نوسان هماهنگ سكه با قیمت جهانی طلا

نوسان هماهنگ سكه با قیمت جهانی طلا
طلا در ادامه نوسان قیمت خود در روز‌های اخیر با رسیدن به کف قیمت 1635 دلار در شامگاه چهارشنبه به وقت تهران ، مجددا از روز پنج‌شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا مرز 1665 دلار افزایش یافت و غروب ديروز تا 1660 دلار تعدیل شد.
طلا در ادامه نوسان قیمت خود در روز‌های اخیر با رسیدن به کف قیمت 1635 دلار در شامگاه چهارشنبه به وقت تهران ، مجددا از روز پنج‌شنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا مرز 1665 دلار افزایش یافت و غروب ديروز تا 1660 دلار تعدیل شد.
نبود انگیزه برای تزریق بیشتر به اقتصاد آمریکا در قالب تسهیل مقداری هنوز مهم‌ترین تاثیر را در پایین نگه داشتن قیمت طلا با کاهش انگیزه خرید‌های عمده در بین سرمایه‌گذاران برجای گذاشته است. قیمت طلا پس از رکورد تاریخی 1923 دلاری در ماه فوریه دوباره تا مرز 1900 دلار پیش رفت، اما خبر تصمیم فدرال رزرو آمریکا در کمیته بازار باز منجر به کاهش اقبال بیشتر به طلا و تمرکز بر دلار آمریکا شد. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تضعیف شد و تا 3/1 افت کرده است.
در این راستا دو اتفاق دیگر نیز در این روزها قیمت طلا را تا به این حد تحت فشار قرار داده است. کاهش نرخ رشد اقتصادی چین برای سال2012 چشم‌انداز افزایش تقاضا برای کالاها را با تردید مواجه ساخته است. همچنین خبر افزایش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا که با 8/1میلیون بشکه افزایش تا سطح 347 میلیون بشکه ثبت شده و از سوی دپارتمان انرژی این کشور اعلام شده است نیز از افزایش بیشتر قیمت نفت و طلا جلوگیری کرده است. این خبر نگرانی در مورد توان عربستان در تامین کسری میزان نفت تولیدی در خاورمیانه را خنثی کرده است. در مقابل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در منطقه هنوز بر رویکرد سرمایه‌گذاران طلا سایه افکنده است. چشم‌انداز نتایج مذاکرات ایران با 1+5 هنوز مورد توجه است و از آنجا که افزایش قیمت نفت می‌تواند عاملی برای نوسان قیمت طلا باشد، شرایط خاورمیانه در ثبات یا نوسان قیمت طلا کاملا تاثیرگذار است.
بستن سویفت به روی بانک‌های ایرانی که شایعه انجام آن از امروز بر سر زبان‌ها و سر تیتر خبرگزاری‌های داخلی و خارجی است، نیز نوع رویکرد به ارز و طلا را هم در داخل و هم در خارج از ایران تحت تاثیر قرار می‌دهد. این روزها صرافان به دلیل برداشته شدن ممنوعیت معامله با نرخ آزاد ارز، فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. در دو روز پایانی هفته گذشته از این منظر بازار افزایش قیمتی به خود ندیده است. از این رو امکان تداوم ثبات قیمتی برای دلار نیز دوراز انتظار نیست. همچنین احتمال افزایش قیمت دلار به دلیل انتشار خبر متوقف شدن ارتباط یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های امارات با ایران همزمان با خبر بسته شدن سویفت، احتمال تاثیر موقتی در بازار ارز را دربردارد.
قیمت سکه روز پنج‌شنبه افت داشت و به 740 هزار تومان براساس قیمت اتحادیه طلا رسید. در این بازار سکه طرح قدیم نیز كاهش داشت و تا 747 هزار تومان افت کرد. اتحادیه طلا نرخ نیم سکه و ربع سکه را نیز به ترتیب 371 هزار تومان و 195 هزار تومان اعلام کرد. در مقابل قیمت گرم طلای 18 عیار در این بازار با 185 تومان افزایش به 74 هزار و 900 تومان رسید.در بازار ارز قیمت‌ها اغلب کاهشی بود. قیمت دلار آمریکا، پوند انگلیس، صد ین ژاپن و لیر ترکیه هر یک 10 تومان کاهش داشتند. یورو 4 تومان، دلار استرالیا 15 تومان و درهم امارات 8 تومان کاهش داشتند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۸:۱۶:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد