برنامه ۳۰ ساله افزایش ۴۰۰ میلیارد دلاری ارزش ذخایر نفت ایران

برنامه ۳۰ ساله افزایش ۴۰۰ میلیارد دلاری ارزش ذخایر نفت ایران
معاون شرکت نفت با اشاره به برنامه افزایش ۱۴ درصدی ضریب بازیافت مخازن نفت کشور، گفت: در صورت تحقق این برنامه معادل ۴۰۰ میلیارد دلار به ارزش ذخایر نفت کشور اضافه می‌شود.

غلامرضا منوچهری امروز در کنفرانس بین‌المللی نفت و انرژی با اشاره به ضرورت محدود کردن گازهای گلخانه‌ای و نظارت بیشتر بر موارد زیست محیطی از سوی تولیدکننده‌ها، گفت: هم اکنون شاهد تحولات ژئوا نرژی زیادی در جهان هستیم به طوری‌که آمریکا تبدیل به صادرکننده گاز شده و حتی در آینده ممکن است، نفت را صادر کند، از این رو ایران باید جایگاه خود را در حوزه انرژی حفظ کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه ایران یک دوران طولانی استخراج ذخایر نفتی را به روش تولید متعارف و همچنین به طور محدود در برخی میادین تزریق آب و گاز را داشته است، تصریح کرد: امروز به تولیدی نزدیک چهار میلیون بشکه نفت قناعت کردیم و بسیاری از مخازن کشور در حال افت تولید بوده و با توجه به اینکه مخازن نفت کشور در نیمه عمر خود بوده با افت تولید همراه می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش تولید گاز ایران با محور توسعه فازهای پارس جنوبی، اظهار داشت: هم اکنون تولید گاز در پارس جنوبی به ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده و سهم گاز در سبد سوخت و انرژی کشور به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی حدود ۸۵ درصد جمعیت روستایی و شهری به شبکه گاز متصل شده اند، تاکید کرد: با وجود افزایش تولید نفت و گاز در کشور، مخازنی همچون لایه خامی در نفت خیز جنوب وجود داره که هنوز تولیدی نشده‌اند.

منوچهری با اشاره به ضرورت افزایش ضریب بازیافت از میادین نفت و گاز، یادآور شد: ضریب بازیافت از میادین نفت باید از ۲۶ درصد به حدود ۴۰ درصد برسد که این امر نیازمند ۳۰ سال کار مستمر بوده که اگر کل ظرفیت خود را ۸۰۰ میلیارد بشکه حساب کنیم، به میزان یک درصد معادل هشت میلیارد بشکه به حجم ذخایر نفت ایران افزوده خواهد شد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، افزود: در این صورت حدود ۴۰۰ میلیارد دلار به ارزش ذخایر نفت و گاز کشور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید از دوره تولید نفت ارزان یعنی هزینه تولید ۱۰ دلاری به ازای هر بشکه نفت وارد دوره نفت گران‌تر شویم، گفت: این افزایش هزینه به ضریب بازیافت دوم است که حتما باید ریکاوری‌ها انجام شود چراکه هر اندازه بیشتر مخزن از لحاظ بالا آمدن سطح آب و تغییرات سنگ و ... آسیب می‌بیند، ظرفیت خود از دست می‌دهیم و بسیاری از این‌ها میادین مشترکی است که می‌تواند توسط همسایه‌ها نیز استفاده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای توسعه صنایع بالادستی سالانه باید ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب شود، تصریح کرد: براساس اهداف برنامه ششم توسعه اگر در یک برنامه پنج ساله مجموع سرمایه گذاری به ۲۰۰ میلیارد برسد، ۷۰ درصد آن می‌تواند سهم داخلی‌ها باشد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در بخش بازیافت دچار عقب‌افتادگی هستیم، خاطرنشان کرد: کشورهایی که ذخایر نفتی دارند، برخی این دوران را طی کرده‌اند و پس از آن موضوع نفت شیل هست که پتانسیل آن را داریم و هرچقدر تکنوژی افزایش یابد می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد