بازار سکه در یکی از پرنوسان‌ترین‌ دوره‌ها

بازار سکه در یکی از پرنوسان‌ترین‌ دوره‌ها
داد و ستد بازار طلا طی هفته گذشته در شرایطی دنبال شد که نوسان قیمتی این فلز روی سطح یک هزار و 600 دلار دنبال شد، البته بازارهای سهام و کالایی نیز همپای بازارهای جهانی طلا با نوسان همراه شدند.
داد و ستد بازار طلا طی هفته گذشته در شرایطی دنبال شد که نوسان قیمتی این فلز روی سطح یک هزار و 600 دلار دنبال شد، البته بازارهای سهام و کالایی نیز همپای بازارهای جهانی طلا با نوسان همراه شدند. در واقع پس از ارائه بسته فدرال رزرو و به باور برخی، عملیات سفته بازی در بازارهای جهانی که به فروش ذخایر طلای سرمایه‌گذاران و خرید اوراق قرضه همراه شد، سطح قیمت طلا در همان عدد یک هزار و 600 دلار به ازای هر اونس باقی ماند، این در شرایطی بود که انتشار برخی اخبار، قیمت‌ها را با افت و خیز همراه کرده بود.
البته با توجه به اینکه تقاضا برای این کالا در ماه سپتامبر و اکتبر از سوی دو کشور چین و هند به دلیل برگزاری مراسم مذهبی و جشن و سرور بالا است، روند قیمت‌ها به پایین تر از سطح مورد نظر نرسید و به نظر قیمت‌ها همچنان در سطح بالایی قرار دارد. این در حالی است که با توجه به نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به دور جدیدی از رکود در آینده، به دلیل شک و تردید در موفقیت دولتمردان برای رسیدن به اهداف اقتصادی پیش‌بینی‌ها برای آینده صعودی است.
در بازار داخلی، نیز روند قیمت سکه یکی از پر نوسان ترین هفته‌ها را پشت سر گذاشت، اما در بازار آتی روند مبادلات همچنان در حجم بالایی البته در دو صف(موقعیت معاملاتی) «فروش» و «خرید» متناسب با روز هفته دنبال شد، به طوری که در مجموع طی هفته گذشته (به جز مبادلات روز پنج‌شنبه) 27 هزار و 945 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 799 میلیارد و 624 میلیون و 150 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل با روند کاهشی همراه شد. برای سکه‌های آبان‌ماه حجم مبادلات با 5 هزار و 280 قرارداد به ارزش 325 میلیارد و 582 میلیون و 870 هزار ریال روبه‌رو بود. این در شرایطی است که حجم مبادلات سکه دی ماه نیز با 7 هزار و 469 قرارداد به ارزش 458 میلیارد و 667 میلیون و 740 هزار ریال دنبال شد. همچنین سکه اسفندماه با 15 هزار و 196 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 15 میلیارد و 373 میلیون و 540 هزار ریال همراه بود.
روند قیمت‌های سکه در بازار نیز نوسانی بود. اما در هر حال سکه آبان‌ماه در پایان معاملات روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه هفته گذشته با کاهش 2 هزارو 468 تومان و 8 ریال رو به رو شد. همچنین سکه دی ماه در پایان معاملات روز پنج شنبه نسبت به روز ابتدایی هفته با 4 هزار و 477 تومان و 3 ریال افت مواجه شد. روند مبادلات سکه اسفندماه نیز همانند سایر قراردادها با حالت نوسانی مواجه و با یک هزار و 921 تومان و 7 ریال کاهش رو‌به‌رو شد.
در همین رابطه، سياوش سلیمانی یکی از کارگزاران بورس کالا درباره وضعیت معاملاتی هفته گذشته بازار آتی سکه گفت: هفته گذشته یکی از پرنوسان ترین هفته‌های معاملاتی بود. در شرایطی که دو روز ابتدایی هفته گذشته بازار با صف فروش قوی دنبال می‌شد اما با بالارفتن نرخ دلار، صف خرید دوباره شروع شد. این در حالی بود که طی هفته گذشته به دلیل نوسانات قیمت طلا، تغییرات قیمت دلار در بازار داخلی و نوسان نرخ سکه در بازار رسمی، بازار بارها شاهد نوسانات مثبت و منفی 3 درصدی بود.
سلیمانی همچنین با بیان اینکه بازار داخلی بعد از ظهر روز چهارشنبه هفته گذشته با اظهارات رییس بانک مرکزی مبنی بر اینکه وضعیت بازار ارز و سکه را مورد بررسی قرار می‌دهد، با اعتماد به گفته‌های وی با روند کاهشی مواجه شد، گفت: در واقع معامله‌گران به گفته‌های رییس بانک مرکزی اعتماد کرده و به همین دلیل منتظر دادوستدهای روز شنبه و تصمیمات این بانک برای کاهش قیمت‌ها و از سویی کم شدن حباب موجود در بازار هستند.
وی اظهار امیدواری کرد در صورت تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت دلار داخلی و افزایش عرضه از طریق حراج سکه توسط بانک کارگشایی، روز شنبه معاملات بازار با افت قیمت همراه خواهد شد، این در حالی است که باید روند قیمتی طلا و بسته شدن نرخ آن در بازارهای جهانی را نیز در نظر گرفت. سلیمانی در رابطه با روند دادوستدها در بازار آتی تصریح کرد: بازار مدتی است که به دلیل حباب شدیدی که وجود دارد
به هم ریخته است. این در شرایطی است که هر چند تعداد خریداران طی هفته گذشته در بازار بیشتر بودند، اما همان فروشندگان کم بازار به دلیل موقعیت بیشتر معاملاتی از توان بالایی برای تصمیم‌گیری در روند معاملات برخوردار بودند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۸:۴۳:۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد