مسير معكوس سكه و قيمت جهاني طلا

مسير معكوس سكه و قيمت جهاني طلا
بهاي جهاني طلا بر خلاف انتظار، تاثير مثبتي از توفان آيرين به خود نديد و در مقابل با افزايش شاخص‌ها در بورس‌هاي بزرگ دنيا، قيمت آن 10دلار زير قيمت بسته شده پايان معاملات هفتگي، در سطح 1820 دلار باز شد.
به گزارش سایت زر، به نقل از دنیای اقتصاد : بهاي جهاني طلا بر خلاف انتظار، تاثير مثبتي از توفان آيرين به خود نديد و در مقابل با افزايش شاخص‌ها در بورس‌هاي بزرگ دنيا، قيمت آن 10دلار زير قيمت بسته شده پايان معاملات هفتگي، در سطح 1820 دلار باز شد. با اين وجود در بازار داخلي اشتها براي افزايش قيمت سكه و طلا زياد است. قيمت سكه بهار آزادي ديروز 2000 تومان گران شد و احتمال مي‌رود در آستانه عيد فطر تقاضاي بيشتر موجب ناديده گرفته شدن نوسان قيمت‌هاي جهاني شود. مهمترين نشانه اين شرايط افزايش ارزش دلار آمريكا تا 1207 تومان است كه برخلاف افت ارزش آن در بازار‌هاي جهاني است.
بازار سكه داخلي
روز گذشته قيمت سكه بهار آزادي با 2000 تومان افزايش تا 556 هزار تومان بالا رفت. قيمت خريد عنوان شده براي آن نيز با 6 هزار تومان فاصله، 550 هزار تومان اعلام شد. قيمت سكه در يك هفته گذشته به شدت تحت تاثير قيمت جهاني طلا قرار گرفت و در بالاترين حد به 560 هزار تومان رسيد. با سرازير شدن قيمت جهاني طلا از ركورد 1913 دلاري، به نرخ 552 هزار تومان هم رسيد. البته اين وضعيت چندان پايدار نماند و با افزايش مجدد قيمت‌ها در بازار‌هاي جهاني سكه دوباره در مسير افزايش قرار گرفته است. بازار سكه روز يكشنبه با احتياط بيشتري قيمت‌ها را تعيين كرد. علت اصلي آن هم افزايش بيش از 15 هزار توماني قيمت سكه دولتي بود. در اين روز قيمت سكه بهار آزادي طرح جديد با 6000 تومان كاهش قيمت تا 554 هزار تومان پايين آمده بود. اما ديروز بازار با استدلال چشم‌انداز افزايشي قيمت‌هاي جهاني و افزايش تقاضاي مناسبتي آستانه عيد فطر و در حالي كه بانك مركزي قيمت سكه دولتي را افزايش نداده بود، قيمت سكه را 2 هزار تومان گران كرد و آن را به نرخ 556 هزار تومان رساند. بنا بر برخي اظهارات امكان افزايش قيمت سكه تا آخرين روز كاري اين هفته همچنان وجود دارد. افزايش قيمت سكه طرح قديم در اين شرايط نيز ثابت مي‌كند كه بازار داخلي در بالا بردن قيمت‌ها، تنها چشم به افزايش قيمت جهاني طلا ندارد و اقتضائات خاص خود را با قدرت ثابت به بازار تحميل مي‌كند. ديروز با وجود افت قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني، قيمت سكه طرح قديم نيز با 5 هزار تومان افزايش به 570 هزار تومان رسيد. در اين ميان افزايش قيمت دلار آمريكا برخلاف جهت بازار‌هاي جهاني را نيز نبايد از نظر دور داشت. در همين حال نيم سكه و ربع سكه، روز گذشته را بدون تغيير گذراندند. نيم سكه 272 هزار تومان و ربع سكه 140 هزار تومان فروخته شدند.
ثبات در قيمت سكه‌هاي دولتي
با توجه به كاهش قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني، روز گذشته قيمت سكه‌هاي دولتي تغييري نداشت. بانك مركزي قيمت سكه‌ها را در سطح قيمت‌هاي روز يكشنبه باقي گذاشت. سكه بهار آزادي 551 هزار و 200 تومان، نيم سكه 270 هزار و 400 تومان و ربع سكه 137 هزار و 280 تومان تعيين شد. با اين وضعيت فاصله قيمت سكه دولتي و سكه بازار به 5 هزار تومان رسيد. بانك مركزي مرتبا قيمت سكه دولتي را براي جلوگيري از سودجويي دلالان و همچنين جلوگيري از خروج سكه از كشور، همطراز قيمت سكه بازار تعيين مي‌كند. خريد سكه دولتي از شعب سكه فروش بانك ملي و فروش آن در بازار گاهي روزانه تا 125 هزارتومان سود را نصيب هر خريدار مي‌كند. اگر تعداد بيشتري از افراد در صف ايستاده براي يك دلال به طور روز مزدي كار كنند، دلالان گاهي روزانه تا دو ميليون تومان و حتي بيشتر نيز از فاصله قيمت سكه دولتي و بازار، سودجويي خواهند كرد. در شب‌هاي گذشته خبر از تشكيل صف خريد سكه از اذان مغرب تا صبح فردا نيز منتشر شده و گزارش‌هايي نيز در اين خصوص انتشار يافت. در گذشته نيز كارشناسان نسبت به خروج سكه از كشور و همچنين ورود آن به كشور در شرايط نبود تعادل قيمت بازار با بازار‌هاي جهاني هشدارهايي داده‌اند. از اين رو به نظر مي‌رسد بانك مركزي نيز تمايلي به فروش سكه به قيمتي پايين تر از قيمت بازار نداشته و حتي برخلاف اظهارات مسوولان مبني بر وجود سكه كافي، گاهي تحويل سكه به بانك‌ها عمدا با كندي معناداري صورت مي‌گيرد.
بازار ارز
قيمت ارزها در بازار روز گذشته به طور قابل توجهي افزايش يافت. در حالي كه نرخ برابري يورو در مقابل دلار آمريكا اين روز‌ها در بالاترين سطح ماه‌هاي اخير از 45/1 فراتر رفته است و دلار در موقعيت ضعيفي نسبت به ساير ارزهاي عمده جهان است، اما قيمت آن در بازار داخلي رو به افزايش است. در مورد قيمت دلار و يورو نيز انتظارات اعلام شده افزايش قيمت است.
ديروز دلارآمريكا با 7 تومان افزايش به 1207 تومان فروخته شد. اين در حالي است كه قيمت خريد آن از مردم، 1200 تومان اعلام شد. افزايش قيمت آن در بازار همراستا با افزايش قيمت مرجع آن توسط بانك مركزي بود. بانك مركزي قيمت دلار مرجع را با 3 ريال افزايش تا 10586 ريال بالا برد. يورو نيز ديروز با 12 تومان افزايش قيمت به 1777 تومان رسيد. قيمت ساير ارزها تغييرات زيادي به خود نديد و اغلب بدون تغيير باقي ماند.
بازارهاي جهاني از توفان آيرين نهراسيدند
برخلاف آنچه كه انتظار مي‌رفت بازار‌هاي بورس در آمريكا، اروپا و حتي آسيا اولين روز كاري هفته را با افزايش شاخص‌ها آغاز كردند. اين شرايط موجب كاهش قيمت طلا شد و اولين رقم‌ها قيمت آن را با 10دلار كاهش نسبت به نرخ بسته شده پايان معاملات هفته گذشته تعيين كرد. با وجود اينكه رييس بورس نيويورك احتمال مي‌داد كه خريد و فروشي در تالارهاي معاملاتي انجام نشود، اكثر تحليل گران اين امر را به منزله يك خبر بد براي بازار‌هاي مالي ارزيابي كرده و رشد قيمت طلا را به هنگام بازگشايي بازار طلا انتظار مي‌كشيدند. با اين حال شرايط حاكم بربازارهاي مالي جهان بارديگر غيرقابل پيش بيني بودن خود را به رخ كشيد و همزمان با بالارفتن شاخص قيمت‌ها در بازار‌هاي جهاني قيمت طلا رو به كاهش گذاشت. همزمان فروش عمده در بازارطلا موجب سرعت گرفتن روند كاهشي قيمت آن شد. برخي تحليل‌ها نيز با استناد به سخنان جديد نقل شده از برنانكه مبني بر بهبود نرخ رشد اقتصادي آمريكا در نيمه دوم سال ميلادي جاري، چشم‌انداز بهتري را براي بازارهاي بورس ترسيم كرده‌اند. اين اخبار به نقل از رييس فدرال رزرو مي‌افزايند كه البته اگر اقتصاد آمريكا به كمك بيشتري نياز داشته باشد، فدرال رزرو آماده انجام اين كمك‌ها است.
درهمين حال توفان آيرين برخلاف گفته‌هاي رييس بورس نيويورك نتوانست موجب تعطيلي اين بازار‌ها را فراهم كند و با آغاز كار آنها قيمت طلا رو به كاهش نهاد.
روز گذشته قيمت طلا تا ساعت 30/18 به وقت تهران به 1780 دلار رسيد كه نسبت به نرخ بسته شده قبلي 50 دلار كاهش يافته است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۱:۳۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد