سقوط ناگهانی بازار جهانی طلا

سقوط ناگهانی بازار جهانی طلا
به دنبال سخنرانی رییس فدرال رزرو آمریکا قیمت طلا که در روز گذشته تا 1792 دلار نیز افزایش یافته بود با کاهش شدید قیمت مواجه شد.
به دنبال سخنرانی رییس فدرال رزرو آمریکا قیمت طلا که در روز گذشته تا 1792 دلار نیز افزایش یافته بود با کاهش شدید قیمت مواجه شد.
برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا در گزارش دوسالانه اقتصادی خود به کنگره این کشور با بیان اینکه نرخ بهره تا سال 2014 همچنان در پایین‌ترین سطح فعلی (بین صفر تا 25 صدم درصد) باقی خواهد ماند، از به تعویق افتادن برنامه زمانی فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره خبر داد. او در مورد کاهش نرخ بیکاری تا 3/8درصد نیز گفت که افت این نرخ قابل پیش‌بینی برای فدرال رزرو نبود، اما انتظار نمی‌رود بیکاری در سال جاری از این نرخ پایین‌تر بیاید. برنانکه با وجود این که از نگرانی‌هایی در مورد اقتصاد آمریکا سخن گفت، اما تورم را رام شدنی دانست واز تزریق نشدن کمک‌های مالی در قالب تسهیل مقداری به اقتصاد آمریکا بر اساس داده‌های اقتصادی اخیر خبر داد. به دنبال سخنرانی برنانکه ارزش دلار آمریکا در مقابل سایر ارزها نیم درصد افزایش یافت و درمقابل قیمت طلا به 1715 دلار افت کرد که نسبت به قیمت غروب سه شنبه 60 دلار و نسبت به نرخ 1792 دلاری صبح دیروز بیش از 67 دلار نوسان را در یک روز ثبت کرد. این اتفاق در ساعات پایانی معاملات بازار داخلی رخ داد و بر روند روز گذشته قیمت‌ها در بازار داخلی اثر چندانی نداشت.عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا تقاضا برای خرید و در عین حال فروش عمده در پی افزایش قیمت بود.
دلایل پایه برای ایجاد انگیزه در تشکیل صف خریدوفروش طلا در بازار‌های جهانی، تصویب اعطای وام به یونان در پارلمان آلمان (BUNDESRAT) در روز‌های اخیر بود برنامه‌ریزی برای اعطای وام به کشور پرتغال نیز در این راستا ارزش یورو را تا برابری 3445/1در مقابل دلار آمریکا بالا برد. همچنین انتظار برای تزریق بیشتر وام ارزان توسط بانک مرکزی اروپا به کشورهای در معرض خطر این قاره، طلا را دوباره به عنوان یک مامن امن در مقابل تورم آتی مورد توجه قرار داد. بانک مرکزی اروپا قرار است در روز‌های آینده تقریبا 500 میلیون یورو وام ارزان‌قیمت به اقتصاد اروپا تزریق کند که از نظر کارشناسان به معنی خرید زمان برای سیاستمداران اروپایی در حل دیپلماتیک بحران بدهی‌ها در قاره سبز تعبیر شده است.Ronald Leung دلال یک شرکت بازرگانی در هنگ کنگ بابیان اینکه پول ارزان هنوز در دسترس اروپایی‌ها است، گفته است که شرایط به گونه‌ای‌ است که قیمت طلا را تا 1820 دلار بالا خواهد برد و در این شرایط عملا بانک مرکزی اروپا فرصت بیشتری برای چانه‌زنی به سیاستمداران داده است. سیاست تسهیل تزریق پول به اقتصاد کشورهای بحران زده اروپا که به مرور تعداد آنها بیشتر نیز می‌شود، چشم‌انداز تورم و سود آوری برای طلا را روشن‌تر خواهد کرد.
با ایجاد شرایط تازه در روزهای اخیر ارزش یور در مقابل دلار آمریکا به مرور به 35/1 نزدیک می‌شود. قیمت طلا در بالاترین قیمت تاریخی خود رکورد 1923 دلار را درمعاملات روزانه 5 سپتامبر سال 2011 ثبت کرده بود.
قیمت سکه متاثر از افزایش قیمت‌های خارجی و افزایش قيمت ارز بازار داخل، روز گذشته با 25 هزار تومان افزایش تا 810 هزارتومان بالارفت. قیمت سکه طرح قدیم نیز با همین مقدار افزایش تا 815 هزار تومان ترقی کرد. نیم سکه 402 هزار تومان و ربع سکه 209 هزار تومان فروخته شد.
در بازار ارز قیمت‌ها دوباره در مسیر افزایشی به رکوردهای پیشین بازار نزدیک می‌شود.
افزایش لحظه به لحظه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در حالی است که خبرگزاری فارس قیمت دلار را 1915 تومان اعلام كرد. خبرگزاری دیگر قیمت دلار را 1895 تومان در گزارش خود آورده است.
خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد 812 هزار تومان و دلار 1915 تومان است. بنابر این گزارش هر اونس طلا در بازارهای جهانی طی ساعت انتشار این گزارش (حوالي ظهر) با ارزش 5/1786 دلار فروخته می شود که بر همین اساس قیمت طلای خام در بازار داخلی 350 هزار تومان تعیین شده است.فارس دیروز نوشت: برخي صرافی‌ها و دلالان بازار آزاد ارز هم اکنون دلار را با نرخ 1900 تومان از مردم می‌خرند و با نرخ 1915 تومان به آنها می‌فروشند.
خبرگزاری مهر نیز در یک گزارش میدانی از بازار داخلی خبر داد که متاسفانه دلالان در بازار بزرگ تهران، جلوی مشتریان و خریداران را می‌گیرند و به آنها دلار پیشنهاد می‌دهند، همین است که تب ارائه دلار به جای پول نقد در میان کسبه بالا گرفته است.این گزارش به نقل از یک کاسب بازار حاکی است: هم‌اکنون برای خرید اجناس خود باید دلار را به قیمت آزاد تامین کنیم، از سوی دیگر، دولت کالاهایی همچون اجناس ما را لوکس می‌داند و به آن ارز 1226 تومانی ارائه نمی‌دهد، بنابراین ما هم مجبوریم از بازار آزاد خرید کنیم و همین امر، کار را سخت می‌کند. این خبرگزاری در گزارش خود نرخ دلار و سکه در بازار را 1895 تومان و 820 هزار تومان اعلام کرد. هر دلار روز چهارشنبه در بازار آزاد تهران 1895 تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 815 هزار تومان فروخته می‌شود. به گزارش خبرنگار مهر از میدان فردوسی (بازار ارز فروشان تهران)، هر دلار آزاد امروز چهارشنبه 1880 تا 1885 تومان خریداری و 1890 تا 1895 تومان فروخته می‌شود، همچنین هر یورو نیز امروز در بازار آزاد بین 2550 تا 2570 تومان خریداری و 2600 تومان نیز فروخته می‌شود.
بررسی وضعیت قیمتی در بازار انواع سکه نیز نشان می‌دهد که هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم امروز 805 هزار تومان خریداری و 815 هزار تومان نیز فروخته می‌شود.قیمت خرید سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بسیاری از تابلوهای صرافی‌ها درج نشده اما قیمت فروش آن 820 هزار تومان اعلام شده است. نیم سکه در تابلوی صرافی‌ها 395 هزار تومان خریداری و 408 هزار تومان نیز فروخته می‌شود.
همچنین ربع سکه 205 هزار تومان قیمت خرید و 212 هزار تومان نیز قیمت فروش دارد. سکه‌های گرمی امروز در تابلوهای صرافی‌ها دارای 100 هزار تومان قیمت خرید و 105 هزار تومان نیز قیمت فروش است. از نکات قابل توجه در بازار امروز ارز و سکه عدم درج قیمت انواع سکه در تابلوی بسیاری از صرافی‌ها و همچنین افزایش حضور دلالان ارز در بازار است.البته گزارش‌هاي ميداني در بعدازظهر از كاهش قيمت‌ها حكايت داشت. بازگشت دلار به زير 1890 و نزديك شدن قيمت سكه به 800 هزار تومان از اتفاقات ديروز بود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۶:۴۰:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد