طلا و سكه معافيت‌ مالياتي ندارند

طلا و سكه معافيت‌ مالياتي ندارند
سخنگوي اقتصادي دولت با تاكيد بر اخذ ماليات بر ارزش افزوده سكه در مورد نظر كارشناسي وزارت اقتصاد درباره افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي گفت: ميزان تاثير تغيير نرخ‌ها و انتقال پول به بازارهاي مختلف متفاوت است.
سخنگوي اقتصادي دولت با تاكيد بر اخذ ماليات بر ارزش افزوده سكه در مورد نظر كارشناسي وزارت اقتصاد درباره افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي گفت: ميزان تاثير تغيير نرخ‌ها و انتقال پول به بازارهاي مختلف متفاوت است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدشمس‌الدين حسيني در حاشيه همايش چهلمين سالگرد تاسيس بيمه مركزي اظهار كرد:‌ دشمنان با القاي فضاي ياس و ناتواني سعي داشتند تا فعاليت‌هاي اقتصادي كشور را هدف بگيرند كه خوشبختانه با هوشياري فعالان اقتصادي و با همت مضاعف و كار مضاعف ناكام گذاشته شد.
وي گفت:‌ در سال گذشته كشور 70 ميليارد دلار واردات و 32 ميليارد دلار صادرات غير نفتي و 70 ميليارد دلار صادرات نفت داشته است و يكي از صنايعي كه با موفقيت از تحريم‌ها بيرون آمد صنعت بيمه بود كه با رشد 25 درصدي به لحاظ كميت و توسعه فعاليت‌هاي بيمه‌اي و بيمه‌هاي اتكايي از لحاظ كيفيت همراه بود.
وي گفت: در قانون برنامه پنجم فضاي پرنشاطي براي صنعت بيمه فراهم شده است و بسياري از احكام در راستاي رقابتي كردن فضاي صنعت بيمه است از جمله اجباري نبودن انعقاد قرارداد شركت‌هاي دولتي با بيمه ايران.
حسيني درباره تعيين نرخ ديه پس از توقف اجراي ديه 90 ميليون توماني گفت: دولت و شوراي عالي بيمه درخواستي از رييس محترم قوه قضاييه داشتند كه ايشان هم با دستور خودشان فعلا اين موضوع را به تعويق انداختند. موضوع ديه بايد از جنجال و مجادله خارج شود و با حفظ منافع كشور و مردم يك تصميم پخته گرفته شود.
سخنگوي اقتصادي دولت درباره تزريق ارز از سوي بانك مركزي در هفته گذشته به بازار گفت: بانك مركزي موفق شد 50 درصد شكاف بين بازار آزاد و نرخ مرجع را از بين ببرد و اين سياست همچنان ادامه دارد.
وي با تاكيد بر بازبيني نرخ مرجع حركت قيمت‌ها را به سمت كاهش دانست.
حسيني بار ديگر با تاكيد بر اين‌كه طلا و سكه جزو معافيت‌هاي قانون ماليات بر ارزش افزوده نيستند، گفت: صراحت قانوني درباره اين وجود دارد اما با تشكيك بانك مركزي درخواست نظر و تفسير به معاونت حقوقي رياست جمهوري رفت كه اين معاونت صراحت قانوني در مورد اخذ ماليات بر ارزش افزوده را از سكه تاييد كرد.
وي درباره دليل مخالفت شوراي پول و اعتبار با افزايش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي گفت:‌ در شوراي پول و اعتبار بحث‌هاي كارشناسي جريان دارد و هر عضو داراي يك راي است. اعضاي شورا قسم خورده‌اند كه اخبار شورا را به بيرون ندهند و اگر نياز به توضيحات اضافي باشد سخنگوي شوراي پول واعتبار يعني رييس بانك مركزي اين توضيحات را ارائه مي‌كند.
وي گفت: به عنوان سخنگوي اقتصادي دولت مادامي كه بندي از بسته سياستي ـ نظارتي تغيير نكرده تاكيد مي‌كنم كه بانك‌ها پايبند به احكام بسته باشند.
سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به اين كه آيا اين نظر را قبول داريد كه با كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي نقدينگي از بانك‌ها به سمت بازارهايي مثل سكه و ارز سرازير شده؟‌ پاسخ داد:‌ قطعا بازارها با هم مرتبط‌ند و نرخ‌هاي سود در اين موضوع تاثيرگذارند اما بايد به اندازه تغيير نرخ‌ها و اندازه‌ نقل و انتقالات وجوه از بازار بانكي به ديگر بازارها توجه كرد.
وي درباره محورهاي طرح تحول بانكي گفت: جلسات نهايي كردن طرح تحول بانكي سرعت يافته است و بخش‌هاي عملياتي مثل توسعه بانك‌داري الكترونيك به سرانجام رسيده است و تصميم‌گيري در مورد مواردي مثل اجراي كامل بانك‌داري اسلامي و بدون ربا هم مورد توجه قرار گرفته است.
وزير اقتصاد درباره‌ اوضاع اقتصادي بين‌المللي گفت:‌ بحران سال 2007 بزرگترين اقتصادي پس از بحران مالي 1929 بود و دولت‌ها را به اين موضوع واداشت تا سريع‌تر وارد عمل شوند و هنوز هم راهكارهايي مثل تزريق منابع مالي ادامه دارد. آن چيزي كه در ماه‌هاي اخير اقتصاد جهاني را تهديد مي‌كند چند نوع ريسك از جمله اتفاقات خاورميانه است كه پايداري عرضه انرژي را دچار اشكال كرده است.
وي گفت: رفتارهاي نابخردانه كشورهاي صنعتي مثل فشار بر ونزوئلا مانع از آن شده كه عقل اقتصادي را به كار گيرند و به همين دليل بعضي كشورهاي حوزه يورو دچار مشكل شده‌اند.
وي افزود: جهان با ريسك كندي رشد اقتصادي و نگراني‌هاي تورمي مواجه است اما اقتصاد ايران به دليل ويژگي‌هاي اقتصادي خاص كه دارد كمتر تحت تاثير اين تلاطم‌ها قرار مي گيرد و در سه سال گذشته كه شاخص بورس‌ها به نصف كاهش يافت بورس تهران در مقايسه با ابتداي سال 89 دو برابر شده است و اين واقعيت‌ها در گزارش‌هاي اقتصادي كه از سوي نهادهاي بين المللي منتشر مي‌شود منعكس شده است.
وي تاكيد كرد:‌ يكي از عواملي كه مي‌تواند اين پيام مثبت را به جامعه القا كند نمايندگان رسانه‌ها هستند كه من بعضا مي‌بينم فعاليتشان در اين زمينه كم است. 
منبع خبر: ايسنا
  ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱:۳۹:۳۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد