نوسانات لحظه‌ای قیمت طلا؛ سردرگمي و رکود در بازار سکه‌ فروشان

نوسانات لحظه‌ای قیمت طلا؛ سردرگمي و رکود در بازار سکه‌ فروشان
بازار سکه‌ فروشی‌های تهران این روزها شاهد معامله سکه نیست و فقط فعالان نظاره‌گر تغییرات جهانی قیمت‌ها هستند.
در حالی که در روزهای اخیر قیمت جهانی طلا روند نزولی را به خود گرفته و البته تا حدودی هم تیر این کاهش قیمت بازار داخلی را نشانه گرفت ولی بازار اصلی تهران که خرید و فروش‌های عمده سکه در آن انجام می‌شود این روزها در رکود نسبی به سر می‌برد.
صبح امروز قیمت هر اونس طلا در بورس‌های بین‌المللی به 1530 دلار هم رسید زمانی که این نرخ در بازار ثبت شد پیش‌بینی فعالان طلا و جواهر این بود که قیمت سکه یک بهار آزادی در بهار به 535 هزار تومان در روز جاری برسد اما نوسانات جهانی طلا اجازه ثبت این رکورد را در بازار نداد.
وقتی قیمت اونس به 1600 دلار رسید پیش‌بینی فعالان این بود که قیمت سکه به مرز 560 هزار تومان برسد و البته در ساعت گذشته بازار نرخ 564 هزار تومان را برای یک بهار تعیین کرد.
اما این اتفاقات البته تغییرات قیمتی در حالی در بازار تهران روی می‌دهد که مشاهدات خبرنگار فارس از وضعیت سکه‌فروشی‌های این بازار حکایت از آن دارد که معامله چندانی در این بازار انجام نمی‌شود.
تا ساعت 12 امروز سکه فروش‌ها دلیل رکود در بازار امروز تهران را در این می‌دانستند که هنوز بازار جا نیافتاده است یا به عبارتی هنوز قیمت‌ها بیرون نیامده است.
پیش از ظهر امروز حداکثر معاملاتی که در بازار سکه انجام می‌شد تنها رد و بدل 10 الی 50 سکه بوده و معامله حجیمی در این بازار انجام نشد.
نکته دیگر اینکه باید در بازار تهران مورد توجه قرار داد وجود حباب در قیمت‌های خرید و فروش انواع سکه است. چرا که با توجه به کاهش ارزش جهانی طلا باید الان قیمت سکه با لحاظ مالیات و اجرت ضرب 518 هزار تومان باشد اما این قطع سکه در بازار 564 هزار تومان فروخته می‌شود.
فعالان بازار طلا و جواهر دلیل وجود حباب در بازار تهران را افزایش قیمت دلار در بازار آزاد می‌دانند و معتقدند همین امر دلیلی است تا قیمت سکه در بازار پایین نیاید.
هم‌اکنون هر سکه طرح قدیم در بازار تهران 600 هزار تومان، طرح جدید 564 هزار تومان، نیم سکه 270 هزار تومان، ربع سکه 141 هزار تومان و سکه گرمی 77 هزار تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.
طلا در بازار تهران 219 هزار و 800 تومان، گرم 18 عیار 50 هزار و 741 تومان و گرم 24 عیار 67 هزار و 637 تومان قیمت‌گذاری شده و فروخته می‌شود.
سکه طرح جدید با قیمت خام امروز باید 495 هزار و 230 تومان باشد که با لحاظ اجرت ضرب 3 هزار تومان و ارزش افزوده 14 درصدی قیمت این سکه در بازار 518 هزار و 159 تومان محاسبه شده است اما این قیمت در قیاس با نرخ فعلی فروش سکه 42 هزار و 840 تومان حباب دارد.
نیم سکه با قیمت خام 247 هزار و 605 تومان و اجرت ضرب 3 هزار تومانی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده 4 درصدی باید با قیمت 260 هزار و 630 تومان فروخته شود که این نرخ در قیاس به قیمت‌های بازار 63 هزار و 699 تومان حباب را نشان می‌دهد.
ربع سکه با قیمت خام 123 هزار و 742 تومانی و اجرت ضرب ارزش افزوده باید دارای قیمت 131 هزار و 811 تومان باشد بنابراین این قطع سکه 6 هزار و 188 تومان حباب دارد.
سکه گرمی با قیمت خام 61 هزار و 498 تومان و اجرت ضرب 4 درصد مالیات ارزش افزوده باید با قیمت 67 هزار و 78 تومان به فروش برسد که وضعیت موجود بیانگر وجود حباب 6 هزار و 922 تومانی در این سکه است.
البته این قیمت‌ها برای فروش تعیین شده ولی طبق اذعان رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر این روزها خریداران طلا از ترس کاهش قیمت تمایلی برای خرید ندارند و بیشتر به فروش سکه‌های قبلی خود روی آورده‌اند. همین امر دلیلی است تا روند نزولی سکه در بازار داخلی را طی روزهای آینده مشاهده کنیم.
صبح امروز رئیس اتحادیه طلا و جواهر پیش بینی کرده بود قیمت سکه به 530 هزار تومان برسد اما با توجه به روند صعودی طلا در بازارهای جهانی این نرخ به ثبت نرسید و وضعیت بازار تا حدودی راکد است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۴ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۳:۳۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد