افت 105 دلاری طلا در هفته گذشته

افت 105 دلاری طلا در هفته گذشته
افت 35 دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی در روز گذشته قیمت سکه را تا 790 هزار تومان در بازار تهران کاهش داد.
افت 35 دلاری قیمت طلا در بازار‌های جهانی در روز گذشته قیمت سکه را تا 790 هزار تومان در بازار تهران کاهش داد.
روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی بازهم سقوط کرد و با 35 دلار کاهش دیگر به سطح 1670 دلار رسید. قیمت طلا در یک هفته گذشته از حد 1775 دلار تا 1670 دلار غروب دیروز افت کرده و 105 دلار کاهش را در این مدت ثبت کرده است.
افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی در این مدت دو عامل اساسی داشت. اعلام سیاست جدید پولی فدرال رزرو آمریکا مبنی بر تزریق نشدن منابع جدید مالی به اقتصاد این کشور توسط برنانکه در کنگره این کشور موجب شد تا ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزها افزایش یابد.
در مقابل قیمت طلا با کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری روبه‌رو شود. این شرایط قیمت طلا را در بازار‌های جهانی تا 1715 دلار در روز يكشنبه پایين آورد.
همچنین مقامات اقتصادی چین به تازگی اعلام کرده‌اند که با توجه به نرخ تورم چهار درصدی در این کشور برنامه‌های خود برای حفظ نرخ رشد اقتصادی در این کشور را تغییر داده و در نظر دارند که در سال میلادی جاری نرخ رشد اقتصادی را از 8 درصد به 5/7 درصد برسانند که پایین‌ترین سطح از سال 2004 است. انتشار خبر این تصمیم موجی از افت تقاضا را متوجه بازار طلا کرد و اغلب به فروش عمده آن دست زدند. کند شدن نرخ رشد اقتصادی در چین از سوی معامله‌گران بازار جهانی طلا تعبیری غیر از افت شدید تقاضا در بازار کالاهای پایه و چشم‌انداز افت قیمت آنها نداشته که فروش ذخایر طلا را در پی داشته است. مخالفت بخش خصوصي يونان در مواجهه با دريافت وام نيز عامل ديگري براي تقويت دلار و افت طلا اعلام شده است.
در این شرایط از دو روز گذشته ارزش یوآن چین در مقابل سایر ارزها با کاهش مواجه شده است.در همین حال افت و خیز ارزش ین ژاپن و دلار استرالیا در خاور دور بازار ارز را به نوسان واداشت. ارزش دلار آمریکا در بازار‌های جهانی مرتبا در این روزها در حال تقویت شدن است. با این حال روند قیمت‌ها در بازار داخلی از این نوسان‌ها کمتر تاثیر پذیرفته و بیشتر به عرضه و تقاضای داخلی وابسته مانده است.
قیمت‌های داخلی
افت قیمت 35 دلاری طلا در روز گذشته موجب شد تا قیمت سکه بهار آزادی در بازار تا 790 هزار تومان افت کند که 7000 تومان نسبت به قیمت روز قبل از آن، کاهش نشان داد. قیمت سایر سکه‌ها نیز که در قبل از ظهر افزایش یافته بود، در بعد از ظهر تا میزان قابل ملاحظه‌ای افت کرد.
قبل از ظهر دیروز قیمت سکه طرح قدیم 810 هزار تومان هم اعلام شد، اما تا بعد از ظهر تا 800 هزار تومان افت کرد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز که در قبل از ظهر دیروز به 395 هزار تومان و 210 هزار تومان رسیده بود، در بعد از ظهر به ترتیب به 393 هزار تومان و 208 هزار تومان رسید که در این صورت نسبت به نرخ غروب روز دوشنبه، تقریبا تغییری نداشته است. در بازار طلا هم اوضاع مشابه بود. قیمت هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت پیش از ظهر با 2650 تومان افزایش تا 343 هزار و650 تومان بالا رفت، اما در بعد از ظهر تا 341 هزار و 500 تومان افت کرد. در بازار ارز نیز قیمت دلار آمریکا به 1900 تومان كاهش يافت. یورو در سطح 2580 تومان و پوند انگلیس در سطح 3020 تومان فروخته شد.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۷:۷:۵۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد