چرا بازار طلا به افزایش بیشتر قیمت امیدوار است؟

چرا بازار طلا به افزایش بیشتر قیمت امیدوار است؟
طلا روز جمعه تحت تاثیر قویتر شدن دلار و سهام آمریکا که به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند لطمه زد، در قیمت پایینتری ایستاد با اینهمه بزرگترین افزایش هفتگی در دو ماه گذشته را رقم زد.

هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار نیویورک 7.90 دلار یا 0.7 درصد کاهش نشان داد و در 1173.40 دلار بسته شد اما برای کل هفته 1.4 درصد افزایش قیمت داشت که دومین افزایش هفتگی متوالی بود. طلا روز پنج شنبه به 1184.90 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در پنج هفته اخیر بود اما سودگیری در آستانه انتشار گزارش اشتغال آمریکا باعث شد از این سطح عقب نشینی کند. این فلز از رکورد پایین دسامبر، 40 دلار افزایش یافته اما همچنان برای حفظ روند رشد در جدال است. به گفته مارک اوبراین، مدیر تحقیقات شرکت گولدکور، این فلز ارزشمند برای کل هفته افزایش یافت زیرا معامله گران و سرمایه گذاران از فرصت خرید در قیمت ارزانتر استفاده کردند. ابهامات پیرامون سیاستهای دونالد ترامپ و انتخابات آینده در فرانسه، آلمان و هلند و ریسکهایی که این انتخابات برای منطقه یورو ایجاد می کنند، احتمالا تقاضا برای دارایی مطمئن را در پی خواهد داشت. از نظر کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در "سی ام سی مارکتس"، نیرویی که برای رشد قیمت طلا ایجاد شد، تحت تاثیر ابهامات مربوط به روند افزایش نرخهای بهره پس از انتشار گزارش نشست دسامبر فدرال رزرو در روز چهارشنبه بود. بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته اعلام کرد قصد دارد نرخهای بهره را سه مرحله در سال 2017 افزایش دهد. طلا در سه ماهه چهارم سال گذشته تحت تاثیر انتظار بازار برای افزایش سریعتر نرخهای بهره، 13 درصد ریزش قیمت داشت که یکی از بدترین عملکردها در میان کالاها بود.

 شاخص دلار آمریکا روز جمعه در برابر سبدی از ارزهای بزرگ 0.7 درصد رشد کرد و قیمت طلا را که به این ارز معامله می شود، تحت فشار قرار داد. فلزات به شکل مستقیم تحت تاثیر حرکت دلار قرار دارند و این ارز تا زمانی که شفافیت بیشتری در خصوص سیاست پولی ایجاد نشود، احتمالا در محدوده کوچکتری معامله خواهد شد. رشد ارزش دلار در معاملات جمعه بدنبال انتشار گزارش اشتغال آمریکا روی داد که نشان داد روند استخدام کند شده اما دستمزدها افزایش یافته است. وزارت کار آمریکا اعلام کرد اقتصاد این کشور 156 هزار شغل جدید در دسامبر ایجاد کرده است در حالیکه اقتصاددانان در نظرسنجی مارکت واچ رشد 180 هزار شغل بخش غیرکشاورزی را پیش بینی کرده بودند. نرخ بیکاری از 4.6 به 4.7 درصد افزایش یافت. با اینهمه رشد دستمزد نشان داد بازار اشتغال آمریکا در وضعیت مطلوبی مانده است. متوسط دستمزد ساعتی در دسامبر بر مبنای ماهانه 0.4 درصد رشد کرد و به 26 دلار رسید و بر مبنای سالانه، 2.9 درصد افزایش یافت که سریعترین رشد 12 ماهه از زمان آغاز روند احیا در اواسط سال 2009 بود. در زمان بسته شدن قیمت طلا، ارزش معاملات سهام آمریکا افزایش داشت و داوجونز با سطح کلیدی 20 هزار واحد، چند واحد بیشتر فاصله نداشت و این وضعیت سرمایه گذاران بیشتری را از طلا دور کرد. به گفته اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک، اگر طلا بتواند بالای سطح 1162 دلار را حفظ کند، پتانسیل حرکت به سوی سطح 1200 دلار که محدوده ای با مقاومت به شدت زیاد است را پیدا می کند.

منبع خبر: 
  ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۵:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد