تحریم ایران قیمت جهانی نفت و طلا را افزایش داد

تحریم ایران قیمت جهانی نفت و طلا را افزایش داد
بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرد در اثر نگرانی بازارهای بین المللی از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران قیمت نفت با افزایش 1.74 دلاری به بالای ۱۰۸ دلار در هر بشکه و قیمت طلا با افزایش 23 دلاری به مرز 1590 دلار در هر اونس رسید.
به نقل از بلومبرگ قیمت نفت در نخستین روهای معاملات سال 2012 میلادی با رشد 1.8 درصدی روبرو شده است.
 بر اساس این گزارش شاخص مدیریت خرید در اقتصاد هند طی ماه دسامبر به بالاترین حد خود در شش ماه اخیر رسیده است. تولیدات صنعتی چین نیز طی ماه دسامبر 2011 با افزایش روبرو شده است.
جاناتان بارت کارشناس ارشد انرژی تاکید کرد بازارهای بین المللی انرژی به شدت نگران وضعیت تحریمهای ایران هستند. افزایش تولیدات صنعتی در چین و هند نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت نفت داشته است.
 بر این اساس قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه فوریه با 1.74 دلار افزایش به بیش از 100.57 دلار رسید. قیمت نفت روز 30 دسامبر با 0.8 درصد کاهش به 98.83 دلار رسیده بود.
در بازار لندن نیز هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه نیز با 1.22 دلار افزایش به بیش از 108.60 دلار رسیده است . اختلاف قیمت بین نفت آمریکا و نفت برنت به کمتر از 8.34 دلار رسیده است. این اختلاف 14 اکتبر به بیش از 27.88 دلار رسیده بود.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اعمال تحریمهای جدید آمریکا بر ضد بانک مرکزی ایران تاثیر زیادی در افزایش قیمت نفت داشته است. اتحادیه اروپا نیز قصد دارد در نشست 30 ژانویه در خصوص تحریم نفت ایران تصمیم گیری کند . ایران نیز در براب،ر تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز کرده است. بیش از یک پنجم نفت مورد نیاز بازارهای جهانی از طریق این تنگه ترانزیت می شود. 

از سوی دیگر در بازار طلا، قیمت هر اونس طلا در بازار نیویورک برای تحویل در ماه فوریه به بیش از 1588.70 دلار رسیده است که این رقم نسبت به روز گذشته ۲۳ دلار افزایش داشته است. قیمت هر اونس نقره نیز برای تحویل در ماه مارس با 0.5 درصد رشد به بیش از 28.005 دلار رسیده است.
بر اساس این گزارش قیمت طلا طی سال 2011 میلادی با رشد 10 درصدی روبرو شد. این برای یازدهمین سال متوالی است که قیمت طلا با افزایش روبرو شده است. قیمت نقره نیز سال گذشته با افت 9.8 درصدی روبرو شد . کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اعمال تحریمهای جدید و بیشتر از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران باعث افزایش قیمت جهانی طلا شده است . باراک اوباما رییس جمهور آمریکا 31 دسامبر 2011 قانون تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد. در عین حال این قانون مفری را برای اوباما باز گذاشته است تا در صورت بالا بودن هزینه ها برای آمریکا از اجرای این قانون خودداری کند.
صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد میزان ذخایر طلا در کشورهای بلاروس، ترکیه، تاجیکستا،  مقدونیه، موریتانی و مراکش طی ماه نوامبر افزایش و در مکزیک کاهش داشته است . میزان ذخایر طلای ترکیه از 4.429 میلیون اونس در ماه اکتبر به بیش از 5.758 میلیون اونس رسیده است .
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۸:۵۷:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد