افت قیمت طلا در گام آخر؟

افت قیمت طلا در گام آخر؟
هفته گذشته که اولین هفته کاری پس از انتشار آخرین بیانیه سیاست پولی فدرال‌رزرو در سال میلادی و آخرین هفته کامل سال بود، اونس طلا 2 دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 1133 دلار رسید.

برآیند آخرین نظرسنجی هفتگی «کیتکو» در سال 2016 نشان می‌دهد که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد «کاهشی» با اندکی اختلاف، برنده تجمیع آرا هستند. هفته گذشته که اولین هفته کاری پس از انتشار آخرین بیانیه سیاست پولی فدرال‌رزرو در سال میلادی و آخرین هفته کامل سال بود، اونس طلا 2 دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 1133 دلار رسید. حالا در مورد هفته نیمه‌تعطیلی که آخرین ساعات کاری سال را ثبت خواهد کرد، نظرها نزدیک است، گرچه تعداد کسانی که گمان می‌کنند بهای فلز زرد در آخرین روزهای 2016 کاهش خواهد یافت، کمی بیشتر است.

نظرسنجی‌های دوقلو

در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از تحلیلگران، 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 6 نفر معادل 35 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 7 نفر معادل 41 درصد کارشناسان، کاهش قیمت طلا را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. 4 تحلیلگر معادل 24 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 402 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 139 نفر معادل 35 درصد، افزایش و 186 نفر معادل 46 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 77 نفر معادل 19 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل‌های افزایشی

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در «لاساله فیوچرز گروپ» می‌گوید: «ممکن است در پایان سال شاهد پایان موقعیت فروش برخی از معامله‌گران باشیم.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» هم «جهشی 15 تا 20 دلاری» را برای آخرین هفته سال 2016 پیش‌بینی می‌کند. او می‌گوید: «شباهت هفته پایانی سال 2016 با هفته پایانی سال 2015 زیاد است. در هر دو مورد، طلا به کف قیمتی رسیده و در حالی وارد سال جدید می‌شویم که انتظارات زیاد و تغییرات سیاستی خوش بینانه در مورد رشد اقتصادی وجود دارد، اما جریانی از عدم‌قطعیت درباره دولت جدید ایالات متحده هم وجود دارد. طلا ممکن است برای ثبات روند پس از رسیدن به کف، به چند هفته دیگر نیاز داشته باشد، اما من تعجب نخواهم کرد اگر روند ابتدای سال 2016 در ابتدای سال 2017 تکرار شود.» طلا در نیمه اول سال‌جاری میلادی، رشدی بسیار قابل ملاحظه را برای خود ثبت کرد.آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» جهشی را در چشم‌انداز می‌بیند، اما نه فعلا! او می‌گوید: «روند هفته جدید احتمالا در ادامه روند فعلی کم نوسان یا کاهشی خواهد بود، اما وقتی حرف فدرال‌رزرو از عملش بیشتر است و بحران یورو با مذاکرات «برگزیت»، انتخابات فرانسه، دولت جدید ایتالیا و بحران مهاجرت ادامه دارد، ما در مورد طلا افزایشی خواهیم ماند. هم اینها برای طلایی که با فروش بیش از اندازه روبه‌رو بوده، خوب است.

تحلیل‌های کاهشی و خنثی

آدام باتن، کارشناس «فارکس لایو» انتظار کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را دارد و پیش‌بینی می‌کند: «طلا در آخر سال با فروش بیشتری مواجه خواهد شد و بعد تحت تاثیر اثر ژانویه رشد خواهد کرد. جیم وایکوف، تحلیلگر ارشد فنی کیتکو می‌گوید: «نمودارهای فنی، فعلا به شدت کاهشی مانده‌اند.» ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» می‌گوید: «خوش بینم که طلا قوت خود را در سال پیش‌رو بازیابد و در بازه 1125 تا 1320 دلار نوسان کند، با این حال، بقیه دسامبر ممکن است درد بیشتری برای فلز زرد به همراه داشته باشد.» البته او اشاره می‌کند که اونسی با قیمت 1115 دلار ممکن است تشویق‌کننده خرید باشد. از سوی دیگر، کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» انتظار روندی خنثی را در هفته آرام پیش‌رو دارد. او اشاره می‌کند که در روزهای پیش‌رو، بیشتر داده‌های اقتصادی مربوط به ژاپن خواهد بود و از این رو اونس طلا بیشتر با ین هماهنگ خواهد بود. کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرزاند آپشنز» هم با اشاره به نبود داده‌های جدید می‌گوید که خنثی است: «من کسی را نمی‌بینم که در آستانه سال نو، قدم بزرگی در بازار بردارد.»

هفته کم خبر

امروز دوشنبه، بازارهای عمده جهان تعطیل خواهند بود و تا روز جمعه نیز تعطیلی‌های دیگری در کار خواهد بود؛ اما در همین هفته نیمه‌تعطیل نیز داده‌هایی منتشر خواهد شد که مهم‌ترین آن، سخنرانی رئیس بانک مرکزی ژاپن در صبح امروز است. داده‌هایی که بتوانند بازار را زیر و رو کنند، این هفته منتشر نخواهند شد. تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه 20 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی اف‌ایکس استریت، تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1122 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1100 دلار کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1142 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1156 دلار افزایش می‌یابد. بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر تحولات قیمت طلا در هفته پیش‌رو هستند تا درخصوص سرمایه‌گذاری در بازار تصمیم‌گیری کنند. با نزدیک شدن به تعطیلات سال جدید میلادی و ایام کریسمس میزان مبادلات در بازارهای بین‌المللی با افت زیادی روبه‌رو خواهد شد و سرمایه‌گذاران منتظر آخرین تغییر و تحولات در بازارهای جهانی در هفته آخر 2016 میلادی هستند.

با شروع سال جدید، احتمالا تمرکزها دوباره بر سیاست پولی آمریکا جلب خواهد شد. تازه‌ترین بررسی بلومبرگ از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا تا ژوئن 2017 میلادی به بیش از 74 درصد رسیده است. فدرال‌رزرو آمریکا در آخرین نشست خود در سال 2016 میلادی نرخ بهره را 25/ 0 درصد افزایش داد و اعلام کرد که احتمال دارد طی سال آینده 3 بار نرخ بهره را افزایش دهد. تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی در بررسی بلومبرگ اعلام کرده‌اند که سیاست‌های مالی و اقتصادی ترامپ احتمالا موجب افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو خواهد شد. ترامپ وعده داده است که در 10 سال آینده هزار میلیارد دلار در پروژه‌های زیرساختی اقتصاد آمریکا سرمایه‌گذاری کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۱:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد