کاهش قیمت نفت عامل رکود حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس

کاهش قیمت نفت عامل رکود حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس
کاهش قیمت نفت و کاهش واردات کشورهای منطقه خلیج فارس به رکود حمل و نقل منجر شده است.

هروز دولتشاهی کارشناس حمل و نقل دریایی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) با اشاره به رکود بخش دریا به طور کلی و بخش کانتینر گفت : قرار بود بخشی از ظرفیت های موجود حمل دریایی به صورت اسکراپ از بازار خارج شود اما این کار صورت نگرفته است زیرا هزینه نگهداری کشتی های نو بسیار بیشتر از کشتی های کهنه است.

همچنین ظرفیت های بسیاری برای حمل دریایی وارد بازار شده و در نتیجه جهان دریانوردی با کاهش تقاضا روبرو شده است.

وی در ادامه به اثار کاهش قیمت نفت اشاره کرد و افزود : کشورهای دارای منابع نفت که خریدار کالاهای شرق آسیا مانند کره،ژاپن، چین و...بودند ، خرید های خود را کاهش دادند و واردات این کشورها کاهش پیدا کرده است زیرا این کشورها درآمد کافی برای خرید کالاهای مصرفی را ندارند.

این کارشناس حمل و نقل دریایی دلیل مهم تر رکود در بخش حمل و نقل دریایی را کاهش رشد اقتصادی دنیا به رهبری چین بیان کرد و گفت : کشتی های فله بری که مواد اولیه مانند زغال سنگ یا سنگ آهن را به سمت چین حمل می کردند به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین با ظرفیت اضافه مواجه هستند و حجم تجارت جهانی آنگونه که انتظار می رفت ، تحقق نیافت.

وی دلیل رکود حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس را کاهش قیمت نفت بیان کرد و اظهار داشت : کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به دلیل کاهش درآمد واردات خود را کاهش داده اند و به عبارتی دلیل کاهش حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس کاهش قدرت خرید کشورهایی مانند ایران، عراق، کویت ، عربستان، قطر، بحرین ، امارات و عمان است.

دولتشاهی خاطرنشان کرد : تا زمانی که قیمت نفت به مرز 70 تا 75 دلار نرسد این رکود ادامه خواهد داشت.

وی با بیان لزوم حفظ ظرفیت حمل از سوی کشتیرانی های داخلی گفت: چنانچه کشتیرانی ها ظرفیت اضافه ای دارند باید آن را خارج از حوزه ایران بکار بگیرند تا ظرفیت لازم همواره در اختیار کشتیرانی باقی بماند.

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۸ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۹:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد