد: ما از دیگر صنایع غافل شده ایم و این می تواند یکی از دلایلی باشد که مسئولان در مراسم افتتاح نمایشگاه طلا و جواهر و دیگر نمایشگاه هایی از این دست حضور بسیار کمرنگی دارد.

محمدولی ادامه داد: دولت اگر به درستی از ظرفیتهای واقعی این صنعت در ارزآوری و اشتغال زایی آگاه شود برای حضور و حمایت از این صنعت منتظر دعوت نامه نمی ماند بلکه خود برای برپایی یک چنین نمایشگاه هایی آستین همت را بالا می زند و به کمک بخش خصوصی می آید.

وی با اشاره به اینکه گردش اقتصادی طلا و جواهر و ایجاد ارزش افزوده این محصول بسیار بالاست، تصریح کرد: صنعت طلا و جواهر با ایجاد ارزش افزوده بالا برای نظام و دولت علاوه بر اشتغال زایی برای حداقل 500 هزار نفر در کشور، هزینه ای را متوجه دولت نمی کند، این درحالیست که ایجاد یک شغل برای دولت 180 تا 300 میلیون تومان هزینه دارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به گردش اقتصادی این صنعت خاطرنشان کرد: گردش اقتصادی طلا در دنیا بالغ بر یک هزار و چهارصد میلیارد دلار است که اگر بتوانیم حتی یک درصد از این میزان را سهم خود کنیم چهارده میلیارد دلار صادرات و واردات در این بخش خواهیم داشت.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه در سه سال گذشته هیچ گونه صادراتی در حوزه طلا و جواهر نداشته ایم گفت: از سال 92 در این حوزه صادراتی صورت نگرفته و علت اصلی آن نیز اجرای روش های مالیات بر ارزش افزوده است.

سلیمان مددپور یکی از غرفه داران این نمایشگاه با اشاره به استقبال بازدیدکنندگان گفت: این نمایشگاه بدون حمایتهای دولتی و تنها با اتکا بر توان بخش خصوصی برگزار شده است، استقبال مخاطبین از این نمایشگاه خوب بود اما با توجه به اینکه این نمایشگاه در منطقه آزاد برپا شده انتظار داشتیم که از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بازدیدکنندگان و تجار بزرگ حضور جدی در این نمایشگاه داشته باشند که متاسفانه این امر محقق نشده است.

مدیرعامل شرکت صادرات و واردات طلاجواهر نقره و سنگهای قیمتی میهن با اشاره به دلیل استقبال کم توریستهای خارجی از این نمایشگاه تاکید کرد: جزیره کیش به دلیل موقعیت استراتژیک خاص خود به آسانی می تواند به بازار بین المللی طلا و جواهر در منطقه تبدیل شود، بازار دبی را فتح کند و تجار بزرگ این صنعت را از گوشه و کنار جهان به سوی خود جذب کند تا علاوه بر جذب گردشگران خارجی، به اقتصاد غیرنفتی و ارزآوری  میهن اسلامیمان کمک شایان توجهی نماید، موضوعی که از سوی مدیران این جزیره مقفول مانده و فشار آن مسقیمان متوجه بخش خصوصی است.

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: اطلاع رسانی در سطح بین المللی یکی از اقداماتی است که مسئولان منطقه کیش می توانستند با احتمام به آن، تجار بزرگ را به این منطقه هدایت کنند، به نظر می رسد جذب سرمایه گذاران خارجی یکی از تکالیف مناطق آزاد است که متاسفانه ازسوی مسئولان منطقه آزاد کیش مقفول مانده و گویی همه چیز به دست قضا و قدر سپرده شده است.

این استادکار یادآور شد: برپایی یک چنین نمایشگاه هایی اصول و ضوابط خاص خود را دارند که قطعا با همدلی بیشتر مسئولان مناطق آزاد کیش با بخش خصوصی این امر می تواند برای سال آینده محقق شود.

 گفتنی است براساس آمار، ‌ایران از حیث مصرف طلا و جواهر درمیان پنج کشور اول جهان قرار دارد، اما با این حال به دلیل اطلاع رسانی کم در این حوزه، نقش چندانی در تجارت پر سود یک هزار میلیارد دلاری صنعت طلا و جواهر دنیا ندارد.

دومین نمایشگاه طلا، جواهر و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کیش از 18 تا 21 آذر با حضور80 شرکت داخلی وخارجی در محل نمایشگاه های بین المللی کیش از ساعت 17 تا 22 آماده بازدید علاقمندان به صنعت طلا و جواهر است.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین
  ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۸:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد