پارسال ۳۰ درصد از منابع درآمدی از فروش نفت حاصل شد

پارسال ۳۰ درصد از منابع درآمدی از فروش نفت حاصل شد
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پارسال ۳۰ درصد منابع درآمدی از محل فروش نفت حاصل شد که باید به سمتی حرکت کنیم که این مقدار روز به روز کاهش پیدا کند، گفت: اگر دامنه فعالیت‌های صادراتی خود را به عراق و افغانستان محدود کنیم از قافله تجارت بین‌المللی عقب خواهیم ماند.

محمدرضا مودودی در همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر استان ایلام در سال ۱۳۹۴ با اشاره به اینکه باید سبد صادرات ۱۰ سال آینده را روشن کنیم، اظهار کرد: با توجه به وجود ذخائر عظیم انرژی در ایران در طول سال‌های گذشته تمرکز بر صادرات نفتی قرار گرفته بود به طوری که سال ۱۳۵۴ حدود ۹۰ درصد درآمد کشور را صادرات مشتقات نفتی تشکیل می‌داد.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه دنیا به سمتی می‌رود که انقباض اقتصادی، ضرورت صادرات را اجتناب ناپذیر می‌کند، افزود: صادرات در دنیای امروز روز به روز پیچیده‌تر شده و کسانی می‌توانند در این عرصه حضور داشته باشند که توان رقابت را داشته و بتوانند محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان توسعه تجارت، مدعی‌العموم تجارت خارجی هستیم، اضافه کرد: شعار امسال سازمان توسعه تجارت ایران با عنوان «تجارت کهن، بازار مدرن» نامگذاری شده که نشان دهنده قدمت و تاریخچه طولانی ایرانی‌ها در زمینه مبادلات تجاری و بازرگانی است ولی هم‌پا با این قدمت از نظر کیفیت رشد پیدا نکرده‌ایم.

مودودی عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال ۱۳۹۴ تنها ۳۰ درصد منابع درآمدی از محل فروش نفت حاصل شد که باید به سمتی حرکت کنیم که این مقدار روز به روز کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه زمانی بازار هدف محصولات صادراتی ایران تنها مختص به کشورهای عراق و افغانستان بود، تصریح کرد: اگر تنها دامنه فعالیت خود را به این کشورها محدود کنیم از قافله تجارت بین‌المللی عقب خواهیم افتاد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با توجه به اینکه این کشورها به سمت ثبات و امنیت پیش می‌روند باید تلاش کنیم برای صادرات محصولات خود بازارهای جدید را بدست بیاوریم.

مودودی با تاکید بر اینکه در استان ایلام باید برند خود را شتاخته و آن را تبلیغ کند، تاکید کرد: باید ظرفیت‌های هر استان شناسایی و پرورش داده شود تا بتوانیم از این استعدادها برای توسعه تجارت خارجی بهره‌برداری کنیم.

منبع خبر: ایسنا
  ۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۳:۵۴ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد