نوسان شديد قیمت طلا در بازار‌های جهانی

نوسان شديد قیمت طلا در بازار‌های جهانی
بهای طلا در بازار‌های جهانی هفته پر نوسانی را پشت‌سر گذاشت به نحوی که دامنه نوسان آن به 90 دلار نیز رسید.
به گزارش سایت زر، به نقل از دنیای اقتصاد: بهای طلا در بازار‌های جهانی هفته پر نوسانی را پشت‌سر گذاشت به نحوی که دامنه نوسان آن به 90 دلار نیز رسید. سیر نزولی بهای طلا در بازارهای جهانی که از روز دوشنبه  هفته گذشته آغاز شده بود، در پایان هفته روند کاملا معکوسی به خود گرفت به طوری که تا غروب دیروز در مسیر بازگشت به محدوده 1800 دلاری هفته‌های قبل تا 1790 دلار بالا رفت.
نوسان قیمت جهانی طلا در هفته گذشته، بهای آن را از محدوده 1850 دلار تا 1760 دلار در بعد از ظهر پنج‌شنبه پایین آورد که نهایتا موجب شد تا قیمت آن در پایان معاملات این روز در سطح 1790 دلار بسته شود. از روز گذشته قیمت طلا مجددا پس از نوسان در سطوح قیمت 1760 دلار، دوباره رو به افزایش نهاد و به سمت رکوردهای پیشین هفته قبل اوج گرفت.
طي هفته گذشته قیمت سکه بهار آزادی در کشور از 640 هزار تومان تا 600 هزار تومان افت داشته و مجددا در روز پنج‌شنبه با وجود افت قیمت‌های جهانی 5000 تومان گران شد و تا 605 هزار تومان بالارفت.
بازار سکه نيز در روزهای اخیر چهره‌اي دیگر از خود نشان داد به طوري كه در دومین روز جلسات حراج بانک کارگشایی قیمت اعلام شده از قیمت بازار آزاد به مراتب بالاتر بود. نشانه‌اي كه از سوي برخي كارشناسان دليلي بر گران فروشي سكه دولتي است. اما ريیس کل بانک مرکزی با رد برخی ادعاها مبنی بر اینکه بانک مرکزی عامل افزایش نرخ سکه است، گفت: بانک مرکزی به دنبال افزایش کاذب قیمت سکه نیست. ‌
محمود بهمنی در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس گفت: قیمت سکه و طلا براساس قيمت جهانی تعیین می‌شود به طوری که با بالا رفتن قیمت جهانی طلا به همان میزان قیمت سکه و طلا نیز در کشورمان افزایش می‌یابد و بانک مرکزی هیچ تاثیرگذاری در افزایش یا کاهش نرخ به طور مستقیم ندارد. سخنان بهمنی در حالی بيان شد که طی هفته‌های اخیر کارشناسان در مورد افزایش بیش از حد قیمت سکه در بازار داخلی هشدار داده بودند.
رييس شورای پول و اعتبار با تکرار فرمول همیشگی خود در مورد نحوه محاسبه قیمت سکه اضافه کرد: اگر قيمت اونس جهانی را تقسیم بر چهار کنیم قیمت دلاری هر سکه به دست می‌آید و اگر این قیمت را با قیمت روز دلار ضرب کنیم با احتساب کارمزدی که بانک مرکزی محاسبه می‌کند قیمت روزانه طلا براساس نرخ جهانی به دست می‌آید.
وی گفت: ما براساس قیمت‌های جهانی اعمال سیاست کرده و هرگز بالاتر یا پايين‌تر از قیمت جهانی نمی‌توان به این کار دست زد؛ چراکه اگر پايین‌تر از قیمت جهانی طلا در بازار عرضه شود در حقیقت ذخایر کشور مصرف شده و عرضه بالاتر از قیمت جهانی نیز سبب می‌شود تا شوک بزرگی به بازار وارد شده و قاچاق طلا افزایش یابد.
ریيس کل بانک مرکزی اذعان كرد: با همین شیوه در 6 ماه اول سعی کردیم حباب سکه را بگیریم تا براساس قیمت جهانی طلا و سکه در اختیار مردم قرار گیرد.
بهمنی با رد ادعای برخی صاحبنظران که بانک مرکزی را عامل افزایش نرخ سکه می‌‌دانند خاطرنشان کرد: ما وقتی از آخرین نرخ سکه مطلع می‌شویم شبانه سعی می‌کنیم براساس قیمت جهانی نرخ‌گذاری‌ها را انجام دهیم، اما گاه محاسبات ما در طول روز با تغییر ناگهانی روبه‌رو می‌شود و این سبب می‌شود تا اختلاف قیمتی بین بانک مرکزی و نرخ بازار به وجود آید که ما در حد توان سعی می‌کنیم این اختلاف را در فاصله کوتاه به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم قیمت به طور کاذب افزایش پیدا کند و هرگونه پیش‌بینی افزایش قیمت کاری اشتباه است چراکه با تحولات جهانی نمی‌توان نرخی را تعیین کرد و افزایشی را پیش‌بینی كرد.
عضو شورای پول و اعتبار اظهار کرد: اصلا بانک مرکزی دلیلی ندارد قیمت سکه را بالا ببرد یا بخواهد پايین‌تر از نرخ بازار آن را مبادله کند، چراکه در این مواقع با هجوم خریداران به بانک‌ها مواجه خواهیم شد که این خود فساد ایجاد می‌کند.
اما محاسبات كارشناسي در برابر اين اظهار نظر رييس كل بانك مركزي قرار دارد. سكه بر اساس قيمت دلار مرجع در هفته اخير با توجه به قيمت جهاني طلا در حالي از سوي دولت با نرخ‌هاي پايه حدود 600 هزار تومان عرضه شد كه محاسبات نشان مي‌داد در گران ترين حالت قيمت سكه در حدود 570 هزار تومان بايد عرضه مي‌شد.
بازار سکه
آخرين روز هفته در بازار خلاف عادت روزهاي قبل بود. قیمت سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم با 5000 تومان و 10 هزار تومان افزایش روبه‌رو شدند. بررسی منحنی قیمت سکه در روز‌های اخیر در مقایسه با روند افزایشی قیمت طلا در بازار‌های جهانی نشان مي‌دهد که هنوز نگرانی‌ها از بازار‌های داخلی و خارجی رخت بر نبسته و احتمال افزایش مجدد قیمت‌ها وجود دارد.
روز پنج‌شنبه در بازار داخلی قیمت سکه بهار آزادی با 5000 تومان افزایش تا 605 هزار تومان بالا رفت.سکه طرح قدیم نیز با 10 هزار تومان رشد قیمت به 625 هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه بدون تغییر 147 هزار تومان باقی ماند، اما نیم سکه با 1000 تومان رشد قیمت به نرخ 288 هزار تومان فروخته شد. در این بازار سکه بهار آزادی 595 هزار تومان و سکه طرح قدیم نیز به بهای 605 هزار تومان از مردم خریده مي‌شدند. قیمت خرید نیم سکه و ربع سکه هم در این روز به ترتیب 280 هزار تومان و 142 هزار تومان اعلام شد.
سکه دولتی
بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را در روز‌های اخیر اندک اندک کاهش داده است.
قیمت سکه بهار آزادی و نیم سکه هر یک با 1040 تومان افت قیمت به ترتیب 600 هزار و 80 تومان و همچنین 282 هزار و 880 تومان فروخته شدند. نرخ سکه نیز با 1560 تومان افت قیمت در سطح 145 هزار و 600 تومان تعیین شد. قیمت سکه گرمی در این شرایط بدون تغییر 75 هزار و 920 تومان اعلام شد.
حراج بانک گارگشایی
بانک مرکزی بر اساس یک سنت چند ساله، به هنگام افزایش نامتناسب قیمت‌ها در بازار سکه وارد بازار مي‌شد و با عرضه قیمت‌های دقیق و متناسب با قیمت طلا در بازار‌های جهانی و قیمت دلار داخلی که البته قیمت آن نیز تعادلی در نظر گرفته مي‌شد، بازار سکه را به سمت قیمت‌های تعادلی پیش مي‌برد، اما آنچه که در این روز‌ها شاهدش هستیم به کلی با روش‌های گذشته متفاوت است. طبق اعلام بانک مرکزی، بانک کارگشایی از روز سه‌شنبه اقدام به افزایش تعداد جلسات حراج سکه کرده است. قرار است در هر هفته غیر از پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در 5 روز کاری نسبت به فروش نامحدود سکه از طریق حراج به متقاضیان اقدام شود.
روز چهارشنبه در دومین روز از آغاز این دوره حراج، در حالی که قیمت سکه بهار آزادی در بازار 600 هزار تومان بود، قیمت آن در بانک کارگشایی از 603 هزار تومان در حراج آغاز شد و تا 614 هزار تومان هم رسید. برخی گزارش‌ها از خروج اعتراض آمیز مردم از تالار خبر
داده‌اند.
برخی نیز رویه جدید بانک کارگشایی را دامن زدن به حباب قیمت سکه عنوان کرده اند. جالب اینجا است که قیمت سکه در بسته‌های 100 عددی در بانک کارگشایی در حالی تا 614 هزار تومان در روز چهارشنبه افزایش یافت که قیمت سکه دولتی در بانک ملی 600 هزار و 80 تومان تعیین شد. این تفاوت‌ها در حالی است که بهمنی رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد قیمت‌های موجود را متناسب با قیمت جهانی طلا ارزیابی کرده‌اند. همین شرایط به انتظارات تورمی در این بازار دامن زد و موجب شد تا در روز پنجشنبه با وجود افت قیمت طلا تا کف 1760 دلار، قیمت سکه برخلاف انتظار با 5 هزار تومان افزایش تا 605 هزار تومان بالا برود.
بازار ارز
قیمت‌ها در بازار ارز روز پنج‌شنبه با افزایش دلار و یورو و کاهش قیمت پوند انگلیس همراه بود. قیمت دلار با 1 تومان افزایش تا 1256 تومان بالا رفت. قیمت خرید آن نیز 1250 تومان اعلام شد. یورو با 9 تومان افزایش تا 1745 تومان فروخته شد، در حالی که قیمت خرید آن از مردم 1735 تومان تعیین شد. پوند انگلیس به نرخ 1995 تومان خریداری و به نرخ 2005 تومان فروخته شد.
قیمت طلا در بازار‌های جهانی
مهم‌ترین دلیل افت قیمت طلا در 2 روز گذشته خوشبینی نسبت به آینده تحولات بحران بدهی اروپا گزارش شده است. بازار‌های مالی در سراسر جهان رونق گرفته و نتایج اجلاس روسای جمهور آلمان و فرانسه با سایر سران کشورهای اروپایی در لهستان تا حدودی اعتماد دوباره‌اي به بازار‌های بورس داد.
قیمت طلا در بازار‌های جهانی روز پنج‌شنبه با بیش از 28 دلار کاهش نسبت به نرخ غروب روز چهارشنبه در سطح 1790 دلار بسته شد. اما در پایین‌ترین حد قیمت آن در این روز محدوده 1760 دلار ثبت شده است.دیروز نیز قیمت طلا پس از نوسان ‌های زیاد، تا ساعت 30/18 به وقت تهران تا 1788 دلار بالا رفت.
بازار‌های بورس در روز‌های اخیر در واکنش نسبت به نتایج اجلاس روسای‌جمهور آلمان و فرانسه با برخی دیگر از مقامات اروپایی در لهستان روی خوش نشان داده و در سراسر جهان از آمریکا گرفته تا اروپا و آسیا با افزایش شاخص‌ها روبه‌رو شد. در مقابل قیمت طلا با افت روبه‌رو شد. در عین حال برابر با آنچه از تحلیل‌های کارشناسان برمي‌آید نگرانی‌ها در اروپا در مورد بدهی‌ها همچنان پابرجا است.
افزایش مجدد قیمت طلا در بازار‌های جهانی و روند دوباره افزایش قیمت طلا به سوی 1800 دلار نیز این تحلیل را که بحران بدهی اروپا با وجود توافقات ضمنی اجلاس اخیر لهستان، تا رسیدن به نتایج عملی همچنان وجود دارد و بر قیمت طلا تاثیر قطعی نخواهد داشت را تایید مي‌کند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۹:۳۸:۸ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد