تولید ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تا پایان سال

تولید ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تا پایان سال
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی از تولید ۵۴۰ الی ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۵ خبر داد.

محمد مشکین‌فام در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت نوزدهمین سالگرد تاسیس شرکت نفت و گاز پارس تشکیل شد، با بیان این‌که شرکت نفت و گاز پارس از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت محسوب می‌شود، افزود: این شرکت در اول دی‌ماه سال ۱۳۷۰ تشکیل شد و مسوول توسعه میادین پارس جنوبی، پارس شمالی، گلشن و فردوسی و فرزاد است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که تا پایان سال ۱۳۹۵، ۵۴۰ تا ۵۵۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می‌شود، ادامه داد: تولید گاز از پارس جنوبی امروز به ۵۰۰ میلیون مترمکعب رسید و تا دو روز آینده به ۵۱۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید. همچنین تا پایان سال ۱۳۹۵ میزان تولید میعانات گازی از ۶۰۰ هزار بشکه به ۶۸۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وی با بیان این که عملیات توسعه پارس جنوبی رو به اتمام است، افزود: پارس شمالی و گلشن و فردوسی هنوز در اولویت وزارت نفت نیستند. قرارداد توسعه میدان فرزاد B نیز به زودی امضاء می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به میزان تولید گاز در میدان پارس جنوبی در سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: میزان تولید گاز از میدان پارس جنوبی در سال ۱۳۹۲، ۲۸۵ میلیون مترمکعب بود که این میزان در حال حاضر به ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و با به مدار آمدن ترین ۲ فاز ۲۱ تا دو هفته دیگر میزان تولید گاز این میدان به ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا می‌کند.

مشکین‌فام با تاکید بر این‌که ۶۶ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین می‌شود، تصریح کرد: ما در سال ۱۳۹۵ رکورد تولید گاز در کشور را داریم. بودجه کل مصوب توسعه میدان پارس جنوبی با احتساب فاز ۱۱، ۹۱ میلیارد دلار است که ۳۰۷ میلیارد دلار تاکنون در پروژه‌های خاتمه یافته سرمایه‌گذاری شده، ۶۰ میلیارد دلار متعلق به بودجه پروژه‌های در حال اجرا، ۳۹ میلیارد دلار بودجه مصرف‌ شده و ۲۱ میلیارد دلار بودجه باقی‌مانده تا تکمیل پروژه‌ها است.

وی در مورد ارزش سالانه محصولات تولیدی، توضیح داد: در مجموع تا پایان سال ۱۳۹۴، ۸۷۹ میلیارد مترمکعب گاز تولید شده است و میزان تولید عایدات ۳۷۸ میلیارد دلار بوده است. چهار برابر مبلغی که سرمایه‌گذاری شده عایدات به کشور داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در ادامه در مورد کل مساحت میدان پارس جنوبی، اظهار کرد که کل مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع بوده که ۳۷۰۰ کیلومترمربع آن سهم ایران است. این میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب ذخیره گاز و ۱۸ میلیارد بشکه ذخیره میعانات گازی دارد و هشت درصد ذخائر گاز دنیا را تشکیل می‌دهد. حجم گاز درجای میدان پارس شمالی ۱.۶، میدان گلشن ۰.۶۴ درصد، میدان فردوسی ۰.۲۵، میدان فرزاد A – ۰.۳ و میدان فرزاد B – ۰.۳۵ است.

مشکین‌فام با تاکید بر این‌که طرح توسعه پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ اواخر سال ۱۳۹۶ تکمیل می‌شود، تصریح کرد: ارزش روزانه محصولات تولیدی ۲۷۲ میلیون دلار در روز و ۹۰ میلیارد دلار در سال با احتساب ۲۵ سنت برای قیمت هر مترمکعب گاز ۵۰ دلار برای قیمت میعانات گازی خواهد بود.  

وی در ادامه با اشاره به پالایشگاه‌های متعلق به شرکت نفت و گاز پارس، گفت: در مجموع ۱۳ پالایشگاه خواهیم داشت که مساحت این ۱۳ پالایشگاه حدود ۱۶ کیلومتر است. هشت پالایشگاه در سایت یک و پنج پالایشگاه در سایت دو داریم.

مشکین‌فام بیان کرد: تا پایان سال ۱۳۹۵، شش میلیون تن اتان در سال، ۳۸۰۰ تن گوگرد در روز، ۶.۶ تن LPG در سال تولید خواهیم داشت و پس از اتمام پروژه پارس جنوبی یک میلیون بشکه در روز میعانات گازی از پارس جنوبی تولید خواهد شد و میزان تولید اتان ۹ میلیون تن در سال، میزان تولید LPG، ۱۰ میلیون تن در سال و میزان تولید گوگرد حدود ۵۰۰۰ تن در روز خواهد بود.

وی با بیان این‌که فاز ۱۹ پارس جنوبی اخیرا وارد مدار شده است، افزود: در حال حاضر از این فاز ۴۲ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود و تنها یک سکو باقی‌مانده تا این فاز تا پایان سال به‌طور کلی وارد مدار شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با بیان این‌که هر طرح شرکت نفت و گاز پارس چهار مرحله دارد، توضیح داد: مرحله اول حفاری، مرحله دوم خط لوله‌ای دریا، مرحله سوم پالایشگاه و مرحله چهارم جکت در سکو است.

افتتاح فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در اسفندماه

مشکین‌فام در ادامه در مورد فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، بیان کرد: این فازها به طور کامل در مدار قرار گرفته است و تنها یکسری مسائل جزیی آن مانند گوگردسازی باقی‌مانده که برطرف می‌شود و از آنجایی که وزارت نفت تاکید کرده که طرحی به طور کامل تکمیل نشده افتتاح نشود این فازها هنوز افتتاح نشده است و احتمالا فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی در اسفندماه افتتاح شود.

وی همچنین در مورد فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی، توضیح داد که فازهایی که در سایت دو قرار داشت باید به LNG تبدیل می‌شد که این موضوع به دلیل تحریم‌ها و خروج شرکت‌های بین‌المللی از کشور در زمان تحریم محقق نشد و قرار شد در مورد این فازها روی تولید گاز برای شبکه متمرکز شویم و تولید این فازها به جای LNG به گاز برای شبکه تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی، ادامه داد: وضعیت فازهای ۱۳ و ۱۴ مانند فازهای ۱۵ و ۱۶ است. تولید همه پالایشگاه‌ها در پارس جنوبی به جز فازهای شش، هفت، ۱۸ و ۱۲ که تولید آنها سه میلیارد فوت مترمکعب و فاز یک که تولید آن یک میلیارد فوت مترمکعب است، دو میلیارد فوت مترمکعبی خواهد بود.

مشکین‌فام با تاکید بر این‌که وضعیت فاز ۱۴ پارس جنوبی متفاوت است، اظهار کرد: در زمان توسعه این فاز شرایط سختی داشتیم و شرکت ملی نفت با مشکل مالی مواجه بود به همین دلیل پروژه‌های خود را در فازهایی که به تولید زودهنگام می‌رسیدند متمرکز کرد که این یک راه‌حل خوبی در آن زمان بود.

ارائه مشاوره توسط یک شرکت فرانسوی برای مقابله با افت فشار

وی در ادامه با اشاره به افت فشار در پارس جنوبی، گفت: افت فشار یک مساله‌ی طبیعی است و در حال حاضر یک مشاوره بین‌المللی از کشور فرانسه که قبلا هم در پارس جنوبی فعالیت داشته در این زمینه با ما فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با تاکید بر این‌که شرکت مذکور توتال نیست، تصریح کرد: توتال یک پیمانکار عمومی بوده که پروژه را می‌گیرد و اداره می‌کند در حالی که افت فشار یک مساله تخصصی است و نیاز به مشاوره تخصصی دارد. ما این موضوع را با دقت دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم از آن طراحی مفهومی به دست بیاوریم و پس از آنکه طراحی آن انجام شد، طراحی پایه و پس از طراحی پایه، طراحی پایه پیشرفته انجام می‌شود سپس پیمانکار تعیین کرده و سکوی تقویت فشار را می‌سازیم.

منبع خبر: ایسنا
  ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰:۷ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد